Material
Uppsala universitet erbjuder hundratals kurser varje termin, inom en mängd olika ämnen. Vad som ansvariga lärare bedömer vara tillåten eller otillåten användning av generativ AI kan variera så mycket mellan olika kurser, och även mellan olika moment av en kurs, att övergripande riktlinjer ofta behöver kompletteras av lokala bestämmelser.
Här finns förslag
till vad som kan behöva finnas med i lokala bestämmelser, samt exempel på texter, som kan laddas ned och justeras efter egna behov.
Observera
att ett förslag till centrala riktlinjer för användning av generativ AI vid Uppsala universitet är ute på remiss (till mitten av september 2024). Beroende på om och när riktlinjerna blir antagna kan mallarna på denna sida komma att uppdateras.
Vad behöver finnas med?
Vilka punkter behöver typiskt finnas med i ett dokument som vänder sig till studenterna på en specifik kurs?
- En hänvisning till ev. övergripande riktlinjer (över kursnivån), som gäller för alla
- En förklaring till varför ytterligare, kursspecifika bestämmelser är nödvändiga
- En tydlig beskrivning av i vilka sammanhang bestämmelserna gäller
- Själva bestämmelserna, tydligt formulerade och med ev. undantag klart angivna
- En beskrivning av vilka konsekvenser otillåtet AI-bruk medför
- En påminnelse till studenterna om att de vid minsta osäkerhet om vad som gäller själva är ansvariga för att kontakta sina lärare för att få klara besked
Kommentarer:
- Man kan naturligtvis länka till sidor med övergripande riktlinjer, men det är enklare för studenterna om de kopieras in och visas tillsammans med de lokala bestämmelserna, så att studenterna har all information på samma sida
- Som lärare ska man kunna förklara varför bestämmelserna är nödvändiga! Argumenten kan naturligtvis gälla kursspecifika kunskapsmål, där man kan hänvisa till kursplanen och förklara varför viss användning av generativ AI bedöms påverka studenternas lärande negativt. De kan också handla om mer långsiktiga programmål, men naturligtvis även om allmänna, akademiska principer som studenterna behöver lära sig att iaktta.
Man kan vilja betona att det ingår i det formella mandat och pedagogiska ansvar man har som kursansvarig lärare att göra denna typ av bedömningar.
Hur detaljerade motiveringarna behöver vara kan variera: ibland kan det kanske räcka med ganska korta motiveringar, som man istället utvecklar muntligt i början av kursen. - I praktiken är det i samband med uppgifter som examineras som bestämmelserna blir relevanta, men detta behöver ändå uttryckas tydligt. Säkert kan det ibland vara önskvärt att studenterna avstår från att använda generativ AI även för icke-examinerande arbetsuppgifter, men det är sällan möjligt att kontrollera. Det passar därför inte in i ett dokument av denna typ, utan hanteras bäst inom ramen för undervisningen, som en rekommendation, som en uppmaning, eller helt enkelt som en del av normala arbetssättet under kursen.
- Bestämmelserna ska gärna vara så specifika som möjligt:
- Gäller det alla uppgifter? På en del kurser kan det variera mellan olika uppgifter, och då bör man infoga en rad om att noggrant läsa instruktionerna för varje enskild uppgift.
- Gäller det alla AI-verktyg, eller bara några?
- Gäller det alla syften, eller bara några? Kanske får man använda AI för att få uppslag, men däremot inte för att generera någon som helst text/kod/bild som ska lämnas in?
- Krävs transparens om ev. användning? Hur pass detaljerat ska studenterna i så fall ange det?
- Något som ofta skapar osäkerhet gäller användning av verktyg som tar hjälp av bl.a. AI för stavnings- och språkkontroll. Ange för säkerhets skull alltid vad som gäller, och om och hur ev. användning ska redovisas. - Förklara att otillåten användning av AI i samband med examination bedöms som vilseledande vid examination, och förklara vad det innebär och kan leda till (länka gärna till universitetssidan)
- Ange om frågor alltid ska ställas till kursansvarig lärare, eller i första hand till läraren som examinerar uppgiften. Upprepa gärna att bestämmelserna är kursspecifika, och att studenterna aldrig ska anta att samma sak gäller som på andra kurser de gått.
Hur ska det formuleras?
Texten bör inte vara för lång, utan kort och koncis. Ibland kan man vilja ge längre förklaringar, t.ex. vad gäller motiveringar: sådana bör eventuellt hellre läggas i omedelbar anslutning till huvudtexten. Man kan också fundera på om det behövs några introducerande meningar om vilken roll generativ AI har inom ämnesområdet och inom det yrkesliv som väntar studenterna.
Även om texten handlar om gränser för vad som är tillåtet är det bra om dess utformning och tilltal gör klart för studenterna att begränsningarna inte främst är en kontrollfråga, utan finns där för deras skull, d.v.s. för att undervisning och examination verkligen ska tjäna sitt syfte och stödja, stimulera och fördjupa studenternas lärande.
Hur ska det kommuniceras?
På en tydlig, framträdande plats i Studium! I både skriftlig kursinformation inför kursstart, liksom muntligt, lämpligen vid första sammankomsten på kursen, bör informationen också upprepas och platsen i Studium visas.
Ge möjlighet att ställa frågor om bestämmelserna, och visa öppenhet för att diskutera dem med studenterna – det är en diskussion som behövs för att utveckla både lärares och studenters AI-litteracitet.
Uppdatera bestämmelserna
Utvärdera hur väl era lokala bestämmelser (och de centrala!) fungerar i praktiken. Diskutera med studenterna, och med era kollegor, och var beredd att ändra sådant som inte fungerar, och är kontraproduktivt eller orealistiskt. Med tanke på den snabba utvecklingen av både teknik och praxis är det inte otroligt att man behöver gå igenom och uppdatera bestämmelserna inför varje terminsstart.
Material för institutioner, ämnen, program
Här finns en mall för användning på institutions-, ämnes- eller programnivå Word, 27 kB.. Ladda gärna ner den, men använd den som utgångspunkt och inte som ett färdigt dokument. Se till att ni tar fram ett dokument som verkligen är ert eget och motsvarar de behov som ni har!
Här finns också ett exempel på vägledningar (på engelska) för lärare resp. studenter vid medicinska fakultetens masterprogram Pdf, 234 kB. (dokumentet delas med tillåtelse från MPK)
Material för kurser
Här finns en mall för användning på kursnivå Word, 24 kB.. Ladda gärna ner den, men använd den som utgångspunkt och inte som ett färdigt dokument. Se till att ni tar fram ett dokument som verkligen är ert eget och motsvarar de behov som ni har!