Att formulera och arbeta med betygskriterier

Skriftliga betygskriterier kan sätta ord på vad vi betygsätter och vilka kvaliteter vi letar efter i en studentprestation. De gör därmed lärarens professionella bedömning mer explicit. Att formulera bra betygskriterier är dock ofta en utmaning. Hur hittar man en bra balans där de är tillräckligt detaljerade för att vara tydliga för studenterna samtidigt som de inte blir för begränsande? Det finns många sätt att formulera betygskriterier och det gäller att hitta ett format som passar den egna kontexten.

Kursen riktar sig till

• Lärare
  • Övrig undervisande personal

• Pedagogik

När skriftliga kriterier finns på plats behöver man även fundera över hur de kan användas i den praktiska bedömningssituationen. Hur kommunicerar vi i kollegiet kring tolkningen av kriterierna, för att säkerställa en hög tillförlitlighet i bedömningen? Och hur ska betygskriterierna kommuniceras med studenterna så att de blir begripliga och ett verktyg de har nytta av i sitt lärande?

Under kursen arbetar du med att formulera eller revidera betygskriterier för en egen kurs. Du planerar även för hur de ska implementeras samt användas i bedömning och undervisning.

Målgrupp

Universitetslärare och annan personal med undervisningsuppgifter vid Uppsala universitet, med erfarenhet av examination samt intresse av att införa målrelaterade betygskriterier för examinerande moment, revidera befintliga kriterier eller reflektera mer över hur betygskriterier kan användas i såväl undervisning som examination. Kursen är begränsad till 20 deltagare. ”Först till kvarn” gäller för denna kurs.

Förkunskaper

För att bli antagen till kursen krävs genomgången och godkänd högskolepedagogisk grundkurs för universitetslärare eller motsvarande samt genomgången och godkänd kurs om examinationer alternativt gedigen erfarenhet av arbete med examinationer.

Kursmål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna:

• Resonera kring målrelaterad bedömning och hur betygskriterier kan användas för att säkerställa att studenterna uppnått alla kursmål
  • Diskutera pedagogiska vinster och utmaningar med betygskriterier
  • Förklara hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop
  • Redogöra för hur bedömningar på olika sätt kan vägas samman till ett slutbetyg samt reflektera över vilka effekter detta kan få
  • Reflektera över hur betygskriterierna kan användas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen
  • Formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs samt planera för implementering och användning av dessa
  • Kritiskt värdera egna och andras betygskriterier

Kursdatum

För information om datum se kalendarium. Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare.

Kursspråk

Kursen ges på svenska. Kursdeltagare kan dock arbeta med eget material på både svenska och engelska, utifrån den egna kontexten.

Kursintyg

Vid avslutad kurs och när alla arbetsuppgifter är färdigställda och godkända erhålls ett kursintyg.

Ekonomiska villkor

Kursen är avgiftsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.

Mer information

Kursarrangör är enheten för universitetspedagogik vid avdelningen för kvalitetsutveckling.

Emma Lundkvist, telefon: 018-471 49 16, e-post: emma.lundkvist@uu.se

Malin Gadeborg, telefon: 018-471 69 08, e-post: malin.gadeborg@uu.se

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

Kursen omfattar en veckas heltidsarbete. Den består av två schemalagda halvdagar på campus, ett par kortare träffar online (datum för dessa bestäms under kursen) samt individuellt arbete. Vänligen observera att närvaro och deltagande vid första schemalagda kursträffen är obligatorisk på samtliga kurser som anordnas av enheten, om inget annat anges.

Under den här kursen får du möjlighet att reflektera över betygskriteriers roll i lärande och bedömning. Utifrån såväl högskolepedagogisk forskning som praktiska exempel kommer vi att belysa olika sätt att formulera betygskriterier och hur kriterier kan användas i undervisning och examination. Vi kommer vidare att diskutera pedagogiska konsekvenser av olika sätt att formulera kriterier, med syfte att stödja studenternas lärande samt göra kvalitativa bedömningar av studenternas prestationer.

Kurstillfällen och anmälan

19 september 2024, kl. 9.0013 november 2024, kl. 16.00