Anna Bengtson
Professor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 27 13
- E-post:
- Anna.Bengtson@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Kort presentation
Jag heter Anna Bengtson och arbetar som lärare och forskare på institutionen. Jag är professor med inriktning på industriell marknadsföring med fokus på marknadsdynamik, förändringsprocesser och nätverk. Jag undervisar på samtliga nivåer, för både ekonomstudenter och ingenjörsstudenter och handleder för närvarande tre doktorander.
Nyckelord
- fekmarketingresearchgroup
Biografi
Anna Bengtson disputerade 2003 på en avhandling med titeln "Framing technological development in a concrete context", som behandlade innovationsansträngningar i byggindustrin och mer konkret det svenska införandet av teknologin för konstruktion av flerfamiljshus i trä på 1990-talet. Sedan 2005 har Anna arbetat som lektor på institutionen och ägnat sin arbetstid åt en kombination av forskning och undervisning. Hon var under en treårsperiod studierektor för forskarutbildningen, har suttit två mandatperioder i fakultetsnämnden, och fungerade under en kortare period som vice prefekt på institutionen. De senaste två mandatperioderna har Anna varit ställföreträdande och biträdande prefekt med 50% tjänstgöring.
Anna har deltagit i en rad forskningsprojekt med finansiering från bland annat Riksbankens Jubileumsfond, Stiftelsernas forskningsfonder och Vetenskapsrådet. Hon fick sin docentmeritering 2010 och blev professor i mars 2019. För närvarande ligger hennes empiriska forskningsområde i skogssektorn och hon har två pågående externfinansierade forskningsprojekt kring skogligt värdeskapande.
I sin undervisningsgärning har Anna ett starkt intresse för tvärvetenskap och är engagerad i ingenjörsprogrammet System i Teknik och Samhälle (STS) där hon undervisar på tre kurser och sitter i programrådet. På den egna institutionen hade hon länge uppdraget som examinator och ordförande för examinationskommittén som bedömer alla kandidat- och masteruppsatser. Anna har även ett externt uppdrag som ordförande för bedömargruppen för Synergi på KK-stiftelserna.
Forskning
Annas forskning bygger på en lång tradition av Uppsalabaserad företagsekonomisk forskning i industriell marknadsföring. Forskningen kring företags långsiktiga affärsförbindelser och de nätverk av relationer som detta ger upphov till har studerats på institutionen sedan 1960-talet. I sina studier använder hon dessa insikter som grund för att studera olika aspekter på marknadsdynamik. Forskningen är av processkaraktär och behandlar frågor såsom; Varför är marknader är så trögrörliga trots att lagstiftningen kan förändra förutsättningarna över en natt? Hur agerar andra aktörer i nätverket, t ex kunder och leverantörer, när ett företag försätts i konkurs? Och, hur påverkar teknologiska nymodigheter gamla och väl inarbetade marknadsstrukturer?
Ett tydligt spår i Annas forskning, som fångar upp intresset för marknadsdynamik på ett påtagligt sätt, handlar om planering och genomförande av stora projekt. I en tidigare genomförd studie frågade hon och kollegorna sig hur det kommer sig att företag ofta återkommer i likartade konstellationer från projekt till projekt? I två pågående studier analyseras interaktionen mellan aktörer som är involverade i stora infrastrukturprojekt. I den ena studien rör frågeställningen hur stabilitet interagerar med förändring i skapandet av projektmålet, medan de i den andra studien försöker skapa en bättre förståelse av hur värde samskapas mellan involverade aktörer av skilda slag (t ex företag, politiska enheter, forskningsorgan).

Publikationer
Urval av publikationer
From dusk till dawn: Attracting suppliers for resource mobilization during bankruptcy
Ingår i Journal of Purchasing and Supply Management, 2019
Ingår i Scandinavian Journal of Management, 2019
Beyond Projet Closure: Why some business relationships recur in subsequent projects
Ingår i Project Management Journal, s. 89-104, 2018
How does uncertainty impact opportunity development in internationalization?
Ingår i International Business Review, s. 161-172, 2018
Found in translation?: On the transfer of technological knowledge from science to industry
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 227-246, Palgrave Macmillan, 2016
A Business Network View on Value Creation and Capturing in Public-Private Cooperation
2016
Ingår i Proceedings of the 31st IMP Conference, Kolding, Denmark, 2015, 2015
Knowledge accumulation through relationship reactivation? -presentation of a new research project
2015
Does CERN procurement result in innovation?
Ingår i Innovation. The European Journal of Social Science Research, s. 360-383, 2015
Ingår i Modern Techniques for Successful IT Project Management, s. 265-284, IGI Global, 2015
Ingår i World Conference On Technology, Innovation And Entrepreneurship, s. 982-992, 2015
- DOI för Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets: Opportunity development of a Turkish Firm in Romania
- Ladda ner fulltext (pdf) av Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets: Opportunity development of a Turkish Firm in Romania
Senaste publikationer
On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 1-14, 2023
- DOI för On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
- Ladda ner fulltext (pdf) av On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 340-350, 2022
- DOI för Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes
- Ladda ner fulltext (pdf) av Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes
Friends or strangers?: Attempts at reactivating buyer-supplier relationships
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 177-190, 2021
Ingår i Journal of East-West Business, s. 235-268, 2020
“I want you back”: On the strategic roles of boundary spanners in supplier switching-back processes
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 234-245, 2020
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 1-14, 2023
- DOI för On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
- Ladda ner fulltext (pdf) av On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 340-350, 2022
- DOI för Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes
- Ladda ner fulltext (pdf) av Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes
Friends or strangers?: Attempts at reactivating buyer-supplier relationships
Ingår i Journal of business & industrial marketing, s. 177-190, 2021
Ingår i Journal of East-West Business, s. 235-268, 2020
“I want you back”: On the strategic roles of boundary spanners in supplier switching-back processes
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 234-245, 2020
From dusk till dawn: Attracting suppliers for resource mobilization during bankruptcy
Ingår i Journal of Purchasing and Supply Management, 2019
Ingår i Scandinavian Journal of Management, 2019
A business network view on value creation and capture in public-private cooperation
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 181-192, 2018
Beyond Projet Closure: Why some business relationships recur in subsequent projects
Ingår i Project Management Journal, s. 89-104, 2018
How does uncertainty impact opportunity development in internationalization?
Ingår i International Business Review, s. 161-172, 2018
A relationship view of MNCs' innovation management in emerging economies: The Amazon Connection Case
Ingår i International Journal of Business Environment, s. 65-85, 2016
Does CERN procurement result in innovation?
Ingår i Innovation. The European Journal of Social Science Research, s. 360-383, 2015
Managing stability and crises in business relationships: The case of Ericsson in an emerging market
Ingår i European Business Review, s. 518-535, 2013
Political entrepreneurship in new small ventures: The case of IMS
Ingår i International Journal of Entrepreneurial Venturing, s. 26-43, 2011
Political embeddedness of technological development: The IgY case
Ingår i International Journal of Business Environment, s. 418-434, 2009
Adding a political dimension to business research
Ingår i International Journal of Business Environment, s. 391-399, 2009
Small firms' interaction with political organizations in the European Union
Ingår i Industrial Marketing Management, s. 687-697, 2009
An Interactive View Of Innovations: Adopting A New Timber Solution In An Old Concrete Context
Ingår i The IMP Journal, s. 19-35, 2008
Bärande utveckling? Om svensk bostadspolitik och byggteknisk förnyelse
Ingår i Polhem. Teknikhistorisk Årsbok, s. 108-122, 2004
Ingår i Sinergie: rivista di studi e ricerche, s. 137-156, 2002
Ingår i Nordiske Organisasjonsstudier, s. 19-38, 2001
Tekonologiska förändringar inom svensk byggindustri: - en litteraturgenomgång
Ingår i Polhem: Tidskrift för teknikhistoria, s. 70-90, 1997
Böcker
Marknadsföring - så mycket mer än reklam
Studentlitteratur, 2013
Marknadsföring - så mycket mer än reklam
Studentlitteratur, 2013
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Theories and Perspectives in Business Administration, Studentlitteratur AB, 2020
Found in translation?: On the transfer of technological knowledge from science to industry
Ingår i Extending the Business Network Approach, s. 227-246, Palgrave Macmillan, 2016
Ingår i Modern Techniques for Successful IT Project Management, s. 265-284, IGI Global, 2015
Ingår i Marknadsföring - så mycket mer än reklam, Studentlitteratur, 2013
Marknadsföring - så mycket mer än reklam
Ingår i Marknadsförng - så mycket mer än reklam, s. 171-177, Studentlitteratur, 2013
Produktutveckling och marknadsföring
Ingår i Marknadsföring - så mycket mer än reklam, Studentlitteratur, 2013
Ingår i New Policy Challanges for European Multinationals, s. 419-440, Emerald Group Publishing Limited, 2012
Innovation Through Business and NGO Co-operation: The Case of Digital Inclusion in the Amazon
Ingår i Business, Society and Politics, s. 281-301, Emerald Group Publishing Limited, 2012
Ingår i Knowledge and Innovation in Business and Industry, Milton Park, New York, 2007
An Interaction Model for Consumer-Retailer Relationships
Ingår i Business Networks and International Marketing, Doo Yang Publishing Co., Seoul, South Korea, 2007
Ingår i Business Networks and International Marketing, Doo Yang Publishing Co., Seoul, South Korea, 2006
Ingår i Managing Opportunity Development in Business Networks, s. 288-305, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire and New York, 2005
Ingår i International Markets and Business Networks, Brain Korea Publishing, South Korea, 2005
Ingår i New Technology Based Firms, Elsevier, London, 1999
Konferensbidrag
A Business Network View on Value Creation and Capturing in Public-Private Cooperation
2016
Ingår i Proceedings of the 31st IMP Conference, Kolding, Denmark, 2015, 2015
Knowledge accumulation through relationship reactivation? -presentation of a new research project
2015
Ingår i World Conference On Technology, Innovation And Entrepreneurship, s. 982-992, 2015
- DOI för Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets: Opportunity development of a Turkish Firm in Romania
- Ladda ner fulltext (pdf) av Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets: Opportunity development of a Turkish Firm in Romania
2014
2014
What do we know about the re-activation of business relationships?
2014
Public Procurement Paradoxes: The Case of CERN
2012
Handling uncertainty by reaching insidership in networks: The case of ABB in Turkey
2012
2011
Lasting relationships despite project ending
2011
2011
2011
Clandestine and Arranged Marriages: a study on business relationships in light of market structures
Ingår i The 26th IMP Conference, 2010
Socio-Political Actors in Business Network Contexts
2010
Non-business actors in business networks
2010
Clandestine Relationships - What happens when there are restrictions on the choice of partners?
Ingår i The 25th IMP Conference Proceedings, 2009
2009
Political and Business Interaction among Small Firms in the European Union
Ingår i The 24th IMP Conference, Uppsala University, 2008
Political embeddedness of technological development in small firms: The IgY case
2008
Product Development as a Co-Operative Process: The Case of the ICA Bank Customer Card
2006
Ingår i 22nd Industrial Marketing and Purchasing Group Conference, s. 15, 2006
Can You Ever Trust a Horse Dealer?
Ingår i Proceedings from the 16th Nordic Workshop on Interorganisational Research, 2006
Network Dependencies and Project Termination: Why some relationships survive the end of a project
Ingår i 17th Annual IMP Conference, Oslo, 2001
Business Relationships that Survive Project Termination: The Role of Product Specificity
Ingår i 30th EMAC Conference, Bergen, 2001