Samtida stadskulturer: Milano, Tokyo, Los Angeles

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5KV849

Kod
5KV849
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Konstvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 februari 2022
Ansvarig institution
Konstvetenskapliga institutionen

Allmänt

Kursen vänder sig till masterstudenter i konstvetenskap.

Behörighetskrav

Kandidatexamen

Mål

Kursen syftar till att ge studenten metodologiska och teoretiska verktyg och kunskaper för att analysera och förstå globala storstäders roll, utformning och stadskulturer idag. Som exempel används Los Angeles, Tokyo och Milano. I kursen analyseras deras historiska förutsättningar, samtida gestaltning och liv. Studenten ska även kunna analysera och förstå hur globalisering, ekonomi, informationsteknik och kulturyttringar påverkar stadens materialitet och stadsliv. Studenten kommer att ges fördjupade kunskaper om stadsbildernas framväxt och om specifika kulturer och subkulturer i de olika städerna. Studenten kommer också att använda geografiska informationssystem för att analysera ekonomi, liv, rörelse och flöden i städerna.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och förstå globala städers likheter och skillnader,
  • förstå och använda teoretiska och metodologiska verktyg för stadsanalys,
  • skriftligt och i grupp analysera och diskutera problematiker som berör globala stadskulturer,
  • i skriftlig form redogöra för specifika problematiker för de i kursen ingående städerna,
  • kunna visa en fördjupad förståelse för globala städers påverkan i ett internationellt perspektiv.

Innehåll

Kursen undersöker aktuell forskning och kunskap om de globala städerna Los Angeles, Tokyo och Milano. Den utforskar samtida digitala analysinstrument för ekonomisk, politisk, kulturell och morfologisk stadsanalys. I kursen undersöks arkitekturen och stadsplaneringen i städerna, deras relation till sitt omland och till en globaliserad stadskultur. Kursen utforskar hur olika grundläggande aspekter av ekonomi och kultur påverkat städernas framväxt till deras samtida form. Kursen ger även inblick i de olika städernas kulturer, som exempelvis mode, musik och idrott. Den utforskar hur modern kommunikationsteknik påverkar städerna och hur föreställningar om dem konstrueras och sprids. Lika så utforskar kursen hur dessa föreställningar påverkar stadsbild och stadsliv i de specifika städerna och i ett globalt perspektiv. Kursen ska ge en förståelse för hur städernas historia gör sig gällande i dagens stadsbild och stadsliv och hur de globala städerna påverkar sin omvärld.

Undervisning

Undervisningen sker genom nätbaserade seminarier inspelade filmer och föreläsningar. Studenten bidrar med att presentera analytiska perspektiv i text och vid seminarier och genom att aktivt diskutera övrigas presentationer och texter. I kursen ingår även ett grupparbete som utförs via nätet. Undervisning sker på svenska.

Examination

Kursen består av obligatoriska moment. I examinationen av kursen ingår aktivt deltagande i nätseminarierna. Till nätseminarierna förväntas studenten skriva kortare inlämningsuppgifter och kommentera andras inlämnade uppgifter (Betygssätts Underkänd, Godkänd). I kursen ingår ett grupparbete samt presentation av detta (Betygsätts Underkänd, Godkänd). Kursen examineras genom tre hemtentamina under kursens gång (Betygsätts Underkänd, Godkänd, Väl godkänd).

Den betygsskala som tillämpas är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd för hel kurs.

För betyget Godkänd krävs att studenten aktivt deltar i kursens seminarier, grupparbete och inlämningsuppgifter samt får minst godkänt på hemtentamina.

För betyget Väl godkänd krävs att studenten aktivt deltar i kursens seminarier, grupparbeten och inlämningsuppgifter och visar stor självständighet, god samarbetsförmåga samt förstår och kan problematisera och fördjupande analysera kursens frågor samt kan skriftligt och muntligt motivera sina ställningstagande. Det kräver enligt samma grund Väl godkänt på två av tre hemtentamina.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin