Lina Eklund
Universitetslektor vid Institutionen för informatik och media
- E-post:
- lina.eklund@im.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum (plan 3)
Kyrkogårdsgatan 10 - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Lina Eklund vid Institutionen för informatik och media
- CV:
- Ladda ned CV
Kort presentation
Lina Eklund är docent och universitetslektor i människa-dator interaktion vid institutionen för informatik och media, Uppsala universitet, och avdelningsföreståndare för enheten för människa-dator interaktion.
Biografi
Som forskare ligger mitt fokus på att förstå mänskligt agerande och interaktion i och med digital teknik. Jag doktorerade i sociologi från Stockholms universitet 2013. Min doktorsavhandling var en djupgående studie av socialt engagemang, relationer och design inom digitala spel, undersökt genom flera fallstudier med mixed-methods
Efter min doktorsexamen tillbringade jag ett år som postdoktor vid Sociologiska institutionen i Stockholm, vilket inkluderade ett stipendiefinansierat utbyte med Mia Consalvo vid Concordia University, Montreal, Kanada i hennes interdisciplinära spelstudielabb.
2014, sommaren, fram till slutet av 2015, blev jag inbjuden till och tillbringade 1,5 år vid Institutionen för sociologi vid UC Berkeley, Kalifornien, USA.
2017 sökte jag tjänst som biträdande lektor i människa-datorinteraktion vid institutionen för informatik och media vid Uppsala universitet.
2022 blev jag antagen som universitetslektor vid institutionen för informatik och medier vid Uppsala universitet.
Forskning
Lina Eklunds arbete fokuserar på teknik i livets intima och privata sfär och relationen mellan teknologisk struktur och användaragens.
För närvarande leder Eklund forskningsprojekten:
- Intim AI: Kunskap från maskinen
- Att kontrollera det okontrollerbara: Effekten av appar för reproduktiv hälsa på upplevelser av graviditet, vårdpersonals arbete och datastyrning.
- Eklund är ansvarig forskare för medieanvändningspaketet i det tvärvetenskapliga projektet UPIC: Ungas psykiska hälsa i fokus. https://www.uu.se/forskning/upic

Publikationer
Urval av publikationer
Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Ingår i Frontiers in Computer Science, 2023
- DOI för Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
Ingår i Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies, s. 1592-1608, 2023
- DOI för Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
- Ladda ner fulltext (pdf) av Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
Critically assessing AI/ML for cultural heritage: potentials and challenges
Ingår i Handbook of Critical Studies of Artificial Intelligence, s. 815-825, Edward Elgar Publishing, 2023
Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
Ingår i Sociological Research Online, s. 486-503, 2022
- DOI för Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
- Ladda ner fulltext (pdf) av Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
Ingår i Proceedings of DIGRA 2022, s. 1-16, 2022
Ingår i International Journal of Human-Computer Interaction, s. 1503-1513, 2020
- DOI för A Shoe Is a Shoe Is a Shoe: Interpersonalization and Meaning-making in Museums - Research Findings and Design Implications
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Shoe Is a Shoe Is a Shoe: Interpersonalization and Meaning-making in Museums - Research Findings and Design Implications
Lost in Translation: Video Games Becoming Cultural Heritage?
Ingår i Cultural Sociology, s. 444-460, 2019
The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
Ingår i First Monday, 2019
- DOI för The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
- Ladda ner fulltext (pdf) av The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
GIFT: Hybrid Museum Experiences through Gifting and Play
Ingår i Proceedings of the Workshop on Cultural Informatics, s. 31-40, 2018
Senaste publikationer
Let's Dare to Feel About AI: Presenting the Hybrid Interactive Fiction Project P
Ingår i ADJUNCT PROCEEDINGS OF THE 13TH NORDIC CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION, NORDICHI 2024, 2024
Ingår i Games and Culture, 2024
Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
Ingår i Games and Culture, 2024
- DOI för Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
- Ladda ner fulltext (pdf) av Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
Playing with Gender: Women in Assassin's Creed Odyssey
Ingår i Game Studies, 2024
Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Ingår i Frontiers in Computer Science, 2023
- DOI för Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Games and Culture, 2024
Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
Ingår i Games and Culture, 2024
- DOI för Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
- Ladda ner fulltext (pdf) av Times They Are A-Changin’?: Evolving Representations of Women in the Assassin's Creed Franchise
Playing with Gender: Women in Assassin's Creed Odyssey
Ingår i Game Studies, 2024
Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Ingår i Frontiers in Computer Science, 2023
- DOI för Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
- Ladda ner fulltext (pdf) av Reimagining the cycle: interaction in self-tracking period apps and menstrual empowerment
Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
Ingår i Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies, s. 1592-1608, 2023
- DOI för Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
- Ladda ner fulltext (pdf) av Kinwork revisited: The gendered work of keeping up with family through communication technology
Doing intimate family work through ICTs in the time of networked individualism
Ingår i Journal of Family Studies, s. 758-773, 2023
- DOI för Doing intimate family work through ICTs in the time of networked individualism
- Ladda ner fulltext (pdf) av Doing intimate family work through ICTs in the time of networked individualism
Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
Ingår i Sociological Research Online, s. 486-503, 2022
- DOI för Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
- Ladda ner fulltext (pdf) av Beyond a dichotomous understanding of online anonymity: bridging the macro and micro level
We Dare You: A Lifecycle Study of a Substitutional Reality Installation in a Museum Space
Ingår i ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, s. 1-21, 2021
Ingår i International Journal of Human-Computer Interaction, s. 1503-1513, 2020
- DOI för A Shoe Is a Shoe Is a Shoe: Interpersonalization and Meaning-making in Museums - Research Findings and Design Implications
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Shoe Is a Shoe Is a Shoe: Interpersonalization and Meaning-making in Museums - Research Findings and Design Implications
‘More like an Arcade’ – The Limitations of Playable Games in Museum Exhibitions
Ingår i Museum & Society, s. 437-452, 2019
Ingår i Nordisk kulturpolitisk tidskrift, s. 332-354, 2019
- DOI för Drawing Things Together: Understanding the Challenges and Opportunities of a Cross-LAM Approach to Digital Game Preservation and Exhibition
- Ladda ner fulltext (pdf) av Drawing Things Together: Understanding the Challenges and Opportunities of a Cross-LAM Approach to Digital Game Preservation and Exhibition
Lost in Translation: Video Games Becoming Cultural Heritage?
Ingår i Cultural Sociology, s. 444-460, 2019
The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
Ingår i First Monday, 2019
- DOI för The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
- Ladda ner fulltext (pdf) av The crowd in crowdsourcing: Crowdsourcing as a pragmatic research method
Ingår i Young - Nordic Journal of Youth Research, s. 32-47, 2019
Do adolescent gamers make friends offline?: Identity and friendship formation in school
Ingår i Computers in human behavior, s. 284-289, 2017
Played and Designed Sociality in a Massive Multiplayer Online Game
Ingår i Eludamos, s. 35-54, 2013
Kapitel i böcker, delar av antologi
Critically assessing AI/ML for cultural heritage: potentials and challenges
Ingår i Handbook of Critical Studies of Artificial Intelligence, s. 815-825, Edward Elgar Publishing, 2023
Ingår i Hybrid Museum Experiences, s. 31-56, Amsterdam University Press, 2022
Narrative and Mechanical Integration: Playing with Interpersonal Conflicts in Life is Strange
Ingår i Representing Conflicts in Games, Routledge, 2022
- DOI för Narrative and Mechanical Integration: Playing with Interpersonal Conflicts in Life is Strange
- Ladda ner fulltext (pdf) av Narrative and Mechanical Integration: Playing with Interpersonal Conflicts in Life is Strange
Creative Forms of Family Intimacy: Managing Family Bonds Across Distances
Ingår i Creative Families, s. 145-165, Palgrave Macmillan, 2021
- DOI för Creative Forms of Family Intimacy: Managing Family Bonds Across Distances
- Ladda ner fulltext (pdf) av Creative Forms of Family Intimacy: Managing Family Bonds Across Distances
Ingår i Young Children's Rights in a Digital World, s. 57-67, Springer, 2021
- DOI för Children's Rights to ‘Good’ and ‘Bad’ Screen Time: Parental Narratives of How Children Do Family Online
- Ladda ner fulltext (pdf) av Children's Rights to ‘Good’ and ‘Bad’ Screen Time: Parental Narratives of How Children Do Family Online
Designing for Interpersonal Museum Experiences
Ingår i Museums and the Challenge of Change, Routledge, 2020
Konferensbidrag
Let's Dare to Feel About AI: Presenting the Hybrid Interactive Fiction Project P
Ingår i ADJUNCT PROCEEDINGS OF THE 13TH NORDIC CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION, NORDICHI 2024, 2024
Towards Advancing Body Maps as Research Tool for Interaction Design
Ingår i TEI ’23, s. 1-9, 2023
Ingår i Proceedings of DIGRA 2022, s. 1-16, 2022
GIFT: Hybrid Museum Experiences through Gifting and Play
Ingår i Proceedings of the Workshop on Cultural Informatics, s. 31-40, 2018
Social play?: a study of social interaction in temporary group formation (PUG) in World of Warcraft
Ingår i Proceedings of DiGRA Nordic 2010: Experiencing Games: Games, Play, and Players (2010), 2010
Övriga
2019