Ge din framtida pension lite omtanke

Väckarklocka med texten Work och Retire.

Om du inte redan har ägnat lite eftertanke åt din framtida pension kan det vara på tiden att göra det. En snabb start kan vara att gå på ett informationstillfälle, det finns både webbinarier och fysiska möten om pensionen. Universitetet ordnar till exempel informationstillfällen den 15 maj 2024.Foto: Gettyimages.

Även om det kan kännas motigt - och för många avlägset i tid - är det bra att ge din framtida pension en stunds eftertanke. Till ditt stöd finns både informationstillfällen och hjälp på webben. Universitetet ordnar till exempel informationstillfällen den 15 maj 2024.

När det gäller pension finns det i grunden två goda råd beroende på hur lång tid det är kvar till pension:

Om du har långt kvar till pension är det viktigt att se över hur du vill placera de medel där du själv kan välja placering respektive om du vill spara något själv till pensionen. Ju längre tid de medel du avsätter till pension får möjlighet att föröka sig desto mer får du i pension. Det är också viktigt att jämföra de löpande avgifter som pensionsförvaltarna tar ut, små skillnader kan göra stor skillnad med åren.

För dig som börjar närma dig pensionen är det viktigt att räkna på hur stor pension du kommer att få och se över reglerna kring hur du kan ta ut pensionen och vilka konsekvenser olika val får för dig.

Använd minpension.se för överblick

Det svenska pensionssystemet är vid en första anblick kanske inte helt lättsmält. Det brukar beskrivas som en trekant där basen utgörs av den allmänna pensionen, mellansteget är tjänstepension och översta toppdelen är privat sparande. Varje del fungerar på lite olika sätt både inför pension och i samband med pensionering. Dessutom förvaltas medlen från olika delar av trekanten av olika pensionsförvaltare och ofta har de olika delarna också olika utbetalningstid.

Det här gör att det som enskild person är ganska svårt att få en överblick över sin framtida pension, inte minst sett över tid efter pension. Därför har staten och pensionsförvaltarna som förvaltar och betalar ut pension gemensamt skapat webbplatsen Minpension.se. På Minpension.se samlas all tillgänglig information om din beräknade framtida pension. Du kan se din beräknade framtida pension per år.

Du får på Minpension.se både en överblick och kan prova vad som händer med pensionen om du till exempel arbetar något extra år eller väljer att gå ner i deltid.

Tjänstepension från universitetet

Tjänstepensionen (mellandelen i pensionstrekanten) hänger ihop med eventuellt kollektivavtal och fungerar på lite olika sätt beroende på kollektivavtal. Sett över ett helt arbetsliv är det alltså troligt att man som enskild person har tjänstepension som bottnar i olika kollektivavtal efter att ha bytt arbetsgivare.

Tjänstepensionen för oss som är anställda på Uppsala universitet styrs av tjänstepensionsavtalet PA 16 och sköts av Statens tjänstepensionsverk (SPV).

Ibland förhandlas tjänstepensionsavtalet om och villkor och detaljer justeras. Nu senast infördes till exempel förändringar från den 1 januari 2024. Då öppnades en möjlighet att tjäna in medel till tjänstepensionen ända till 69 års ålder och möjlighet till mer flexibelt uttag av tjänstepensionen. Samtidigt försvann möjligheten att ansöka om delpension för alla som är födda 1966 eller senare.

Informationstillfälle den 15 maj

Ett bra sätt att komma igång med att ge din framtida pension lite omtanke är att gå på något eller flera av de informationstillfällen som erbjuds.

Våren 2024 ordnar till exempel universitetet i samarbete med Pensionsmyndigheten och Statens tjänstepensionsverk informationstillfällen onsdagen den 15 maj 2024. De sker som fysiska möten (Blåsenhus respektive BMC). Du behöver anmäla dig senast den 14 maj.

Du har även möjlighet att boka ett personligt möte den 15 maj med personal från Pensionsmyndigheten eller SPV. Du behöver registrera personligt möte senast den 15 maj.

Notera att information om tjänstepensionen ofta är uppdelad efter när du är född. Det här bottnar i att PA 16 har två avdelningar där tjänstepensionen fungerar lite olika beroende på om man är född före 1987 eller tidigare respektive född 1988 eller senare.

Om du inte har möjlighet att gå på ett av informationstillfällena den 15 maj 2024 arrangerar Pensionsmyndigheten respektive SPV andra informationstillfällen, både webbinarier och fysiska möten, som man kan anmäla sig till för att lära sig mer om pensionssystemet.

Information på webben

Förutom informationstillfällen finns det förstås mycket information på webben. I artikeln nämndes webbplatsen Minpension.se som är en bra startpunkt för att få en överblick. Där samlas all pensionsinformation du får i olika brev och mejl från pensionsförvaltare.

På universitetets intranät finns information om pensionsfrågor kopplade till Uppsala universitet. Eftersom universitetets tjänstepension sköts av SPV ligger mycket av informationen om tjänstepensionen på SPV:s webbplats. Men det finns all anledning att också gå igenom informationen på universitetets intranät, där kan du till exempel läsa om löneväxling och ekonomiskt stöd till pensionärer och efterlevande.

Både staten och alla pensionsförvaltare har förstås sin egen information på sina respektive webbsidor. Staten sköter den allmänna pensionen (botten på pensionstrekanten) och den kan du läsa mer om på Pensionsmyndigheten.se.

När det gäller övriga pensionsförvaltare blir det personligt beroende på vilka förvaltare du valt, vilka arbetsgivare du har haft. De olika pensionsförvaltarna hittar du lättast för din del genom att logga in på Minpension.se och uppdatera dina uppgifter. Vid en uppdatering kontaktar Minpension.se alla pensionsförvaltare och ser om just du har några pensionsmedel hos respektive förvaltare.

Anders Berndt