Caroline Liberg
Professor emer. vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 22 98
- E-post:
- caroline.liberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Kort presentation
Professor i Utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocessor. Centrala frågeställningarna i min och min forskargrupps forskning rör vad det innebär att lära sig att tala, läsa och skriva och på så sätt bli deltagare och medskapare i en mängd verksamheter av betydelse för att utvecklas som medlem av ett samhälle och en kultur.
Biografi
Under tidigt sjuttiotal utbildade jag mig till mellanstadielärare och arbetade därefter i grundskolan som klasslärare och lärare inom specialundervisning. 1981 påbörjade jag min forskarutbildning i allmän språkvetenskap och la 1990 fram avhandlingen Learning to read and write. Jag har lett projekten Berättande och språkinlärning (HSFR), Genreutveckling i barnaåren (HSFR), Elevers möte med skolans textvärldar (Riksbankens Jubileumsfond) och tillsammans med kollegor projekten Testet under luppen (Vetenskapsrådet), Matematikens och naturvetenskapens texter och språk i prov (Vetenskapsrådet), Mining textual data for simplified reading (M och A Wallenbergs minnesfond), forskarskolan Ämnesspråk i matematiska och naturvetenskapliga praktiker (Vetenskapsrådet), samt projektet Funktion, innehåll och form i samspel. Elevers textskapande i tidiga skolår (Vetenskapsrådet). Jag ingår också i referensgrupper för olika forskningsprojekt.
Jag har tidigare haft anställningar som universitetslektor i lingvistik, Institutionen för lingvistik, Uppsala universitet (1991-1998) och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Området för lärarutbildning, Malmö högskola (1998-2004). Jag har varit professor II vid Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, Trondheim 2004-2007. Under åren 2020-2022 innehade jag en position som Adjunct Professor vid the Faculty of Education, School of Early Childhood and Inclusive Education, Queensland University of Technology, Brisbane. Docent i lingvistik 1997.

Publikationer
Urval av publikationer
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 187-210, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-35, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivundervisning i utveckling
Ingår i Skrivundervisningens praktiker, s. 15-33, Gleerups Utbildning AB, 2023
The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 119-133, 2022
- DOI för The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 181-206, 2022
Lärares samarbete i textsamtal: Möjligheter till fördjupad förståelse av elevers skrivkompetens
Ingår i Samtale, samskrive, samhandle, s. 141-161, Universitetsforlaget, 2022
Linguistically based scales for assessment of young students’ writing
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 227-265, 2022
Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 1-5, 2021
A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 7-49, 2021
- DOI för A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020
- Ladda ner fulltext (pdf) av A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020
Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning
2021
Literacypraktiker och ämnesspråk
Ingår i Ämneslärarens arbete., s. 295-319, Natur och kultur, 2021
Att vara lärare: den didaktiska reliefen
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 379-400, Natur och kultur, 2020
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-34, Gleerups Utbildning AB, 2020
Ingår i Textskapande i grundskolan, s. 7-9, Studentlitteratur AB, 2020
Grundläggande färdigheter: att bli medborgare
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 403-424, Natur och kultur, 2020
Framtidens skola och utbildning: - en betydande del av våra liv
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 203-220, Natur och kultur, 2020
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 5-9, Natur och kultur, 2020
Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter?
Ingår i Nordidactica, s. 153-178, 2020
Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 120-139, 2019
Funktion, innehåll och form i samspel: Elevers textskapande i tidiga skolår
s. 58-61, 2019
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 15-28, Liber, 2019
Progressionslinjer för samtalsstöd
Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 162-164, Studentlitteratur AB, 2019
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 201-202, Liber, 2019
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 9-13, Liber, 2019
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val.
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 145-168, Gleerups Utbildning AB, 2019
Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år
Ingår i I samhällets tjänst, s. 127-142, Kungl. Vetenskapssamhället i Uppsala, 2019
Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen
Ingår i Att bli lärare, s. 173-177, Liber AB, 2018
Olika ämnen - olika läs- och skrivarter
Ingår i Lisetten, s. 38-40, 2018
Different kinds of wrong: Marginalization processes within a reading test
Ingår i Marginalization Processes across Different Settings, Cambridge Scholars Publishing, 2017
Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga.
Ingår i Undersöka och utveckla undervisning., s. 36-38, Studentlitteratur AB, 2017
Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren.
Ingår i Förskolan och barns utveckling., s. 91-108, Gleerups Utbildning AB, 2017
Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011
Ingår i NorDiNa, s. 176-196, 2016
Ingår i Conference Handbook (digital), 2016
Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing
Ingår i Conference Handbook, 2016
Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena
2016
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 121-144, Gleerups Utbildning AB, 2016
A multivariate model for classifying texts’ readability
Ingår i Proceedings of the 20th Nordic Conference of Computational Linguistics, s. 257-261, 2015
T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities
Ingår i Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2015), Lisbon, Portugal, 2015., s. 220-227, 2015
Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser
Ingår i Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy, 2015
Ingår i Conference Publication. Language, Literatures & Literacies, 2015
Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades
Ingår i Conference Book. ESERA 2015., 2015
Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years.
Ingår i Towards a reflective society, 2015
Studies on automatic assessment of students’ reading ability
Ingår i Proceedings of the Fifth Swedish Language Technology Conference (SLTC-14), 2014, 2014
2014
Epilog: Framtidens skola och utbildning
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 689-702, Natur och kultur, 2014
2014
Udfordre, Udforske, Udvikle: Om läse- og skriveprocessen på mellemtrinnet
Frydenlund, 2014
Att vara lärare: Den didaktiska reliefen.
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 335-355, Natur och kultur, 2014
Grundläggande färdigheter: Att bli medborgare
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 357-377, Natur och kultur, 2014
Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår.
Ingår i Alle tiders norskdidaktiker, s. 141-156, Novus Forlag, 2014
Att bedöma elevers läsförståelse
Ingår i Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, s. 10-11, 2014
2014
Skrivutveckling - en utveckling på bred front
Ingår i Ungdomar läser och skriver, s. 71-90, Studentlitteratur, 2014
Ingår i Resultatdialog 2013, s. 102-108, Vetenskapsrådet, 2013
God läsförmåga - hur fångas den?
Ingår i Literacy - praktiker i och utanför skolan, s. 87-106, Gleerups Utbildning AB, 2013
Ingår i Linguistics and the Human Sciences (LHS) Reviews, 2013
Literacy-praktiker i och utanför skolan
Gleerups Utbildning AB, 2013
Ingår i Svenskläraren, s. 12-14, 2012
Textrörlighet - ett begrepp i rörelse.
Ingår i Skriv! Les! 1, s. 65-81, 2012
Swedish - An updated school subject?
Ingår i Education Inquiry, s. 471-493, 2012
2012
Nya språket lyfter!: Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan årskurs 1-6
Skolverket, 2012
2012
Barns läs- och skrivutveckling
Ingår i Barnläkaren, s. 14-14, 2012
Transcending Science: Scientific Literacy and Bildung for the 21st Century
Ingår i Science education Research and Practice in Europe, s. 39-61, Sense Publishers, 2012
Svenska med didaktisk inriktning : forskningsämne och nätverk
Ingår i Svenskämnet i går, i dag, i morgon, s. 100-114, Svensklärarföreningen, 2012
Potentialer i didaktiskt krävande texter
Ingår i Teorier om tekst i möte med skolens lese- og skrivepraksiser, s. 114-122, Universitetsforlaget, 2012
Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning
Ingår i Nordisk morsmålsdidaktikk, s. 142-161, Novus Forlag, 2012
Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts
Ingår i Exploring the Landscape of Scientific Literacy, s. 74-89, Routledge, 2011
2011
Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap
Ingår i Det goda universitetet. Festskrift till Anders Hallberg., s. 115-124, Uppsala universitet, 2011
Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande
Ingår i Läsning, s. 7-12, 2011
Lyst til skrivning, lyst til udvikling
Ingår i Skrivelyst og laering, s. 25-37, Dansk psykologisk Forlag, 2011
Ingår i Lärandets grunder – teorier och perspektiv, s. 167-184, Studentlitteratur, 2011
Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare
Natur & Kultur, 2010
Ingår i Det nödvändiga skrivandet , Liber, 2010
Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket
Ingår i Att bygga broar – kulturella, språkliga och mediala möten. , s. 82-95, 2010
Utmana, utforska, utveckla!: Om läs- och skrivprocessen i skolan
Studentlitteratur, 2010
2010
Ingår i Laeselyst og laering, s. 183-196, Dansk psykologisk Forlag, 2010
Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 215-232, Natur och kultur, 2010
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 233-254, Natur & Kultur, 2010
A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4
Ingår i The 4th IEA International Research Conference, International Association for the Evaluation of Educational Achievement; University of Gothenburg and University of Oslo, Gothenburg, Sweden 1-3 July 2010 (to be published on IEAs website: http://www.iea.nl/iea_irc.html), 2010
2010
Text and language in assessment of mathematics and science
Ingår i Multilingualism, s. 328-332, 2009
Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys.
2009
Ingår i Det nödvändiga skrivandet., s. 6-7, Liber, 2009
Tioåringars läsförmåga i närbelysning
Ingår i Viden om Læsning, s. 26-32, 2009
Sådan lærer børn at læse og skrive
Gyldendal Undervisning, 2009
Skrivarprofiler över ämnesgränser
Ingår i Tekstvurdering som didaktisk utfordring, s. 84-94, Universitetsforlaget, 2009
Ingår i Annales Academiae regiae scientiarum Upsaliensis, s. 39-50, Kungl. Vetenskapssamhället i Uppsala, 2009
Ingår i Perspektiv på läsning, s. 11-23, Svensklärarföreningen, Natur och Kultur, 2009
Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Ingår i Språk och lärande, s. 11-25, 2009
Ingår i Språk och stil, s. 226-230, 2008
2008
Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens
Ingår i Å skrive i alle fag, s. 51-61, Universitetsforlaget, 2008
Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag
Ingår i Att erövra världen, s. 53-68, 2008
PIRLS 2006: Läsförmågan hos elever i årskurs 4 – i Sverige och i världen
2007
- Ladda ner fulltext (pdf) av PIRLS 2006: Läsförmågan hos elever i årskurs 4 – i Sverige och i världen
A Linguistic Perspective on Scientific Literacy
Ingår i Promoting Scientific Literacy, s. 42-46, 2007
Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter.
Ingår i Skrive for nåtid og framtid. Bind 1, Skriving i arbeidsliv og skole, s. 147-159, Tapir Akademisk Forlag, 2007
Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet.
Ingår i FoU i Praksis 2006, s. 11-27, Tapir Akademisk Forlag, 2007
Ingår i Att läsa och skriva, s. 7-24, Myndigheten för skolutveckling, 2007
Läsande, skrivande och samtalande
Ingår i Att läsa och skriva, s. 25-44, Myndigheten för skolutveckling, 2007
Ingår i Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag, s. 77-85, Tapir Akademisk Forlag, 2006
Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter
Ingår i Tredje nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, s. 29-35, 2006
Hur barn lär sig läsa och skriva
Studentlitteratur, 2006
Ingår i Laesning – teori og praksis., s. 11-22, Kvan, 2006
Ingår i Lekt och lärt, s. 132-139, Växjö University Press, 2006
Att läsa en bok – ett exempel. I
Ingår i Fältanteckningar, s. 67-70, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (ILU), Uppsala universitet, 2006
Rektor och utbildningsvetenskapen
Ingår i Ledarskap i förändring, s. 151-157, Acta Universitatis Upsaliensis, 2006
"Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll.
Ingår i Utbildningsvetenskap, s. 176-193, Carlsson Förlag, Stockholm, 2006
Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar
Ingår i Det hänger på språket:, s. 107-137, Studentlitteratur, 2006
Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser
Ingår i Lära ut och in, s. 41-45, Vetenskapsrådet, 2005
Ingår i Semiotics from the North. Nordic Approaches to systemic functional linguistics., s. 111-122, Novus Press, 2005
Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning: - teorins roll i praxisnära forskning
Ingår i Forskning av denna världen II , s. 82-104, Vetenskapsrådet. Rapport 2005, 4., 2005
Rörelse i texter, texter i rörelse
Ingår i Äidinkielen Opetustiede: Aikakauskirja (Journal of Mother Tongue Education), s. 64-75, 2005
Språk om och i läro- och undervisningsprocesser
Ingår i Språk i tid. Studier tillägnade Mats Thelander på 60-årsdagen., s. 380-387, Uppsala universitet: Institutionen för nordiska språk, 2005
2005
Rörelse i texter, texter i rörelse
Ingår i Text i arbete, s. 106-114, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2004
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun.
2004
Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget
Ingår i för didaktik och utbildningspolitik., s. 215-236, 2003
Ingår i Förskoletidningen 1/2003, s. 23-26, 2003
Ingår i Barn utvecklar sitt språk, Studentlitteratur, 2003
Samtalskulturer – samtal i utveckling
s. 79-102, Lund: Studentlitteratur, 2003
Språk i sammanhang – en introduktion.
Ingår i Barn utvecklar sitt språk., s. 17-28, 2003
Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel.
Ingår i Kobran, nallen och majj´en. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning., s. 205-220, 2003
Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv.
Ingår i Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002, s. 22-36, 2003
Ingår i Det leksamma allvaret fyra språkutvecklande miljöer., s. 93-113, Myndigheten för skolutveckling, 2003
Språk i rörelse och utveckling
s. 25-30, 2003
Hur använder vi språket i verkligheten?
Ingår i Forskning av denna världen praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap, 2003
En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur
Ingår i Svenskläraren, s. 14-17, 2002
Students’ encounter with different texts in school
2002
Ingår i utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 57: Språk och stil 12. Tidskrift för svensk språkforskning, s. 233-237, 2002
Students’ encounter with different texts in school.
Ingår i Papers from the Third Conference on Reading and Writing. Working Papers no 50,, 2002
Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five.
Ingår i Learning and Educational Media. The Third IARTEM Volume, 2002
2002
Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag
Ingår i Svensklärarföreningens årsskrift 2000., s. 109-124, 2001
Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.
Ingår i Symposium 2000 – Ett andraspråksperspektiv på lärande, 2001
Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”.
Ingår i Rapport fra konferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” januar 2001. Del I: Skriving og lesing., 2001
Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen.
Ingår i Tekstkompetence. Rapport fra forskerkonference i nordisk netværk for tekst- og litteraturpædagogik. Kristiansand, sept 2000., s. 98-107, 2001
Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik
Ingår i Pædagogisk Rådgivning 37:4-5., s. 413-424, 2000
Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö
Ingår i Svenskläraren, nr 1, årgång 44, s. 12-13, 2000
Ingår i Teori & praktik nr 4/99, 1999
Elevers möte med skolans textvärldar.
Ingår i ASLA Information, 25:2., s. 40-44, 1999
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.
Ingår i Nationella kvalitetsgranskningar 1998. Skolverkets rapport nr 160., 1999
Veje ind i skriftsproget: i faellesskab og på egen hand
1999
Argumentation in early childhood.
Ingår i Proceedings of the seventh nordic child language symposium. Oulu 27-28 november 1998, s. 69-73, 1998
Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn
Ingår i Svenska i grundskolan – Metodboken, s. 61-65, Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1997
Språkpedagogiskt förhållningssätt.
Ingår i Vägar in i skriftspråket, s. 10-21, 1996
Att stimulera barns läs- och skrivutveckling
Ingår i Kontaktlärarbladet, Information för grundskolans tidigare årskurser, s. 4-5, 1995
1990
Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Ingår i Nordic Studies in Mathematics Education
Senaste publikationer
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
Literacypraktiker i skolans olika ämnen
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 9-35, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2023
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 187-210, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-35, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivundervisning i utveckling
Ingår i Skrivundervisningens praktiker, s. 15-33, Gleerups Utbildning AB, 2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 119-133, 2022
- DOI för The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 181-206, 2022
Linguistically based scales for assessment of young students’ writing
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 227-265, 2022
Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 1-5, 2021
Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter?
Ingår i Nordidactica, s. 153-178, 2020
Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 120-139, 2019
Olika ämnen - olika läs- och skrivarter
Ingår i Lisetten, s. 38-40, 2018
Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011
Ingår i NorDiNa, s. 176-196, 2016
Att bedöma elevers läsförståelse
Ingår i Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, s. 10-11, 2014
Ingår i Svenskläraren, s. 12-14, 2012
Swedish - an updated school subject?
Ingår i Education Inquiry, s. 471-493, 2012
Swedish - An updated school subject?
Ingår i Education Inquiry, s. 471-493, 2012
Barns läs- och skrivutveckling
Ingår i Barnläkaren, s. 14-14, 2012
Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande
Ingår i Läsning, s. 7-12, 2011
Tioåringars läsförmåga i närbelysning
Ingår i Viden om Læsning, s. 26-32, 2009
Ingår i Språk och stil, s. 226-230, 2008
Rörelse i texter, texter i rörelse
Ingår i Äidinkielen Opetustiede: Aikakauskirja (Journal of Mother Tongue Education), s. 64-75, 2005
Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget
Ingår i för didaktik och utbildningspolitik., s. 215-236, 2003
Ingår i Förskoletidningen 1/2003, s. 23-26, 2003
En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur
Ingår i Svenskläraren, s. 14-17, 2002
Ingår i utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 57: Språk och stil 12. Tidskrift för svensk språkforskning, s. 233-237, 2002
Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag
Ingår i Svensklärarföreningens årsskrift 2000., s. 109-124, 2001
Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik
Ingår i Pædagogisk Rådgivning 37:4-5., s. 413-424, 2000
Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö
Ingår i Svenskläraren, nr 1, årgång 44, s. 12-13, 2000
Ingår i Teori & praktik nr 4/99, 1999
Elevers möte med skolans textvärldar.
Ingår i ASLA Information, 25:2., s. 40-44, 1999
Att stimulera barns läs- och skrivutveckling
Ingår i Kontaktlärarbladet, Information för grundskolans tidigare årskurser, s. 4-5, 1995
Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Ingår i Nordic Studies in Mathematics Education
Artiklar, forskningsöversikt
Böcker
Udfordre, Udforske, Udvikle: Om läse- og skriveprocessen på mellemtrinnet
Frydenlund, 2014
Literacy-praktiker i och utanför skolan
Gleerups Utbildning AB, 2013
Nya språket lyfter!: Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan årskurs 1-6
Skolverket, 2012
Utmana, utforska, utveckla!: Om läs- och skrivprocessen i skolan
Studentlitteratur, 2010
Sådan lærer børn at læse og skrive
Gyldendal Undervisning, 2009
Hur barn lär sig läsa och skriva
Studentlitteratur, 2006
Veje ind i skriftsproget: i faellesskab og på egen hand
1999
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Literacypraktiker i skolans olika ämnen
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 9-35, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2023
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 187-210, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-35, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivundervisning i utveckling
Ingår i Skrivundervisningens praktiker, s. 15-33, Gleerups Utbildning AB, 2023
Lärares samarbete i textsamtal: Möjligheter till fördjupad förståelse av elevers skrivkompetens
Ingår i Samtale, samskrive, samhandle, s. 141-161, Universitetsforlaget, 2022
Literacypraktiker och ämnesspråk
Ingår i Ämneslärarens arbete., s. 295-319, Natur och kultur, 2021
Att vara lärare: den didaktiska reliefen
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 379-400, Natur och kultur, 2020
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-34, Gleerups Utbildning AB, 2020
Ingår i Textskapande i grundskolan, s. 7-9, Studentlitteratur AB, 2020
Grundläggande färdigheter: att bli medborgare
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 403-424, Natur och kultur, 2020
Framtidens skola och utbildning: - en betydande del av våra liv
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 203-220, Natur och kultur, 2020
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 5-9, Natur och kultur, 2020
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 15-28, Liber, 2019
Progressionslinjer för samtalsstöd
Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 162-164, Studentlitteratur AB, 2019
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 201-202, Liber, 2019
Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 9-13, Liber, 2019
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val.
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 145-168, Gleerups Utbildning AB, 2019
Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år
Ingår i I samhällets tjänst, s. 127-142, Kungl. Vetenskapssamhället i Uppsala, 2019
Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen
Ingår i Att bli lärare, s. 173-177, Liber AB, 2018
Different kinds of wrong: Marginalization processes within a reading test
Ingår i Marginalization Processes across Different Settings, Cambridge Scholars Publishing, 2017
Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga.
Ingår i Undersöka och utveckla undervisning., s. 36-38, Studentlitteratur AB, 2017
Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren.
Ingår i Förskolan och barns utveckling., s. 91-108, Gleerups Utbildning AB, 2017
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 121-144, Gleerups Utbildning AB, 2016
Epilog: Framtidens skola och utbildning
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 689-702, Natur och kultur, 2014
Att vara lärare: Den didaktiska reliefen.
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 335-355, Natur och kultur, 2014
Grundläggande färdigheter: Att bli medborgare
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 357-377, Natur och kultur, 2014
Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår.
Ingår i Alle tiders norskdidaktiker, s. 141-156, Novus Forlag, 2014
Skrivutveckling - en utveckling på bred front
Ingår i Ungdomar läser och skriver, s. 71-90, Studentlitteratur, 2014
Ingår i Resultatdialog 2013, s. 102-108, Vetenskapsrådet, 2013
God läsförmåga - hur fångas den?
Ingår i Literacy - praktiker i och utanför skolan, s. 87-106, Gleerups Utbildning AB, 2013
Transcending Science: Scientific Literacy and Bildung for the 21st Century
Ingår i Science education Research and Practice in Europe, s. 39-61, Sense Publishers, 2012
Svenska med didaktisk inriktning : forskningsämne och nätverk
Ingår i Svenskämnet i går, i dag, i morgon, s. 100-114, Svensklärarföreningen, 2012
Potentialer i didaktiskt krävande texter
Ingår i Teorier om tekst i möte med skolens lese- og skrivepraksiser, s. 114-122, Universitetsforlaget, 2012
Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning
Ingår i Nordisk morsmålsdidaktikk, s. 142-161, Novus Forlag, 2012
Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts
Ingår i Exploring the Landscape of Scientific Literacy, s. 74-89, Routledge, 2011
Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts.
Ingår i Exploring the Landscape of Scientific Literacy, Routledge, 2011
Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap
Ingår i Det goda universitetet. Festskrift till Anders Hallberg., s. 115-124, Uppsala universitet, 2011
Lyst til skrivning, lyst til udvikling
Ingår i Skrivelyst og laering, s. 25-37, Dansk psykologisk Forlag, 2011
Ingår i Lärandets grunder – teorier och perspektiv, s. 167-184, Studentlitteratur, 2011
Ingår i Det nödvändiga skrivandet , Liber, 2010
Ingår i Laeselyst og laering, s. 183-196, Dansk psykologisk Forlag, 2010
Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 215-232, Natur och kultur, 2010
Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 233-254, Natur & Kultur, 2010
Ingår i Det nödvändiga skrivandet., s. 6-7, Liber, 2009
Skrivarprofiler över ämnesgränser
Ingår i Tekstvurdering som didaktisk utfordring, s. 84-94, Universitetsforlaget, 2009
Ingår i Annales Academiae regiae scientiarum Upsaliensis, s. 39-50, Kungl. Vetenskapssamhället i Uppsala, 2009
Ingår i Perspektiv på läsning, s. 11-23, Svensklärarföreningen, Natur och Kultur, 2009
Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens
Ingår i Å skrive i alle fag, s. 51-61, Universitetsforlaget, 2008
Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter.
Ingår i Skrive for nåtid og framtid. Bind 1, Skriving i arbeidsliv og skole, s. 147-159, Tapir Akademisk Forlag, 2007
Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet.
Ingår i FoU i Praksis 2006, s. 11-27, Tapir Akademisk Forlag, 2007
Ingår i Att läsa och skriva, s. 7-24, Myndigheten för skolutveckling, 2007
Läsande, skrivande och samtalande
Ingår i Att läsa och skriva, s. 25-44, Myndigheten för skolutveckling, 2007
Ingår i Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag, s. 77-85, Tapir Akademisk Forlag, 2006
Ingår i Laesning – teori og praksis., s. 11-22, Kvan, 2006
Ingår i Lekt och lärt, s. 132-139, Växjö University Press, 2006
Att läsa en bok – ett exempel. I
Ingår i Fältanteckningar, s. 67-70, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (ILU), Uppsala universitet, 2006
Rektor och utbildningsvetenskapen
Ingår i Ledarskap i förändring, s. 151-157, Acta Universitatis Upsaliensis, 2006
"Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll.
Ingår i Utbildningsvetenskap, s. 176-193, Carlsson Förlag, Stockholm, 2006
Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar
Ingår i Det hänger på språket:, s. 107-137, Studentlitteratur, 2006
Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser
Ingår i Lära ut och in, s. 41-45, Vetenskapsrådet, 2005
Ingår i Semiotics from the North. Nordic Approaches to systemic functional linguistics., s. 111-122, Novus Press, 2005
Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning: - teorins roll i praxisnära forskning
Ingår i Forskning av denna världen II , s. 82-104, Vetenskapsrådet. Rapport 2005, 4., 2005
Språk om och i läro- och undervisningsprocesser
Ingår i Språk i tid. Studier tillägnade Mats Thelander på 60-årsdagen., s. 380-387, Uppsala universitet: Institutionen för nordiska språk, 2005
Rörelse i texter, texter i rörelse
Ingår i Text i arbete, s. 106-114, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2004
Ingår i Barn utvecklar sitt språk, Studentlitteratur, 2003
Samtalskulturer – samtal i utveckling
s. 79-102, Lund: Studentlitteratur, 2003
Språk i sammanhang – en introduktion.
Ingår i Barn utvecklar sitt språk., s. 17-28, 2003
Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel.
Ingår i Kobran, nallen och majj´en. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning., s. 205-220, 2003
Ingår i Det leksamma allvaret fyra språkutvecklande miljöer., s. 93-113, Myndigheten för skolutveckling, 2003
Språk i rörelse och utveckling
s. 25-30, 2003
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.
Ingår i Nationella kvalitetsgranskningar 1998. Skolverkets rapport nr 160., 1999
Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn
Ingår i Svenska i grundskolan – Metodboken, s. 61-65, Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1997
Språkpedagogiskt förhållningssätt.
Ingår i Vägar in i skriftspråket, s. 10-21, 1996
Konferensbidrag
Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning
2021
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020
Funktion, innehåll och form i samspel: Elevers textskapande i tidiga skolår
s. 58-61, 2019
Ingår i Conference Handbook (digital), 2016
Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing
Ingår i Conference Handbook, 2016
A multivariate model for classifying texts’ readability
Ingår i Proceedings of the 20th Nordic Conference of Computational Linguistics, s. 257-261, 2015
T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities
Ingår i Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2015), Lisbon, Portugal, 2015., s. 220-227, 2015
Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser
Ingår i Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy, 2015
Ingår i Conference Publication. Language, Literatures & Literacies, 2015
Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades
Ingår i Conference Book. ESERA 2015., 2015
Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years.
Ingår i Towards a reflective society, 2015
Studies on automatic assessment of students’ reading ability
Ingår i Proceedings of the Fifth Swedish Language Technology Conference (SLTC-14), 2014, 2014
2014
2014
2014
Textrörlighet - ett begrepp i rörelse.
Ingår i Skriv! Les! 1, s. 65-81, 2012
Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket
Ingår i Att bygga broar – kulturella, språkliga och mediala möten. , s. 82-95, 2010
A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4
Ingår i The 4th IEA International Research Conference, International Association for the Evaluation of Educational Achievement; University of Gothenburg and University of Oslo, Gothenburg, Sweden 1-3 July 2010 (to be published on IEAs website: http://www.iea.nl/iea_irc.html), 2010
Text and language in assessment of mathematics and science
Ingår i Multilingualism, s. 328-332, 2009
Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys.
2009
Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv
Ingår i Språk och lärande, s. 11-25, 2009
Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag
Ingår i Att erövra världen, s. 53-68, 2008
A Linguistic Perspective on Scientific Literacy
Ingår i Promoting Scientific Literacy, s. 42-46, 2007
Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter
Ingår i Tredje nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, s. 29-35, 2006
Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv.
Ingår i Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Karlstad, 7-8 november 2002, s. 22-36, 2003
Hur använder vi språket i verkligheten?
Ingår i Forskning av denna världen praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap, 2003
Students’ encounter with different texts in school.
Ingår i Papers from the Third Conference on Reading and Writing. Working Papers no 50,, 2002
Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five.
Ingår i Learning and Educational Media. The Third IARTEM Volume, 2002
2002
Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.
Ingår i Symposium 2000 – Ett andraspråksperspektiv på lärande, 2001
Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”.
Ingår i Rapport fra konferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” januar 2001. Del I: Skriving og lesing., 2001
Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen.
Ingår i Tekstkompetence. Rapport fra forskerkonference i nordisk netværk for tekst- og litteraturpædagogik. Kristiansand, sept 2000., s. 98-107, 2001
Argumentation in early childhood.
Ingår i Proceedings of the seventh nordic child language symposium. Oulu 27-28 november 1998, s. 69-73, 1998
Rapporter
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
2012
2010
2010
PIRLS 2006: Läsförmågan hos elever i årskurs 4 – i Sverige och i världen
2007
- Ladda ner fulltext (pdf) av PIRLS 2006: Läsförmågan hos elever i årskurs 4 – i Sverige och i världen
2005
Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun.
2004
Students’ encounter with different texts in school
2002
Samlingsverk (redaktörskap)
Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare
Natur & Kultur, 2010
Övriga
Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena
2016
Ingår i Linguistics and the Human Sciences (LHS) Reviews, 2013
2012
2011
2008