Uppsala universitet rankas fortsatt högt inom hållbarhet

Närbild på växande tomater med människor i bakgrunden.

Uppsala universitet kommer för andra året i rad på plats 11 i QS World University Ranking: Sustainability. Bilden är från en exkursion med studenter på hållbarhetskurs på Gotland. Foto: Daniel Olsson.

Uppsala universitet kommer för andra året i rad på plats 11 i QS World University Ranking: Sustainability. En global rankning med fokus på lärosätens prestationer inom hållbar utveckling. Uppsala universitet kommer på andra plats bland svenska lärosäten efter Lunds universitet.

2022 släpptes listan för första gången då 700 lärosäten rankades. I år rankas knappt 1 400 lärosäten världen över. Uppsala universitet kommer på andra plats bland svenska lärosäten efter Lunds universitet på plats åtta. Totalt rankas 15 svenska lärosäten.

Rankningen är uppdelad i tre delar: miljöpåverkan, social påverkan och styrning/ledning. De två första delarna består sedan av tre respektive fem underkategorier som i sin tur består av flera indikatorer. Uppsala universitet har fått goda resultat överlag.

• Inom miljöpåverkan rankas Uppsala universitet på plats 11 totalt.
  • Inom social påverkan rankas Uppsala universitet som nummer 49
  • Inom styrning/ledning rankas Uppsala universitet på plats 23.

De underkategorier där universitetet rankas högst är miljöforskning (6), hälsa och välmående (10) samt miljöutbildning (12).

Resultaten bygger bland annat på uppgifter Uppsala universitet själva har rapporterat in, forskningsdata via Elsevier och anseendemätningar som QS har genomfört. Som stöd för rankningen används också datakällor – till exempel från FN, Världsbanken, UNESCO och Yale University.

Anders Berndt

QS World University Ranking: Sustainability

Rankningen är ett ramverk för att visa hur universitetet vidtar åtgärder för att tackla utmaningarna inom hållbarhet. Utgångspunkten är att universiteten kan driva hållbar utveckling framåt, genom forskning, undervisning och samhällsengagemang.