Att undervisa med Case-metodiken

Case-metodiken är ett väletablerat verktyg för att aktivera studenter, och kan användas för att utmana, motivera och träna handlingsberedskap för att möta ett komplext yrkesliv och olika professionella roller. Genom Case-metodiken förmås studenten gå in i en professionell roll för väga information och alternativ, analysera situationer med hjälp av lämpliga verktyg och i aktiva, metodiska samtal lösa problem och ta beslut.

Kursen riktar sig till

• Lärare
  • Övrig undervisande personal

• Pedagogik

Case-metodiken används i dag i ett flertal olika sammanhang och ämnen och kan finnas som ett enskilt inslag i en kurs eller som en mer genomgående didaktisk metod under en hel kurs eller utbildning.

Det är vanligt att använda för ämnet särskilt publicerade Case. Samtidigt finns ett växande behov av Case-material som är anpassat till de specifika kursplaner och lärandemål i det lokala sammanhanget. Här kan en lärare använda sina kunskaper och erfarenheter för att framställa ett eget material, knutet till det teoretiska stoffet som behandlas under utbildningen, för att bättre förankra detta i aktiv analys och handling.

Målgrupp

Universitetslärare och annan personal med undervisningsuppgifter vid Uppsala universitet som är intresserad av att införa metodiken i den egna undervisningen, utveckla sina färdigheter att skapa Case-material samt anordna, leda och examinera Case-seminarier.

Kursen tar 24 deltagare, ”först till kvarn” gäller.

Omfattning

Kursen omfattar två veckors heltidsarbete, varav 2 heldagar och 3 halvdagar i sal, samt ett antal online-möten för handledning och kamratåterkoppling.
Du skall också lägga in visst material från din egen verksamhet i vår lärplattform före kursstart; material som du kommer att använda i olika arbetsuppgifter under kursen. Mer information om detta får du i välkomstbrevet före kursstart.
Vänligen observera att närvaro och deltagande vid första schemalagda kursträffen är obligatorisk på samtliga kurser som anordnas av enheten, om inget annat anges.

Undervisningsformer

Miniföreläsningar, Case-seminarier och gruppdiskussioner, övningar i det kreativa skrivandet, kamratgranskning och återkoppling. Delar av undervisningen sker online, som kräver tillgång till en dator utrustad med grundläggande verktyg för online-möten samt ett headset med mikrofon.

Kursspråk

Kursspråket växlar mellan kurser, under varannan kurs är språket huvudsakligen svenska (presentationsmaterial mm.), alternativt huvudsakligen engelska. Vilket språk som gäller för specifika kurser ska framgå tydligt i kursens rubrik när den är sökbar. Deltagare kan dock fritt välja att framställa Case-material i det språk som bäst är lämpat för den egna undervisningen, och det finns ett visst utrymme för anpassning till svenska/engelska oberoende av kurstillfällets huvudspråk.

Kursmål

Målen med kursen är att introducera dig till Case-metodikens grunder och syften i undervisning, stödja dig i att komma i gång med att skapa Case-material som är lämpat för ditt eget ämne samt själv kunna anordna och leda undervisningsaktiviteter som är grundade i Case-metodiken.

Under kursen har du möjlighet att:

• Utveckla dina kunskaper om Case-metodikens teoretiska grunder, användningsområden och syften
  • Värdera Case-metodik i förhållande till dess tillämpning i det egna ämnet och till studenters lärande.
  • Utveckla strategier för hur Case-metodik kan användas i den egna undervisningen
  • Utveckla förmågan att skapa Case-material som stödjer inkluderande undervisning och stimulerar studenters lärande
  • Analysera och ge konstruktiv återkoppling på kurskamraters Case
  • Utvärdera det egna Case-materialet
  • Välja och applicera lämpliga examinationssätt i förhållande till Case-metodiken och materialet
  • Planera/genomföra ett Case-seminarium och att ge konstruktiv återkoppling till andra kursdeltagares genomförande.

Vid avslutad kurs och när alla arbetsuppgifter är färdigställda och godkända erhåller deltagare ett kursintyg.

Kursdatum

För mer information se kalendarium.
Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare. Kursledare och övriga medverkande lärare meddelas i samband med kallelse till kursen.

Ekonomiska villkor

Kursen är avgiftsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.

Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling.

Geir Gunnlaugsson
Telefon: 018-471 15 18, e-post: geir.gunnlaugsson@uu.se

Malin Gadeborg
Telefon: 018-471 69 08, e-post: malin.gadeborg@uu.se

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

Lärare kan använda sina kunskaper och erfarenheter för att framställa ett eget material, knutet till det teoretiska stoffet som behandlas under utbildningen, för att bättre förankra detta i aktiv analys och handling.

Kurstillfällen och anmälan

4 mars8 maj 2024