Etnografiska metoder i en digitaliserad värld

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5KA302

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5KA302
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Etnologi G2F, Kulturantropologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 november 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kulturantropologi och etnologi

Behörighetskrav

60 hp

Mål

För att få godkänt på kursen ska studenten kunna:

  • Visa förståelse för och kunna ge överblick samt fördjupa sig i etnografi som metod.
  • Identifiera ett problemområde som kan undersökas etnografiskt.
  • Genomföra ett projekt där man tillämpar sig av etnografiska metoder.
  • Visa förståelse för hur etnografiska metoder kan användas för att undersöka och lösa problem..
  • Behärska det upplägg och formalia som används i rapporter.

Innehåll

Kursen syftar till att ge praktiska färdigheter i etnografisk metod som kan tillämpas i olika områden på arbetsmarknaden. I en rörlig, digital och global värld finns ett stort behov av metoder för att förstå människors erfarenheter av digitala medier och verktyg i vardag och arbetsliv. Hur hanterar människor digitala teknologier, så kallad user experience? Hur förhåller sig människor till de algoritmer som utvecklas med syfte att påverka deras beslutsfattande? Hur använder sig människor av sociala medier för att organisera sina liv och hur varierar detta beroende på olika sociala faktorer och kulturella sammanhang? Hur har appar som Tinder och Facebook förändrat våra sociala relationer, och hur har andra appar förändrat konsumtionsmönster och hur vi lever våra liv? 

Kursen fokuserar på tillämpade etnografiska metoder som å ena sidan kan användas som kunskapsunderlag för att förbättra digitala tekniker, men som å andra sidan kan förklara mänskligt beteende, och sociala förändringar i en digitaliserad värld. Kursen riktar sig framförallt till personer som är intresserade av att få kvalitativa verktyg/redskap för att på djupet förstå varför människor agerar som de gör och vad som händer i samhället, på marknaden, eller inom organisationen i en digitaliserad värld. Kursen innehåller längre praktiska övningar som genomförs i smågrupper.

Undervisning

Undervisningen består av campusbaserade aktiviteter i början och slutet av kursen. Undervisningen kommer hållas både vid Stockholms universitet och Uppsala universitet. Resterande delen av kursen omfattar självständigt projektarbete i smågrupper. Närvaro är obligatorisk. Max ett obligatoriskt tillfälle kan kompletteras med individuell skriftlig uppgift som tilldelas av examinator.

Efter sista undervisningstillfället erbjuds och uppmuntras studenterna att svara på en kursvärdering. Examinator kommer sammanställa svaren från kursvärderingen i en rapport som görs tillgänglig för samtliga studenter på kursen.

Examination

Kursen examineras genom ett projektarbete som genomförs och skrivs i smågrupper. Arbetet får skrivas på svenska eller engelska. I examinationen ska arbetsfördelningen redovisas och det ska tydligt framgå vem som gjort vad. Instruktioner för detta ges vid kursstart.

För att få ett godkänt slutbetyg krävs lägst betyget G på kursens examinationsuppgift samt obligatorisk närvaro. Endast ett obligatoriskt tillfälle kan kompletteras med individuell skriftlig uppgift som tilldelas av examinator.

För varje kurstillfälle erbjuds minst två examinationstillfällen inom ett år. Studerande som fått betyget U på prov två gånger av examinator har rätt att begära att en annan examinator utses för att bestämma betyget på nästa prov. Framställan härom ska göras till studierektor. Studerande som fått lägst betyget G på prov får inte genomgå förnyat prov för att få högre betyg.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin