Caroline Liberg
Professor emer. vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 22 98
- E-post:
- caroline.liberg@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Professor i Utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocessor. Centrala frågeställningarna i min och min forskargrupps forskning rör vad det innebär att lära sig att tala, läsa och skriva och på så sätt bli deltagare och medskapare i en mängd verksamheter av betydelse för att utvecklas som medlem av ett samhälle och en kultur.
Biografi
Under tidigt sjuttiotal utbildade jag mig till mellanstadielärare och arbetade därefter i grundskolan som klasslärare och lärare inom specialundervisning. 1981 påbörjade jag min forskarutbildning i allmän språkvetenskap och la 1990 fram avhandlingen Learning to read and write. Jag har lett projekten Berättande och språkinlärning (HSFR), Genreutveckling i barnaåren (HSFR), Elevers möte med skolans textvärldar (Riksbankens Jubileumsfond) och tillsammans med kollegor projekten Testet under luppen (Vetenskapsrådet), Matematikens och naturvetenskapens texter och språk i prov (Vetenskapsrådet), Mining textual data for simplified reading (M och A Wallenbergs minnesfond), forskarskolan Ämnesspråk i matematiska och naturvetenskapliga praktiker (Vetenskapsrådet), samt projektet Funktion, innehåll och form i samspel. Elevers textskapande i tidiga skolår (Vetenskapsrådet). Jag ingår också i referensgrupper för olika forskningsprojekt.
Jag har tidigare haft anställningar som universitetslektor i lingvistik, Institutionen för lingvistik, Uppsala universitet (1991-1998) och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Området för lärarutbildning, Malmö högskola (1998-2004). Jag har varit professor II vid Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, Trondheim 2004-2007. Under åren 2020-2022 innehade jag en position som Adjunct Professor vid the Faculty of Education, School of Early Childhood and Inclusive Education, Queensland University of Technology, Brisbane. Docent i lingvistik 1997.
Publikationer
Urval av publikationer
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017 (2022)
- A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020 (2021)
- Literacypraktiker och ämnesspråk (2021)
- Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning (2021)
- Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia (2021)
- Förord (2020)
- Att vara lärare (2020)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2020)
- Förord (2020)
- Grundläggande färdigheter (2020)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Framtidens skola och utbildning (2020)
- Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år (2019)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val. (2019)
- Progressionslinjer för samtalsstöd (2019)
- Svenskämnenas framväxt (2019)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår (2019)
- Epilog (2019)
- Inledning (2019)
- Olika ämnen - olika läs- och skrivarter (2018)
- Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen (2018)
- Different kinds of wrong (2017)
- Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga. (2017)
- Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren. (2017)
- Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing (2016)
- Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena (2016)
- Shifts between Literacy based subject teaching and Subject based literacy teaching – “Carpe momentum didacticum!” (2016)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2016)
- Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011 (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Narrative imagination and narrative voice in narrative texts written by students in early school years. (2015)
- Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades (2015)
- Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years. (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Att vara lärare (2014)
- Att bedöma elevers läsförståelse (2014)
- Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår. (2014)
- Skrivutveckling - en utveckling på bred front (2014)
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Grundläggande färdigheter (2014)
- Linguistic features in TIMSS-Science Test Questions (2014)
- Epilog (2014)
- Literacy-praktiker i och utanför skolan (2013)
- Rose, David & Martin, Jim R. (2012). Learning to Write. Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd (2013)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Nya Språket lyfter! (2012)
- Svenska med didaktisk inriktning (2012)
- Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning (2012)
- Potentialer i didaktiskt krävande texter (2012)
- Barns läs- och skrivutveckling (2012)
- Mottagande av ungt skrivande (2012)
- Med fokus på läsande (2012)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Transcending Science (2012)
- Nya Språket lyfter! (2011)
- Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap (2011)
- Lärandets språkliga uttryck (2011)
- Lyst til skrivning, lyst til udvikling (2011)
- Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4 (2010)
- Tekster der engagerer (2010)
- Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner (2010)
- Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse (2010)
- Elevers läs- och skrivutveckling (2010)
- Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket (2010)
- Förord (2010)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
- Grundläggande färdigheter (2010)
- Lärande, skola, bildning (2010)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv (2009)
