Anna Bengtson
Professor vid Företagsekonomiska institutionen; Professorer, lärare, forskare
- Telefon:
- 018-471 27 13
- E-post:
- Anna.Bengtson@fek.uu.se
- Besöksadress:
- Ekonomikum
Kyrkogårdsgatan 10, ingång C
751 20 UPPSALA - Postadress:
- Box 513
751 20 UPPSALA
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag heter Anna Bengtson och arbetar sedan snart femton år som lärare och forskare på institutionen. Jag är professor med inriktning på industriell marknadsföring med fokus på marknadsdynamik, förändringsprocesser och nätverk. Jag undervisar på samtliga nivåer, för både ekonomstudenter och ingenjörsstudenter och handleder för närvarande tre doktorander.
Biografi
Anna Bengtson disputerade 2003 på en avhandling med titeln "Framing technological development in a concrete context", som behandlade innovationsansträngningar i byggindustrin och mer konkret det svenska införandet av teknologin för konstruktion av flerfamiljshus i trä på 1990-talet. Sedan 2005 har Anna arbetat som lektor på institutionen och ägnat sin arbetstid åt en kombination av forskning och undervisning. Hon var under en treårsperiod studierektor för forskarutbildningen, har suttit två mandatperioder i fakultetsnämnden, och fungerade under en kortare period som vice prefekt på institutionen. Anna har deltagit i en rad forskningsprojekt med finansiering från bland annat Riksbankens Jubileumsfond, Stiftelsernas forskningsfonder och Vetenskapsrådet. Hon fick sin docentmeritering 2010 och blev professor i mars 2019.
I sin undervisningsgärning har Anna ett starkt intresse för tvärvetenskap och är engagerad i ingenjörsprogrammet System i Teknik och Samhälle (STS) där hon undervisar på tre kurser och sitter i programrådet. På den egna institutionen är hon kanske mest känd som examinator och ordförande för examinationskommittén som bedömer alla kandidat- och masteruppsatser. Anna har även ett externt uppdrag i två bedömargrupper (Synergi och HÖG) på KK-stiftelserna.
Forskning
Annas forskning bygger på en lång tradition av Uppsalabaserad företagsekonomisk forskning i industriell marknadsföring. Forskningen kring företags långsiktiga affärsförbindelser och de nätverk av relationer som detta ger upphov till har studerats på institutionen sedan 1960-talet. I sina studier använder hon dessa insikter som grund för att studera olika aspekter på marknadsdynamik. Forskningen är av processkaraktär och behandlar frågor såsom; Varför är marknader är så trögrörliga trots att lagstiftningen kan förändra förutsättningarna över en natt? Hur agerar andra aktörer i nätverket, t ex kunder och leverantörer, när ett företag försätts i konkurs? Och, hur påverkar teknologiska nymodigheter gamla och väl inarbetade marknadsstrukturer?
Ett tydligt spår i Annas forskning, som fångar upp intresset för marknadsdynamik på ett påtagligt sätt, handlar om planering och genomförande av stora projekt. I en tidigare genomförd studie frågade hon och kollegorna sig hur det kommer sig att företag ofta återkommer i likartade konstellationer från projekt till projekt? I två pågående studier analyseras interaktionen mellan aktörer som är involverade i stora infrastrukturprojekt. I den ena studien rör frågeställningen hur stabilitet interagerar med förändring i skapandet av projektmålet, medan de i den andra studien försöker skapa en bättre förståelse av hur värde samskapas mellan involverade aktörer av skilda slag (t ex företag, politiska enheter, forskningsorgan).
Publikationer
Urval av publikationer
- Disruption, dissolution and reconstruction (2019)
- From dusk till dawn (2019)
- How does uncertainty impact opportunity development in internationalization? (2018)
- Beyond Projet Closure (2018)
- Found in translation? (2016)
- A Business Network View on Value Creation and Capturing in Public-Private Cooperation (2016)
- Corporate acquisitions and Reactivation of Business Relationships: The importance of relationship infrastructure (2015)
- Cross-Sector Collaboration between Business and Non-Business Actors: The Case of an ICT-Project in Brazil (2015)
- Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets (2015)
- Does CERN procurement result in innovation? (2015)
- Knowledge accumulation through relationship reactivation? -presentation of a new research project (2015)
Senaste publikationer
- On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks (2023)
- Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes (2022)
- Friends or strangers? (2021)
- The Business Network Approach (2020)
- “I want you back” (2020)
Alla publikationer
Artiklar
- On the starting situation for business relationship initiation in turbulent business networks (2023)
- Becoming a public sector insider -A case study of Swedish digital healthcare start-ups´ entrepreneurial business formation processes (2022)
- Friends or strangers? (2021)
- “I want you back” (2020)
- From New Emerging to New Emerging Markets (2020)
- Disruption, dissolution and reconstruction (2019)
- From dusk till dawn (2019)
- How does uncertainty impact opportunity development in internationalization? (2018)
- Beyond Projet Closure (2018)
- A business network view on value creation and capture in public-private cooperation (2018)
- A relationship view of MNCs' innovation management in emerging economies (2016)
- Does CERN procurement result in innovation? (2015)
- Managing stability and crises in business relationships (2013)
- Political entrepreneurship in new small ventures (2011)
- Adding a political dimension to business research (2009)
- Political embeddedness of technological development (2009)
- Small firms' interaction with political organizations in the European Union (2009)
- An Interactive View Of Innovations (2008)
- Bärande utveckling? Om svensk bostadspolitik och byggteknisk förnyelse (2004)
- On Particle accelerators and Timber Houses (2002)
- Network Queries and Responses - the interaction between a technological development idea with its embedding into different networks (2001)
- Tekonologiska förändringar inom svensk byggindustri (1997)
Böcker
- Marknadsföring - så mycket mer än reklam (2013)
- Marknadsföring - så mycket mer än reklam (2013)
- Framing Technological Development in a Concrete Context (2003)
Kapitel
- The Business Network Approach (2020)
- Found in translation? (2016)
- Cross-Sector Collaboration between Business and Non-Business Actors: The Case of an ICT-Project in Brazil (2015)
- Marknadsföring - så mycket mer än reklam (2013)
- Produktutveckling och marknadsföring (2013)
- Vad är marknadsföring? (2013)
- Managing relationship development and crises in emerging markets (2012)
- Innovation Through Business and NGO Co-operation (2012)
- Introducing "old" knowledge in an established user context: (2007)
- An Interaction Model for Consumer-Retailer Relationships (2007)
- Consumer Business Networks (2006)
- Creating New Opportunities from Old Resources through Contextually Determined Information Asymmetries (2005)
- Consumer Business Networks (2005)
- The Greatness of Being Small (1999)
Konferenser
- A Business Network View on Value Creation and Capturing in Public-Private Cooperation (2016)
- Corporate acquisitions and Reactivation of Business Relationships: The importance of relationship infrastructure (2015)
- Internationalization of firms from new emerging markets in other new emerging markets (2015)
- Knowledge accumulation through relationship reactivation? -presentation of a new research project (2015)
- A network view on cross-border pre-acquisitions in emerging markets (2014)
- From inactivity to activity: A study of re-activation of inactive business relationships in industrial markets (2014)
- What do we know about the re-activation of business relationships? (2014)
- Handling uncertainty by reaching insidership in networks (2012)
- Public Procurement Paradoxes (2012)
- ”Managing Relationship Development and Crises in Emerging Markets” (2011)
- Lasting relationships despite project ending (2011)
- A Chinese investment in Sweden vs. a Swedish investment in China (2011)
- Business-Politiocal Relationships when Doing Business with Companies from Emerging Economies (2011)
- Socio-Political Actors in Business Network Contexts (2010)
- Non-business actors in business networks (2010)
- Clandestine and Arranged Marriages (2010)
- How do small firms cope in the European Union? (2009)
- Clandestine Relationships - What happens when there are restrictions on the choice of partners? (2009)
- Political embeddedness of technological development in small firms (2008)
- Political and Business Interaction among Small Firms in the European Union (2008)
- Can You Ever Trust a Horse Dealer? (2006)
- Product Development as a Co-Operative Process (2006)
- SAS "New" Business Model (2006)
- Network Dependencies and Project Termination: Why some relationships survive the end of a project (2001)
- Business Relationships that Survive Project Termination: The Role of Product Specificity (2001)