Lars Berglund

Professor vid Institutionen för musikvetenskap

Telefon:
018-471 15 66
E-post:
Lars.Berglund@musik.uu.se
Besöksadress:
Engelska parken, Thunbergsvägen 3H
Postadress:
Box 633
751 26 UPPSALA

Kort presentation

Jag är professor i musikvetenskap och undervisar och handleder över ämnets hela bredd, även om jag i min egen forskning är särskilt inriktad på historiska och musikanalytiska perspektiv.

För närvarande arbetar jag särskilt med spridning, reception och användning av italiensk musik i norra Europa under senare delen av 1600-talet, med drottning Kristina som musikalisk mecenat, samt med ett digitaliseringsprojekt som rör musikhandskrifter från 1700-talet i svenska samlingar.

Biografi

Jag disputerade i Uppsala 2002 på en avhandling om Christina Geist (c1650-1711), en tysk musiker som verkade i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Därefter har jag varit forskare (2003-2006), forskarassistent (2006-2010) och universitetslektor (2010-2015) vid institutionen för musikvetenskap. 2011 blev jag docent, och 2015 rekryterades jag som professor. 2012-2018 var jag institutionens prefekt.

Jag är ledamot och vice ordförande i Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap vid Vetenskapsrådet (2022-2024) och styrelseledamot i HERA (Humanities in the European Research Area).

Jag är ledamot av Kungl. Vitterhetsakademien och Kungl. Musikaliska akademien.

2014-2018 var jag ordförande i Svenska samfundet för musikforskning.

Forskning

Min forskning är framför allt inriktad på den tidigmoderna periodens musikhistoria, särskilt 1600-talet. Som musikhistoriker kombinerar jag musikanalys, filologi och idéhistoria, samtidigt som jag har ett särskilt intresse för receptionshistoriska perspektiv. Jag har arbetat med skandinavisk, tysk och på senare år framför allt italiensk musik.

Jag är projektledare för följande forskningsprojekt:
Musiken vid hov och universitet under frihetstiden (1718-1772): ett digitaliserings- och databasprojekt (Riksbankens Jubileumsfond 2020-2024), i samarbete med Maria Schildt och Jonas Lundblad.

Kyrkomusikens historia i Sverige, från medeltid till nutid, ett bokprojekt finansierat av Kungl. Vitterhetsakademien, Svenska kyrkan, Birgit och Sven Håkan Ohlssons stiftelse och Riksantikvarieämbetet (2020-2024, med planerad publicering under 2025).

Jag var även projektledare för "Translatio musicae: French and Italian Music in Northern Europe, c. 1650–1730" (Riksbankens Jubileumsfond 2019-2023), i samarbete med Maria Schildt.

2012-2016 ledde jag ett forskningsnätverk finiansierat av STINT, "Musical-cultural exchange in Early Modern Europe 1550-1750", i samarbete med Royal Holloway, London University och Bach Archiv, Universität Leipzig där vi studerar kulturtransfer och musikkulturella utbyten i det tidigmoderna Europa.

2014-2017 var jag projektledare för RJ-projektet "Kungliga svenska hovets samling av fransk musik från 1690-1726" (Riksbankens Jubileumsfond).

Förutom 1600-talet och vissa utflykter i 1700-talet har jag även publicerat studier om svensk modernistisk konstmusik under efterkrigstiden. Jag har även ett särskilt intresse för människorösten, vokala framföranden och performativitetsteori.

I min undervisning arbetar jag framför allt med handledning av doktorander och examensarbeten och kurser på avancerad nivå och forskarnivå.

Publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Artiklar

Böcker

Kapitel

Konferenser

Lars Berglund

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin