Nytt strategiskt partnerskap banar väg för större samarbete med svensk basindustri

Porträtt.

Urban Wiklund, partnerskapsansvarig för det nya partnerskapet med Allleima. Foto: Mikael Wallerstedt.

”På sikt kommer övriga delar av universitetet plocka russinen ur kakan och sprida de samarbetsformer som fungerat bäst i de strategiska partnerskapen”, säger Urban Wiklund, partnerskapsansvarig vid Uppsala universitet för det nya partnerskapet med stålföretaget Alleima.

Hur påverkar de strategiska partnerskapen universitetet?

”Att arbeta tillsammans med externa parter har under alla tider på olika sätt bidragit till att utveckla forskning och utbildning på universitetet. Vår utveckling inom materialvetenskap har exempelvis inom vissa områden gått hand i hand med de framsteg Alleima, tidigare Sandvikkoncernen, gjort i sin verksamhet. Men vi kan bli ännu bättre.

På vilket sätt gör partnerskapen oss bättre?

”För mig är partnerskapen med sin långsiktighet en plats att utveckla nya former för samverkan både kring forskning och utbildning. Så på kort sikt ger de strategiska partnerskapen oss möjlighet att arbeta mer och bättre tillsammans med Alleima. På sikt kommer övriga delar av universitetet plocka russinen ur kakan och sprida de samarbetsformer som fungerat bäst i de strategiska partnerskapen.”

Varför just Alleima?

”Vi har sedan tidigare ett stort utbyte med Alleima. De är bland de bästa i världen på det de gör och de ligger geografiskt lyxigt nära oss. Sen har samarbetet med Alleima fungerat väldigt bra.”

Rent praktiskt, vad på gång just nu?

”Samverkan bygger på att människor med gemensamma intressen möts och blir engagerade i varandras utmaningar. Vi planerar bland annat för en så kallad AIMday, där forskare på universitetet och medarbetare på Alleima förutsättningslöst tar sig an varandras utmaningar. Vi gör det för att utveckla det arbete vi har redan idag, inom exempelvis materialvetenskap, som jag är verksam inom, men också för att hitta nya områden. Exempelvis inom hållbar ekonomi och samhällsbyggnad.

Hur vill du att universitetets del i partnerskapen ska utvecklas på sikt?

”Jag tror att vi kan bli bättre på att synliggöra allt det som faktiskt händer i de strategiska partnerskapen. För det händer hela tiden väldigt mycket. Det behöver vi göra både för att kunna stärka de områden vi ser är framgångsrika ytterligare och för att ge fler chanser att ta till sig de nya formerna av utbyte inom forskning och utbildning som vi arbetar fram i partnerskapen. Jag hoppas att vi ska lyckas öka mobiliteten genom gästprofessurer och industridoktorander, samt få ett större direkt kunskapsutbyte genom studiebesök och gästföreläsningar. Sen bidrar Alleima med en tydlig branschnära synvinkel på utformningen av utbildningar vid universitetet, så att vi bäst möter arbetsmarknadens behov."

Marie-Louise Olsen

Fakta om partnerskapen

Uppsala universitet har avtal för strategiska partnerskap med en rad företag och organisationer. Syftet är att utveckla samarbeten som bidrar till samhällsnytta och innovation samtidigt som universitetets forskning och utbildning stärks.

De strategiska partnerskapen arbetar också för att sprida erfarenheterna från tidigare projekt, utveckla och etablera nya former för samverkan, samt hitta nya områden inom universitetet för samverkan.

Partnerskap sluts med större företag eller offentliga organisationer som kan berika universitetets forskning och utbildning. De kännetecknas av en stor bredd som omfattar flera vetenskaps- och ämnesområden. Initiativet till ett partnerskap kan antingen tas från Uppsala universitetets ledning eller från extern partner.

Hur du som forskare kan dra nytta av partnerskapen

Partnerskapen finns till för att underlätta för universitetets forskare och studenter att få kontakt och på olika sätt samverka med universitets strategiska samarbetspartners.

Om du har en idé om samverkan, eller bara vill veta mer om partnerskapen och de möjligheter som finns, är du välkommen att höra av dig till partnerskapsledarna vid Uppsala universitet. Du hittar deras kontaktuppgifter på intranätet.