Nanoporösa material med tillämpningar
Kursplan, Avancerad nivå, 1TM109
- Kod
- 1TM109
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Materialteknik A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kategorisera och beskriva kända nanoporösa material enligt deras kemiska, fysikaliska och strukturella egenskaper samt återge IUPAC-definitionen för porositet,
- redogöra för principerna bakom karakteriseringstekniker som används för nanoporösa material samt materialegenskaperna dessa används för att undersöka, utföra syntes och karakterisering av vanliga nanoporösa material,
- analysera och tolka data relaterade till karaktäriseringen av nanoporöst material,
- förklara vilka egenskaper hos ett nanoporöst material som är viktiga för givna tillämpningar och argumentera hur olika typer av nanoporösa material förväntas bete sig i sådana tillämpningar.
Innehåll
Introduktion till nanoporösa material och deras tillämpningar. Zeoliter, metall-organiska ramverk och porösa karbonater. Mesoporös kiseldioxid, porösa polymerer och poröst kol. Karakterisering av porösa material I: röntgendiffraktion, elektronmikroskopi, nukleär-magnetisk resonans (NMR), vibrationsspektroskopi, termisk analys och gasadsorption. Funktionalisering av nanoporösa material och tillämpningar av porösa material: gasseparation, jonbyte, katalys och bioapplikationer.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och individuellt arbete.
Examination
Skriftlig tentamen (4 hp). Aktivt deltagande på seminarier samt muntlig redovisning av individuellt arbete (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.