Gruppdynamik och grupparbete

Kursen syftar till att du som lärare ska kunna handleda studenter i effektiva och kreativa grupparbeten. Många studenter får under sin utbildning vara med om grupparbeten utan styrning eller stöd och för det mesta förväntar sig läraren att grupperna trots detta fungerar bra.

Kursen riktar sig till

  • Lärare
  • Övrig undervisande personal

Ämne

  • Pedagogik

Läraren vet inte alltid hur hon/han ska kunna ge studenterna stöd i att utveckla sitt lärande genom ett grupparbete. Exempel på detta kan vara medvetna val i utformning av arbetsuppgiftens omfång och komplexitet, utformning och kommunikation av information, gruppindelning, handledning under grupparbetets gång och utvärdering och bedömning av grupparbetets process och produkt.

Exempel från kursens innehåll:

  • Olika former av grupparbeten, gruppstorlekar, gruppsammansättningar och uppgifter.
  • Gruppdynamik – kunskap om vad som påverkar gruppers dynamik och kommunikation, kreativitet och effektivitet.
  • Handledning av grupparbeten – hur läraren får gruppen att arbeta effektivt, både i campuskurser och nätbaserade kurser, t.ex. distanskurser.
  • Verktyg i arbetet med att utveckla grupper – självvärdering, återkoppling, team-skapande övningar och diskussioner om gruppens dynamik.
  • Olika former av examination och utvärdering av grupparbeten.

Under kursen Gruppdynamik och grupparbeten får deltagarna genom ett eget grupparbete fördjupa sig i ett valfritt grupparbetstema.

Målgrupp

Universitetslärare och annan personal med undervisningsuppgifter vid Uppsala universitet som använder grupparbeten i sin undervisning och har gått kursen Pedagogisk grundkurs/Högskolepedagogisk grundkurs, eller motsvarande kurs med en omfattning om fem veckor. Kursen tar 22 deltagare.

Kursmål

Kursdeltagarna ska, efter genomgången kurs, kunna

  • skapa en god organisation för grupparbeten inom sitt eget ämne, innehållande lärandemål, instruktioner, gruppindelning, och uppföljning,
  • visa handlingsberedskap för handledning av grupparbeten vilket innebär att kunna ta beslut om varför, vad och hur stöd genom handledning ska användas för alla grupperna och för enskilda grupper med särskilda behov,
  • analysera olika situationer med avseende på gruppdynamik och ta beslut om handling utifrån den,
  • genomföra ett grupparbete med en fördjupningsuppgift där både gruppens egen process och produkt är viktiga delar, samt
  • planera förändringar i sin egen undervisning som innehåller grupparbete med syfte att stödja studenter i deras utveckling till att bli effektiva, kreativa och framgångsrika i grupparbeten.

I kursen ingår också kunskaper och färdigheter i att skapa goda förutsättningar för grupparbeten i olika utbildningsmiljöer, på campus eller digitalt och på distans, samt att hjälpa studenterna att få en fungerande gruppdynamik och en konstruktiv arbetsmiljö. Efter genomgången kurs ska lärarna kunna handleda studenter i effektiva och kreativa grupparbeten.

Kurskrav

För att få kursintyg krävs:

Närvaro och aktivt deltagande vid de schemalagda träffarna. Fullgörande av alla arbetsuppgifter som ingår i kursen, med godkänt resultat. På alla schemalagda moment gäller obligatorisk närvaro. I händelse av oundviklig frånvaro ges ersättningsuppgifter för att kompensera för vad deltagaren missat. Vissa kursmoment kan inte kompenseras med ersättningsuppgifter, utan momentet måste då tas igen vid ett senare kurstillfälle.

Kursdatum

För kursdatum se kalendarium.

Mer information

Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling.

Geir Gunnlaugsson, telefon: 018-471 15 18, e-post: geir.gunnlaugsson@uu.se

Malin Gadeborg, telefon: 018-471 69 08, e-post: malin.gadeborg@uu.se

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

Kursen omfattar en veckas heltidsarbete. Den består av fyra schemalagda träffar på campus (motsvarande ca. 2,5 dagar) grupparbete samt individuella litteraturstudier.

Övningar utgående från beskrivna fall och situationer, gruppdiskussioner, miniföreläsningar, grupparbeten, muntliga och skriftliga presentationer, individuella litteraturstudier och seminarier.

Kurstillfällen och anmälan

Tid
18 september 2024, kl. 9.006 november 2024, kl. 16.00
Plats
Uppsala
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2024-04-15
Länk saknas

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin