Lars Berglund
Professor vid Institutionen för musikvetenskap
- Telefon:
- 018-471 15 66
- E-post:
- Lars.Berglund@musik.uu.se
- Besöksadress:
- Engelska parken, Thunbergsvägen 3H
- Postadress:
- Box 633
751 26 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Lars Berglund vid Institutionen för musikvetenskap
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är professor i musikvetenskap och undervisar och handleder över ämnets hela bredd, även om jag i min egen forskning är särskilt inriktad på historiska och musikanalytiska perspektiv.
För närvarande arbetar jag särskilt med spridning, reception och användning av italiensk musik i norra Europa under senare delen av 1600-talet, med drottning Kristina som musikalisk mecenat, samt med ett digitaliseringsprojekt som rör musikhandskrifter från 1700-talet i svenska samlingar.
Biografi
Jag disputerade i Uppsala 2002 på en avhandling om Christina Geist (c1650-1711), en tysk musiker som verkade i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Därefter har jag varit forskare (2003-2006), forskarassistent (2006-2010) och universitetslektor (2010-2015) vid institutionen för musikvetenskap. 2011 blev jag docent, och 2015 rekryterades jag som professor. 2012-2018 var jag institutionens prefekt.
Jag är ledamot och vice ordförande i Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap vid Vetenskapsrådet (2022-2024) och styrelseledamot i HERA (Humanities in the European Research Area).
Jag är ledamot av Kungl. Vitterhetsakademien och Kungl. Musikaliska akademien.
2014-2018 var jag ordförande i Svenska samfundet för musikforskning.
Forskning
Min forskning är framför allt inriktad på den tidigmoderna periodens musikhistoria, särskilt 1600-talet. Som musikhistoriker kombinerar jag musikanalys, filologi och idéhistoria, samtidigt som jag har ett särskilt intresse för receptionshistoriska perspektiv. Jag har arbetat med skandinavisk, tysk och på senare år framför allt italiensk musik.
Jag är projektledare för följande forskningsprojekt:
Musiken vid hov och universitet under frihetstiden (1718-1772): ett digitaliserings- och databasprojekt (Riksbankens Jubileumsfond 2020-2024), i samarbete med Maria Schildt och Jonas Lundblad.
Kyrkomusikens historia i Sverige, från medeltid till nutid, ett bokprojekt finansierat av Kungl. Vitterhetsakademien, Svenska kyrkan, Birgit och Sven Håkan Ohlssons stiftelse och Riksantikvarieämbetet (2020-2024, med planerad publicering under 2025).
Jag var även projektledare för "Translatio musicae: French and Italian Music in Northern Europe, c. 1650–1730" (Riksbankens Jubileumsfond 2019-2023), i samarbete med Maria Schildt.
2012-2016 ledde jag ett forskningsnätverk finiansierat av STINT, "Musical-cultural exchange in Early Modern Europe 1550-1750", i samarbete med Royal Holloway, London University och Bach Archiv, Universität Leipzig där vi studerar kulturtransfer och musikkulturella utbyten i det tidigmoderna Europa.
2014-2017 var jag projektledare för RJ-projektet "Kungliga svenska hovets samling av fransk musik från 1690-1726" (Riksbankens Jubileumsfond).
Förutom 1600-talet och vissa utflykter i 1700-talet har jag även publicerat studier om svensk modernistisk konstmusik under efterkrigstiden. Jag har även ett särskilt intresse för människorösten, vokala framföranden och performativitetsteori.
I min undervisning arbetar jag framför allt med handledning av doktorander och examensarbeten och kurser på avancerad nivå och forskarnivå.
Publikationer
Senaste publikationer
- Prelude to an abdication: Italian music and musicians at the Swedish court of Queen Christina, 1652–1654 (2024)
- La collezione Gimo (2022)
- Magnus Tessing Schneider, 2022. The original portrayal of Mozart’s Don Giovanni. (2022)
- Il mandolino a Napoli nel Settecento (2022)
- Fra Danzig og Lübeck til Düben (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Prelude to an abdication: Italian music and musicians at the Swedish court of Queen Christina, 1652–1654 (2024)
- Magnus Tessing Schneider, 2022. The original portrayal of Mozart’s Don Giovanni. (2022)
- Fra Danzig og Lübeck til Düben (2021)
- Roms underverk: förgängliga klanger i den eviga staden (2020)
- Det progressiva Rom (2020)
- I centrum av Roms musikliv (2020)
- Popularisering av musikhistoria och ”klassisk musik”: tre aktuella böcker (2019)
- Vad betyder egentligen ”svensk musikforskning”? (2019)
- Musik och pyroteknik i det tidigmoderna Europa (2018)
- Det musikaliska uttryckets historicitet (2017)
- The Gabrielis transferred to the North. On the reception of Andrea and Giovanni Gabrieli in Scandinavia during the seventeenth century (2017)
- Italian Music in the Düben Collection (2017)
- Routes to the Düben Collection: The Acquisition of Music by Gustav Düben and his Sons (2015)
- Musical patronage theorized (2014)
- Traditionalister och radikala i efterkrigstidstidens svenska musikliv (2009)
- Monteverdi seglade operan i hamn (2008)
- Amor in Deum. Representationen av eros i Christian Geists gudstjänstmusik för Karl XI:s hov (2007)
- Monteverdis L'Orfeo 400 år (2007)
- Kampen om Euridice (2006)
- Sorge-Musique för en död drottning (2004)
- Christian Geist’s 'Vide, pater mi, dolores' and his application for the Johanneumskantorat in Hamburg (2002)
- Music and the Wor(l)d - Musicology and Mankind. How we Got Out of Analysis, and How to Get Back In (2001)
Böcker
- Il mandolino a Napoli nel Settecento (2022)
- Kaspar Förster Jun. (1616-1673). Sacrae cantiones 3, 4, & 5 vocuum (2021)
- Kaspar Förster Jun. (1616–1673): Sacrae cantiones 1, 2, & 3 vocuum (2021)
- Bonifazio Graziani (2011)
- Studier i Christian Geists vokalmusik (2002)
Kapitel
- La collezione Gimo (2022)
- Mourning a dead Queen. The music at the funeral of Ulrika Eleonora the Elderin Stockholm (1693) (2020)
- Arde Fillis / Isti sunt (2020)
- Northern Travellers in Southern Soundscapes (2020)
- The Establishment of Swedish Musicology (2019)
- Music and mission in the Roman Jesuit Circles in the mid-17th Century (2018)
- Hur franskt blev svenskt (2018)
- Ämnesidentiteter och deldiscipliner inom svensk musikforskning (2017)
- Düben versus Österreich/Bokemeyer: A comparison between two great music collections (2015)
- French Stage Music in the Düben Collection, Uppsala (2015)
- Travelling and the Formation of Taste (2013)
- Musik på metervara. (2013)
- Angels or Sirens? (2012)
- Musiken och passionerna (2012)
- Marvels of the Holy City. (2011)
- The Roman Connection (2010)
- Att förstå musik, att uppleva historia (2010)
- De musica pathetica (2008)
- Om konsten att förstå en mycket gammal opera (2006)
- Femte stråkkvartetten (2005)
Konferenser
- Swedish Monuments of Music and Questions of National Profiling (2018)
- Kantor, Director Musices oder Organist? (2007)
- The Aria, the Stylus Melismaticus and the Holy Communion (2005)
- The Concerto Principle in Kaspar Förster's Psalm Compositions : Confitebor tibi Domine in C (2004)
- On Style and Tradition in the Sonatas by Kaspar Förster (1996)