Pia Cederholm
Doktorand vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- pia.cederholm@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- CV:
- Ladda ned CV
Kort presentation
Efter mer än tjugo år som gymnasielärare och nästan lika många år som läromedelsförfattare tog jag klivet över till forskningen. Jag undervisar nu på lärarutbildningen samtidigt som jag ägnar mig åt doktorandstudier i didaktik. Min forskningsmiljö i Uppsala är STOLP, Studier av språkliga praktiker. Tillsammans med nio andra doktorander från Uppsala, Malmö och Södertörn deltar jag under fem år i forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering.
Nyckelord
- flerspråkighet
- multilingualism
- diskursanalys
- swedish
- andraspråksinlärning
- second language acquisition
- svenska
- systemic functional linguistics
- critical discourse analysis
- svenska som andraspråk
- swedish as a second language
- läromedel
- läromedelsanalys
- textbook analysis
- l2 writing
- skrivundervisning
- writing education
- gymnasieskolan
- upper secondary school
- discursive writing
- educational materials
- textbooks
- diskursivt skrivande
Forskning
I min doktorsavhandling undersöker jag diskurser kring svenska som andraspråk på gymnasiet och komvux, särskilt diskurser som berör skrivandet i olika språkliga praktiker, från läromedel till elevtexter.

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Language and Education, 2025
- DOI för Explain and engage: linguistic resources in Swedish as a second language textbooks to support academic writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Explain and engage: linguistic resources in Swedish as a second language textbooks to support academic writing
Förordet, flerspråkigheten och eleven: Om hur andraspråkselever konstrueras i läromedelstext
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 85-110, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Konferensbidrag
Förordet, flerspråkigheten och eleven: Om hur andraspråkselever konstrueras i läromedelstext
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 85-110, 2023