Almedalen: Skydda antibiotikan – Kan Sveriges erfarenheter vara till hjälp i andra länder? En reality check

• Datum: 30 juni 2023, kl. 13.00–14.00
  • Plats: Campus Gotland, Campus Gotland, D-huset, Uppsala universitet, Kaserngatan 1, "Torget"
  • Typ: Seminarium
  • Föreläsare: Panelister TBC
  • Webbsida
  • Arrangör: Uppsala Antibiotic Center & ReAct
  • Kontaktperson: Eva Garmendia

Antibiotikaresistens är en global hälsokris som skördar 1,3 miljoner liv varje år. Globala krafttag behövs för att minska onödig antibiotikaanvändning, samtidigt som tillgången till effektiv antibiotika behöver öka särskilt i låg- och medelinkomstländer där bördan av infektionssjukdomar är som störs.

Kontaktpersoner: Eva Garmendia, Uppsala Antibiotic Center, eva.garmendia@uac.uu.se
Helle Aagaard, ReAct - Action on Antibiotic Resistance, helle.aagaard@medsci.uu.se

Nästa år kommer FN att anordna det andra högnivåmötet någonsin i New York om antibiotikaresistens, där djärva åtaganden krävs för att ta itu med antibiotikaresistensproblemet. Särskilt viktig blir diskussionen om den globala överanvändningen av antibiotika, i kontrast mot att tillgången till effektiv och livsviktig antibiotika samtidigt måste ökas för dem som inte har tillgång i dag. Sverige har lång erfarenhet av att jobba med antibiotikaresistensproblematiken och att arbeta systematiskt inom sjukvården med återhållsam antibiotikaanvändning. STRAMA-programmet har haft avgörande betydelse för detta arbete. Detta evenemang kommer att fokusera på hur de svenska erfarenheterna från STRAMA-programmet kan inspirera andra länder att ta till sig liknande arbetssätt. Evenemanget kommer också att utforska vilka hinder låg- och medelinkomstländer möter i arbetet att implementera liknande program, och vad som kan göras för att övervinna dessa. OBS: This event will be held in English.