- Skrivarprofiler över ämnesgränser (2009)
- Svenska elevers läsförmåga (2009)
- Med språk i bagaget (2009)
- Sådan lærer børn at læse og skrive (2009)
- Tioåringars läsförmåga i närbelysning (2009)
- Förord. (2009)
- Text and language in assessment of mathematics and science (2009)
- Nya språket lyfter! (2008)
- Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag (2008)
- Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens (2008)
- Recension: Malmbjer, Anna: Skilda världar – en språkvetenskaplig undersökning av gruppsamtal som undervisnings- och lärandeform inom högre utbildning. (2008)
- Språk och kommunikation (2007)
- Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet. (2007)
- Läsande, skrivande och samtalande (2007)
- Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter. (2007)
- PIRLS 2006 (2007)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)
- Nu kommer ordene bare. (2006)
- Att läsa en bok – ett exempel. I (2006)
- Hur barn lär sig läsa och skriva (2006)
- ”Vi har en bok …..” . (2006)
- Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar (2006)
- "Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll. (2006)
- Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter (2006)
- Skrivande på tvärs av ämnen (2006)
- Rektor och utbildningsvetenskapen (2006)
- Rapport om skolornas stöd för elevernas läs- och skrivutveckling i skolår 4 till 9 och gymnasiet, Uppsala kommun 2005 (2005)
- Språk om och i läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning (2005)
- Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2005)
- Forms of meaning making as a resource in the ongoing meaning making – to seize the moment in a pedagogical context. (2005)
- Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun. (2004)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2004)
- Hur använder vi språket i verkligheten? (2003)
- Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv. (2003)
- Språk i sammanhang – en introduktion. (2003)
- Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel. (2003)
- Samtalskulturer – samtal i utveckling (2003)
- Möten i skriftspråket (2003)
- Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget (2003)
- Skola i utveckling. (2003)
- Språk i rörelse och utveckling (2003)
- Barn i samtal. (2003)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Recension: Eva Östlund-Stjärnegård: Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter. Akademisk avhandling (2002)
- Students’ encounter with different texts in school. (2002)
- Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five. (2002)
- Perspektivering på arbetsgruppens arbete – föredrag vid projektet Fremtidens danskfags avslutande konferens 2002-11-01 (2002)
- Students’ encounter with different texts in school (2002)
- Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. (2001)
- Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen. (2001)
- Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag (2001)
- Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”. (2001)
- Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik (2000)
- Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö (2000)
- Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. (1999)
- Elevers möte med skolans textvärldar. (1999)
- Förnyelse och förståelse (1999)
- Veje ind i skriftsproget (1999)
- Argumentation in early childhood. (1998)
- Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn (1997)
- Språkpedagogiskt förhållningssätt. (1996)
- Att stimulera barns läs- och skrivutveckling (1995)
- Learning to read and write (1990)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Senaste publikationer
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Literacypraktiker i skolans olika ämnen (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017 (2022)
- A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020 (2021)
- Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia (2021)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår (2019)
- Olika ämnen - olika läs- och skrivarter (2018)
- Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011 (2016)
- Att bedöma elevers läsförståelse (2014)
- Rose, David & Martin, Jim R. (2012). Learning to Write. Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd (2013)
- Barns läs- och skrivutveckling (2012)
- Mottagande av ungt skrivande (2012)
- Swedish - an updated school subject? (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande (2011)
- Tioåringars läsförmåga i närbelysning (2009)
- Recension: Malmbjer, Anna: Skilda världar – en språkvetenskaplig undersökning av gruppsamtal som undervisnings- och lärandeform inom högre utbildning. (2008)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2005)
- Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget (2003)
- Barn i samtal. (2003)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Recension: Eva Östlund-Stjärnegård: Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter. Akademisk avhandling (2002)
- Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag (2001)
- Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik (2000)
- Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö (2000)
- Elevers möte med skolans textvärldar. (1999)
- Förnyelse och förståelse (1999)
- Att stimulera barns läs- och skrivutveckling (1995)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Böcker
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Literacy-praktiker i och utanför skolan (2013)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
- Lärande, skola, bildning (2010)
- Sådan lærer børn at læse og skrive (2009)
- Hur barn lär sig läsa och skriva (2006)
- Veje ind i skriftsproget (1999)
- Learning to read and write (1990)
Kapitel
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Literacypraktiker i skolans olika ämnen (2023)
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Literacypraktiker och ämnesspråk (2021)
- Förord (2020)
- Att vara lärare (2020)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2020)
- Förord (2020)
- Grundläggande färdigheter (2020)
- Framtidens skola och utbildning (2020)
- Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år (2019)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val. (2019)
- Progressionslinjer för samtalsstöd (2019)
- Svenskämnenas framväxt (2019)
- Epilog (2019)
- Inledning (2019)
- Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen (2018)
- Different kinds of wrong (2017)
- Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga. (2017)
- Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren. (2017)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2016)
- Att vara lärare (2014)
- Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår. (2014)
- Skrivutveckling - en utveckling på bred front (2014)
- Grundläggande färdigheter (2014)
- Epilog (2014)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Svenska med didaktisk inriktning (2012)
- Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning (2012)
- Potentialer i didaktiskt krävande texter (2012)
- Transcending Science (2012)
- Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap (2011)
- Lärandets språkliga uttryck (2011)
- Lyst til skrivning, lyst til udvikling (2011)
- Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts. (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- Tekster der engagerer (2010)
- Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner (2010)
- Förord (2010)
- Grundläggande färdigheter (2010)
- Skrivarprofiler över ämnesgränser (2009)
- Svenska elevers läsförmåga (2009)
- Med språk i bagaget (2009)
- Förord. (2009)
- Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens (2008)
- Språk och kommunikation (2007)
- Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet. (2007)
- Läsande, skrivande och samtalande (2007)
- Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter. (2007)
- Nu kommer ordene bare. (2006)
- Att läsa en bok – ett exempel. I (2006)
- ”Vi har en bok …..” . (2006)
- Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar (2006)
- "Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll. (2006)
- Skrivande på tvärs av ämnen (2006)
- Rektor och utbildningsvetenskapen (2006)
- Språk om och i läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning (2005)
- Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Forms of meaning making as a resource in the ongoing meaning making – to seize the moment in a pedagogical context. (2005)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2004)
- Språk i sammanhang – en introduktion. (2003)
- Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel. (2003)
- Samtalskulturer – samtal i utveckling (2003)
- Möten i skriftspråket (2003)
- Skola i utveckling. (2003)
- Språk i rörelse och utveckling (2003)
- Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. (1999)
- Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn (1997)
- Språkpedagogiskt förhållningssätt. (1996)
Konferenser
- Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning (2021)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing (2016)
- Shifts between Literacy based subject teaching and Subject based literacy teaching – “Carpe momentum didacticum!” (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Narrative imagination and narrative voice in narrative texts written by students in early school years. (2015)
- Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades (2015)
- Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years. (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Linguistic features in TIMSS-Science Test Questions (2014)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4 (2010)
- Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket (2010)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv (2009)
- Text and language in assessment of mathematics and science (2009)
- Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag (2008)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)
- Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter (2006)
- Hur använder vi språket i verkligheten? (2003)
- Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv. (2003)
- Students’ encounter with different texts in school. (2002)
- Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five. (2002)
- Perspektivering på arbetsgruppens arbete – föredrag vid projektet Fremtidens danskfags avslutande konferens 2002-11-01 (2002)
- Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. (2001)
- Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen. (2001)
- Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”. (2001)
- Argumentation in early childhood. (1998)
Rapporter
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Med fokus på läsande (2012)
- Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse (2010)
- Elevers läs- och skrivutveckling (2010)
- PIRLS 2006 (2007)
- Rapport om skolornas stöd för elevernas läs- och skrivutveckling i skolår 4 till 9 och gymnasiet, Uppsala kommun 2005 (2005)
- Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun. (2004)
- Students’ encounter with different texts in school (2002)