Handledning av doktorander

En kurs som hjälper dig att utvecklas i din handledarroll. Upplever du att din roll som forskarhandledare är otydlig? Skulle du vilja bli effektivare i din handledning av doktorander? Tycker du att det vore spännande med gränsöverskridande erfarenhetsutbyten med handledarkollegor från olika verksamhetsområden vid Uppsala universitet?

Kursen riktar sig till

  • Lärare
  • Disputerad forskare
  • Forskningsledare

Ämne

  • Pedagogik

Denna kurs är definitivt något för dig, oavsett om du nyligen börjat din roll som forskarhandledare eller redan hunnit samla på dig en del erfarenheter. Att fungera effektivt som forskarhandledare är inte så lätt, speciellt om man upplever att det saknas klara riktlinjer eller modeller för hur handledning går till. Som ett stöd för att utveckla handledarrollen har vi bjudit in erfarna medverkande lärare till kursen för att fokusera på viktiga aspekter på handledarrollen. Vi eftersträvar dessutom en stor spridning av deltagare från olika fakultets- och ämnesområden, eftersom det har visat sig både fruktbart och önskvärt att utbyta erfarenheter över gränserna.

Målgrupp

Kursen riktar sig till nydisputerade forskare, biträdande lektorer samt docenter med mindre forskarhandledningsvana, men även mer erfarna forskarhandledare som är i behov av handledarutbildning.
Antal deltagare på kursen är begränsat till 24 deltagare. I samband med urval kommer en erfarenhetsspridning att göras, med beaktande av bl.a. fakultetsbehörighet.

Omfattning

Sju schemalagda dagar, fördelade på fyra tillfällen (3+2+1+1 dagar). Därefter tillkommer tid för eget arbete med kursuppgifter motsvarande 8 dagars heltidsarbete. Total arbetsinsats: tre veckors heltidsarbete utspritt under fyra månader.
Vänligen observera att närvaro och deltagande vid första schemalagda kursträffen är obligatorisk på samtliga kurser som anordnas av enheten, om inget annat anges.

Kursmål

Målet är att du efter genomgången kurs:

  • har fått förståelse för och på ett kritiskt sätt reflekterat över och självständigt värderat den moderna forskarutbildningens mål, innehåll och form.
  • har skapat dig en egen djupare förståelse för interaktionen mellan handledare och doktorand och det handledande samtalets dynamiska natur i teori och praktik, med beaktande av etiska, etniska och genusrelaterade aspekter.
  • kan finna stöd i den kommunikationsmässiga färdighetsträningen och problematiseringen som du har fått utgående från olika analyser och tillämpningar av praktikfall.
  • känner en ökad säkerhet i din egen roll som forskarhandledare och ser vilka möjligheter till förändring och utveckling som finns i termer av karriär (t.ex. docenturutnämning) och personlighet.
  • har formulerat din egen syn på forskarhandledning/ forskarutbildning, tagit del av och diskuterat din egen institutions syn på handledningspolicy samt börjat skissa på din egen handlingsplan.
  • har fått kännedom om och kan pröva olika modeller och verktyg som underlättar handledningsprocessen sett i relation till din egen vardag som handledare.

Arbetsuppgifter

I kursen ingår följande arbetsuppgifter som du delvis utför individuellt, delvis tillsammans med andra kursdeltagare. Syftet med uppgifterna är att knyta an till din egen vardag som forskarhandledare och att ge stöd till dig för att i praktiken pröva och tillämpa de teoretiska kunskaper eller insikter du förvärvar under kursens gång.

  • Konstruktion av eget praktikfall (berättelse) som du tycker skulle vara intressant att diskutera utgående från dina självupplevda minnen av handledning, antingen som doktorand eller som handledare.
  • Skriftligt reflektera över och diskutera valfri litteratur i fördjupningssyfte.
  • Skriftligt formulera och diskutera din egen handledningsfilosofi och institutionens handledningspolicy (d.v.s. uppfattning om hur handledning och utbildning på forskarnivå bör bedrivas) samt utforma individuell handlingsplan.
  • Nätbaserad diskussion med efterföljande skriftlig rapportering i grupp, gällande handledning på distans.
  • Auskultation (observation) vid ett handledningssamtal mellan handledare och doktorand samt muntlig uppföljning och diskussion av besöket i kursen.

För spridning av information liksom för arbetet med uppgifterna inom kursen kommer lärplattformen Studium att användas. Närmare information om detta kommer i samband med slutlig kallelse till kursen.

Kursdatum

För information om datum se kalendarium.
Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare. Kursledare och övriga medverkande lärare meddelas i samband med kallelse till kursen.

Ekonomiska villkor

Kursen är avgiftsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.

Mer information

Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling

Cesar Pay Gómez, telefon: 018-471 68 18, e-post: cesar.paygomez@uu.se

Anette Månsson, telefon: 018-471 13 39, e-post: anette.mansson@lingfil.uu.se

För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.

Undervisningsformer

Kursen bygger i hög grad på deltagarnas vilja att berätta och dela med sig av sina personliga erfarenheter utifrån antingen forskarhandledar- eller doktorandperspektivet. Därför varvas kortare föreläsningar med tillämpningsövningar (forumrollspel och problemanalyser) och gruppdiskussioner.

Kurstillfällen och anmälan

Tid
5 februari 2024, kl. 9.0020 maj 2024, kl. 16.00
Plats
Uppsala
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2023-10-15
Länk saknas

Tid
2 september 2024, kl. 9.002 december 2024, kl. 16.00
Plats
Uppsala
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälan
Sista anmälningsdag: 2024-04-15
Länk saknas

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin