Att samla och ställa ut kunskap - historiska perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 5LH006
- Kod
- 5LH006
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Idé- och lärdomshistoria A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 september 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för idéhistoria
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- redogöra för kunskapssamlandets historia i bred bemärkelse och hur olika historiska processer har format insamling och utställning av kunskap i t.ex. museum;
- använda ett antal analytiska begrepp som är centrala för förståelsen av kunskapens organisering i nu- och dåtid, och på ett kritiskt sätt bidra till diskussioner om både äldre och nutida utställningsmetoder;
- tillämpa ett urval av metoder som är användbara för att undersöka arkiv tillhörande olika samlingar och museer.
Innehåll
Kursen handlar om användningen av objekt, samlingar och arkivmaterial - skapade av museer och andra kunskapsinstitutioner - som utgångspunkter för forskning om kunskapsproduktion och cirkulation. Ett ytterligare mål är att studera samma institutioners roll i relation till hur kunskap har ställts ut, organiserats och genererats över tid. Kursens är tematiskt uppbyggd. Vi kommer att diskutera hur kunskap har organiserats med hjälp av epoker, geografier, taxonomier, och olika kunskapssystem. Uppvisandet av djur- och människokroppar och hur idéer om kön, ras och evolution har konstruerats och spridits via utställningar utgör ett annat tema. Ett ytterligare tema handlar om den materiella vändningen och hur kunskaps- och objektcirkulation kan spåras i museer- och samlingars arkiv. Det historiska perspektivet är centralt, och utvecklingen från tidig-moderna samlingar av rariteter, till vetenskapliga palats, till digitala samlingar utgör utgångspunkten för diskussioner om hur olika ideologier och sociala och politiska omständigheter format insamlandet och utställandet över tiden. Kursen kommer också att beröra dagsaktuella frågor om repatriering och varför vissa typer av objekt och kunskap anses viktigare än andra.
Undervisning
Kursen består av obligatoriska seminarier och föreläsningar.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och skrivuppgifter.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.