Globala utmaningar och hållbara framtider

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MV071

Kod
1MV071
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar utveckling G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 februari 2022
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv redogöra för dagens hållbarhetsproblematiker i en global kontext;
  • redogöra för olika orsaker till och möjliga lösningar på hållbarhetsproblematiker i en specifik stad eller region, samt kunna relatera dessa till globala utmaningar inom hållbarhetsområdet;
  • reflektera kring och kritiskt förhålla sig till sin egen roll i hållbarhetsproblematikers orsaker och lösningar;
  • utvärdera och förhålla sig till olika visioner och idéer om vad en möjlig och/eller önskvärd framtid kan innebära.

Innehåll

Kursens ger en bred orientering i den komplexa hållbarhetsproblematiken. I en mångvetenskaplig föreläsningsserie med inbjudna gästföreläsare beskrivs och diskuteras dagens och framtidens miljö-, utvecklings- och hållbarhetsproblem, och förslag på hållbara lösningar diskuteras och utarbetas.. Genom fallstudier relateras globala utmaningar till lokala och regionala hållbarhetsproblem.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika akademiska discipliner och andra relevanta samhällssektorer. Stort utrymme ges till aktivt studentdeltagande och kritisk reflektion. Deltagande vid seminarier och workshops är obligatoriskt. Icke-obligatoriska studiebesök eller motsvarande kan förekomma.

Examination

Studenten examineras genom skriftliga förberedelser inför (2 hp) och aktivt deltagande vid seminarier och workshops (1,5 hp), samt genom skriftlig redovisning (3,5 hp) och muntlig framställning (0,5 hp) av ett fördjupningsarbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Omexamination av aktivt deltagande sker i första hand genom omseminarium. Om student efter erbjudet omseminarium inte uppnått godkänt på de moment som kräver aktivt deltagande kan examinator även här besluta om en alternativ examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin