Cecilia Wåhlstedt
Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Psychology; Developmental Psychology
- Telephone:
- +46 18 471 21 46
- Mobile phone:
- +46 70 347 17 25
- E-mail:
- Cecilia.Wahlstedt@psyk.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1A och 1C
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 1225
751 42 UPPSALA
Head of department at Department of social work; Faculty
- Mobile phone:
- +46 70 347 17 25
- E-mail:
- cecilia.wahlstedt@psyk.uu.se
- Visiting address:
- Engelska parken
Thunbergsvägen 3H - Postal address:
- Box 624
751 26 UPPSALA
Download contact information for Cecilia Wåhlstedt at Department of social work; Faculty
More information is available to staff who log in.
Short presentation
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Utbildning, tidigare anställningar och andra uppdrag (i urval)
Högskoleexamen
- Fil doktor i psykologi 16 januari 2009, Uppsala universitet
Avhandlingstitel: Specifying the Heterogeneity in Children with ADHD: Symptom Domains, Neuropsychological Processes, and Comorbidity
- Psykologi A, B & C, 60 p, 2003, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi
-
Ekonomexamen (inriktning; ekonomisk planering och kontroll) 120 p, Lunds Universitet, 1984
Övriga utbildningar
-
2014/2015: Basprogram för chefer (pågående)
-
2011/2012: Ledarskapsprogram för kvinnor
-
2010: Nyfiken på ledarskap inom akademin
Nuvarande anställning
Universitetslektor, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi 100% fr. oktober 2011. Uppdrag som studierektor 50 % t.o.m. 2014-06-30, samt fr. 1 juli 2014 uppdrag som prefekt med en omfattning av 75 %.
Tidigare anställningar
-
Vikarierande lektor, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi fr. november 2008, innefattande uppdrag som studierektor fr. januari 2010
-
Doktorand, Uppsala Universitet, Institutionen för psykologi fr. 2003 t.o.m. oktober 2008, innefattande 20% undervisning
-
UNC System AB, ekonomi- och personalansvarig, 1997-2003
-
JCW Konsult AB, företagskonsult, 1994-1996
-
Sälenstugan AB, VD, 1991-1993
-
Stöten Bokning AB, VD, 1989-1990
-
Stöten Fastighets AB, ekonomiansvarig 1984-1988
Forskning, undervisning och tredje uppgiften
Forskning
Allmänt
Mitt intresseområde är den heterogenitet som är vanligt förekommande hos barn och ungdomar med ADHD symtom.
Denna heterogenitet tar sig framförallt i utryck inom tre olika aspekter. Den första aspekten är de två ADHD symtomdomänerna, hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet. Den andra aspekten är neuropsykologiska brister såsom exekutiva funktioner, reaktionstidsvariabilitet och motivationsfunktioner. Den tredje aspekten är samtidiga beteende problem som ofta uppstår tillsammans med ADHD symtom t.ex. trots, internaliserande problem och inlärningssvårigheter.
Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar
Större forskningsbidrag
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv
Bidragsgivare: Jerringfonden
År: 2012
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv: symtomdomäner, neuropsykologiska brister och beteendeproblem
Bidragsgivare: FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap)
År: 2009-december 2014
- Projekttitel: Heterogenitet hos barn med ADHD I ett utvecklingsperspektiv
Bidragsgivare: Jerringfonden
År: 2009
Undervisning
Tidigare undervisning 2003-2014
Min undervisning har bestått av laborationshandledning, seminarium, föreläsningar samt handledning av examensuppsatser för studenter på psykolog- och masterprogrammet. Förutom detta har jag haft kursansvar för nedanstående kurser:
Psykologprogrammet och Fristående Kurs
-
Personlighetspsykologi I
-
Köns-, genus- och etniska perspektiv inom psykologin
-
Utvecklingspsykologi II
-
Organisationspsykologi I
-
Organisationspsykologi II
Personalvetarprogrammet
-
Personlighetspsykologi
Beteendevetenskapligt kandidatprogram
-
Psykologisk utredningsmetod
Masterprogrammet
-
Utvecklingspsykologi med inriktning mot social funktion
Undervisning vt 2015
Handledning examensuppsatser psykologprogrammet
Handledning examensuppsats masterprogrammet
Handledning av doktorander
- Huvudhandledare för doktorand: Erik Truedsson – start 2010-09-01
- Biträdande handledare för doktorand: Matilda Frick – start 2013-09-01
Tredje uppgiften
Jag har presenterat min forskning populärvetenskapligt vid flera tillfällen vid olika konferenser, t.ex SFFL, spåkklasskonferens, skolportalen samt även för olika skolor. Målgruppen har framförallt varit lärare, specialpedagoger, logopeder, socialarbetare och poliser. Jag har ett pågående forskningssamarbete med Orsa kommun och Borlänge kommun avseende elevhälsa där jag kontinuerligt presenterar min forskning för förskole- och skolpersonal och psykologer. En av föreläsningarna har även spelats in av UR i samband med konferensen "Polisforskning pågår".
Publikationer under bearbetning och revision
- Truedsson, E., Bohlin, G., & Wåhlstedt, C. (2014). The Specificity and Independent Contribution of Inhibition, Working Memory and Reaction Time Variability in Relation to Symptoms of ADHD and ASD: Under revision for publication.
- Wåhlstedt, C., Truedsson, E. (2015). Symptoms of ADHD and ASD: Independent and Interactive relations to Neuropsychological impairments and Concurrent Behavioral Problems. Under preparation for publication.
Publications
Selection of publications
- The Specificity of Intraindividual Variability to Symptoms of ADHD and ASD: Results from a Longitudinal Study (2013)
- DSM-IV-Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo (2010)
- DSM-IV Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo: Are Those Symptoms Qualitatively Different? (2009)
- Neuropsychological Deficits in Relation to Symptoms of ADHD (2009)
- Heterogeneity in ADHD (2009)
- Independent Contributions and Interactions of Neuropsychological Dysfunctions to the explanation of ADHD symptoms (2008)
- ADHD symptoms and Executive Function Impairment (2008)
- Independent Contributions and Interactions of Neuropsychological Deficits to the Explanation of ADHD symptoms (2007)
- Executive functioning deficits in relation to symptoms of ADHD and/or ODD in preschool children (2006)
- A Longitudinally Study: ADHD Symptoms and/or Executive Function Impairments in Children (2005)
- ADHD, ODD and Executive Functioning Deficits in Prescool Children (2004)
Recent publications
- The Specificity and Independent Contribution of Inhibition, Working Memory, and Reaction Time Variability in Relation to Symptoms of ADHD and ASD (2020)
- The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity (2019)
- Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration (2016)
- Using Eye-Tracking Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation During Exposure to Negative Emotional Stimuli (2015)
- Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation during Exposure to Negative Emotional Stimuli (2015)
All publications
Articles
- The Specificity and Independent Contribution of Inhibition, Working Memory, and Reaction Time Variability in Relation to Symptoms of ADHD and ASD (2020)
- The Role of Callous-Unemotional Traits on Adolescent Positive and Negative Emotional Reactivity (2019)
- Callous-unemotional traits affect adolescents' perception of collaboration (2016)
- DSM-IV-Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo (2010)
- Neuropsychological Deficits in Relation to Symptoms of ADHD (2009)
- Heterogeneity in ADHD (2009)
- ADHD symptoms and Executive Function Impairment (2008)
- Executive functioning deficits in relation to symptoms of ADHD and/or ODD in preschool children (2006)
Books
Conferences
- Using Eye-Tracking Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation During Exposure to Negative Emotional Stimuli (2015)
- Callous-Unemotional Traits Influence Pupil Dilation during Exposure to Negative Emotional Stimuli (2015)
- The Specificity of Intraindividual Variability to Symptoms of ADHD and ASD: Results from a Longitudinal Study (2013)
- DSM-IV Defined Inattention and Sluggish Cognitive Tempo: Are Those Symptoms Qualitatively Different? (2009)
- Independent Contributions and Interactions of Neuropsychological Dysfunctions to the explanation of ADHD symptoms (2008)
- Independent Contributions and Interactions of Neuropsychological Deficits to the Explanation of ADHD symptoms (2007)
- A Longitudinally Study: ADHD Symptoms and/or Executive Function Impairments in Children (2005)
- ADHD, ODD and Executive Functioning Deficits in Prescool Children (2004)