Pedagogiskt ledarskap
Kursen syftar till att tydliggöra vad uppdraget som pedagogisk ledare kan och bör innebära på den egna institutionen samt att ge olika verktyg för att utöva pedagogisk ledning.
Kursen riktar sig till
- Studierektor
Ämne
- Pedagogik
Om kursen
Känner du dig ibland som spindeln i nätet, lagledaren för ett fotbollslag, en telefonväxel eller sitter du kanske på toppen av ett berg där det alltid blåser från något håll? De citerade metaforerna kommer från studierektorer vid Uppsala universitet och det är erfarenheterna från dessa pedagogiska ledare som utgjort grunden för denna kurs. Kursen vänder sig både till dig som nyligen börjat ditt arbete som exempelvis studierektor, programsamordnare eller pedagogiskt ansvarig, och till dig som hunnit få en del erfarenhet. Pedagogiskt ledarskap är inte lätt, bland annat för att det sällan finns klara riktlinjer för vad som ingår i arbetet.
Vi eftersträvar en spridning av deltagare mellan vetenskapsområdena eftersom det visat sig både vara möjligt och önskvärt att utbyta erfarenheter över gränserna. Undervisningen varvar föreläsningar med kollegiala diskussioner och praktiska övningar. Utifrån syftet med diskussionerna respektive övningarna sker det omväxlande i ämneshomogena och heterogena grupper.
Målgrupp
Nytillträdda och erfarna studierektorer, programsamordnare och andra pedagogiska ledare.
Antalet deltagare är begränsat till 20 stycken.
Innehåll
Under kursen utreds och definieras uppdraget, det personliga ledarskapet och vad som kännetecknar pedagogiskt ledarskap. Vidare undersöks befintliga mål och målformuleringar, hur dessa kommuniceras, utvärderas och följs upp, hur en pedagogisk ledare leder utveckling och förändring, begränsningar och befogenheter inom rollen samt vilka verktyg finns till hands. Deltagarna arbetar både enskilt och i grupper med att analysera och formulera texter, ge och få återkoppling samt reflektera över huruvida en pedagogisk ledare kan och bör agera i olika situationer för att leda, stödja och lösa problem som kan uppstå i verksamheten. Kurspassen leds av pedagogiska utvecklare från avdelningen samt i vissa fall av inbjudna gäster med specialistkunskap inom specifika ämnesområden.
Omfattning
Kursen omfattar två veckor.
Vänligen observera att närvaro och deltagande vid första schemalagda kursträffen är obligatorisk på samtliga kurser som anordnas av enheten, om inget annat anges.
Nästa kurs kommer att arrangeras hösten 2025.
Syften
Efter kursen förväntas du kunna:
- utöva pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen eller utbildningsprogrammet utifrån forskning och beprövad erfarenhet samt med hjälp av olika praktiska verktyg,
- kommunicera med studenter och lärare på ett sätt som leder till utveckling och kunna reflektera kring hur man kan hantera eventuella konflikter,
- implementera aktuella centrala och lokala regler och riktlinjer samt problematisera och förhålla sig till de krav som ställs i dessa och från ledningen,
- formulera, reflektera över samt förankra det pedagogiska ledningsuppdraget
- planera för samt genomföra samtal kring pedagogisk utveckling exempelvis pedagogiska utvecklingssamtal,
- lägga upp en pedagogisk handlingsplan för den fortsatta utvecklingen av verksamheten, samt
- använda utvärderingar för fortsatt utveckling.
Arbetsuppgifter
För kursintyg fordras att deltagarna utför följande uppgifter under kursen:
Tillsammans med prefekten formulerar och förankrar en arbetsbeskrivning för det egna uppdraget som studierektor.
Gör en pedagogisk handlingsplan för den fortsatta utvecklingen inom institutionen eller motsvarande samt diskuterar och ger återkoppling på kurskamraternas planer.
Upprättar en planering för samt genomför minst två pedagogiska utvecklingssamtal.
Läser valfri litteratur inom ledarskapsområdet samt återrapporterar läsningen enligt instruktion.
Läser och reflekterar över anvisad litteratur
Deltar aktivt i kursdagarna
Kursdatum
För information om kursdatum se kalendarium.
Kursen kommer att hållas i Campus Blåsenhus. Lokal meddelas senare. Kursledare och övriga medverkande lärare meddelas i samband med kallelse till kursen.
Ekonomiska villkor
Kursen är kostnadsfri för personer som är anställda på Uppsala universitet.
Mer information
Kursarrangör är avdelningen för kvalitetsutveckling
Maja Elmgren, telefon: 018-471 13 32, e-post: Maja.Elmgren@kemi.uu.se
Geir Gunnlaugsson, telefon: 018-471 15 96, e-post: Geir.Gunnlaugsson@uu.se
Malin Gadeborg, telefon: 018-471 69 08, e-post: malin.gadeborg@uu.se
För samtliga kurser som arrangeras av enheten för universitetspedagogik gäller att i den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från det att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd/få ett intyg. Förutsättningen för detta är att kursinformation och kursmål är desamma.
Upplägg
Under kursen utreds och definieras uppdraget, det personliga ledarskapet och vad som kännetecknar pedagogiskt ledarskap.
Deltagarna arbetar både enskilt och i grupper med att analysera och formulera texter, ge och få återkoppling samt reflektera över huruvida en pedagogisk ledare kan och bör agera i olika situationer för att leda, stödja och lösa problem som kan uppstå i verksamheten.