Forskningsmetoder i Rysslands- och Eurasienstudier
Kursplan, Avancerad nivå, 2EU013
- Kod
- 2EU013
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Euroasiatiska studier A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 september 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Inledningskurs i metod och vetenskap i Rysslands- och Eurasienstudier, 5 hp
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för metodologiska överväganden vid val av forskningsmetod inom samhällsvetenskap och humaniora, samt reflektera över möjligheter och begränsningar med olika forskningsmetoder;
- kritiskt diskutera förhållandet mellan teori och metodologi;
- ingående beskriva och jämföra metoder som ofta har använts inom Rysslands- och Eurasienstudier.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- välja och applicera lämpliga metoder för att adressera ett visst forskningsproblem;
- förklara och argumentera för valet av en viss metod;
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- analysera konsekvenserna av den valda metoden för analys och forskningsresultat;
- reflektera över de etiska konsekvenserna av olika forskningsmetoder.
- kritiskt värdera och analysera metoder inom tvärvetenskaplig forskning;
Innehåll
Kursen bygger vidare på tidigare kurs i metod och vetenskap och ger fördjupad kunskap om några av de vanligaste metoderna inom samhällsvetenskap och humaniora. Särskilt fokus läggs på val och tillämpning av metoder i relation till vetenskaplig frågeställning och analys inom tvärvetenskaplig forskning. Kursen stärker även studenternas medvetenhet om några av de vanligaste etiska frågorna förknippade med olika forskningsmetoder.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.