Examination, bedömning och återkoppling

I kursen diskuterar vi hur vi kan arbeta med examination på ett meningsfullt och samtidigt rättssäkert sätt. Under kursen får du som deltagare även möjlighet att sätta dig in i det regelverk som omgärdar examination, såväl på nationell som på lokal nivå.

Kursen riktar sig till

  • Lärare
  • Övrig undervisande personal

Ämne

  • Pedagogik

Kursen behandlar examinationsformer; när, hur och vad vi examinerar. Summativa (i slutet av kursen) och formativa (under kursens gång) metoder beskrivs och diskuteras och kursen belyser för- och nackdelar med olika examinationsformer samt kopplingen till kursens lärandemål (konstruktiv länkning). Provkonstruktion och olika frågetyper tas också upp.

Examination är både en tidskrävande uppgift och ett viktigt pedagogiskt verktyg. Bedömning och betygssättning är reglerade med riktlinjer som bygger på principer som rättvisa och rättssäkerhet. Under kursen tar vi upp olika betygssystem och betygsskalor inklusive för- och nackdelar med dessa. Vi tar även upp målrelaterad bedömning och betygskriteriers roll för bedömning och lärande.

Andra teman som tas upp under kursen är fusk och plagiat samt hur examination kan anpassas till studenter med olika funktionsvariationer.

Löpande under kursen arbetar du som kursdeltagare med utveckling av examination, bedömning och återkoppling för en egen kurs, inom det egna ämnesområdet.

Målgrupp

Universitetslärare och annan personal med undervisningsuppgifter vid Uppsala universitet som är eller kommer att bli involverade i examination och har grundläggande kunskaper i högskolepedagogik. Kursen är begränsad till 24 deltagare.

Förkunskaper

För att bli antagen till kursen krävs genomgången och godkänd Högskolepedagogisk grundkurs för universitetslärare (fem veckor) eller motsvarande.

Omfattning

Kursen omfattar en veckas heltidsarbete varav fyra schemalagda dagar och resten för individuellt arbete. Närvaro vid första kursdagen är obligatorisk. Högst en av övriga dagar kan ersättas med andra uppgifter, dock inte de muntliga redovisningarna under den sista kursdagen.

Kursmål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna

  • redogöra för centrala regler och riktlinjer, relevanta för examination,
  • värdera och formulera kursmål utifrån vedertagna teorier och principer,
  • välja och argumentera för examinationsformer som är särskilt väl anpassade till en given kontext samt medger bedömning av högskoleförordningens alla tre kunskapsformer, med hög reliabilitet och validitet,
  • resonera kring målrelaterad bedömning och hur betygskriterier kan användas för att förtydliga vad som krävs för att uppnå olika betyg,
  • redogöra för hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop
  • redogöra för olika typer av återkoppling och för hur lärare kan arbeta med att utveckla studenters självinsikter samt stödja lärande genom återkoppling,
  • ge konstruktiv skriftlig eller muntlig återkoppling till skriven text och muntlig presentation,
  • använda formativa utvärderingsmetoder som stöd för studenternas lärande.

Kursdatum

För information om datum se kalendarium.
Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare.

Kursspråk

Kursen ges i en blandad språkdräkt. Presentationer och instruktioner sker på engelska. I grupparbeten, gruppdiskussioner och individuella texter kan deltagarna välja mellan svenska och engelska.

Mer information

Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling.

Emma Lundkvist, telefon: 018-471 49 16, e-post: emma.lundkvist@uu.se

Malin Gadeborg, telefon: 018-471 6908 , e-post: malin.gadeborg@uu.se

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

En viktig del för studenters lärande är återkopplingen. Den ska både fungera som ”feedback” och som ”feed-forward”, syftande på att studenten ska kunna använda återkoppling för att utveckla sin färdighet både i samband med en given uppgift och för framtiden. Vi diskuterar hur man kan arbeta med olika typer av återkoppling, inklusive kamratåterkoppling.

Andra teman som tas upp under kursen är fusk och plagiat samt hur examination kan anpassas till studenter med olika funktionsvariationer.

Löpande under kursen arbetar du som kursdeltagare med utveckling av examination, bedömning och återkoppling för en egen kurs, inom det egna ämnesområdet.

Kurstillfällen och anmälan

Tid
8 februari 2024, kl. 9.0013 maj 2024, kl. 16.00
Plats
Uppsala
Lokal: Campus Blåsenhus
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2023-10-15
Länk saknas

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin