Registrera bankkonto hos Danske Bank

Guide för hur du registrerar ditt bankkonto i Danske Banks Lönetjänst.

Det går att registrera ett konto från vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte bli kund hos Danske Bank. Är du redan kund hos Danske Bank eller redan finns registrerad hos Danske Bank för annan utbetalare behöver du ändå gå in och registrera dig som Ny betalningsmottagare och koppla ditt konto till Uppsala universitets kundnummer enligt instruktionen nedan.

• Var noggrann med att genomföra steg 1 - 5 i instruktionen så att ditt konto blir korrekt registrerat!
  • Om du vid steg 1 får informationen att du redan är registrerad hos Danske Bank måste du gå vidare till steg 3 för att registrera ditt konto på Uppsala universitet kundnummer. Du loggar in med ditt BankID och registrerar ditt kontonummer.
  • Du kan kontrollera ditt kontonummer genom att logga in med ditt BankID.
  • Danske Bank samarbetar med företaget twoday/Visma avseende kontoregistreringstjänsten. Du kommer därför att se deras namn vid inloggning med BankID och i bekräftelsemejlet.

Öppna Danske Banks lönetjänst och välj Logga in till Lönetjänst. Gå sedan till rutan Ny betalningsmottagare? och välj Registrera dig här (utan att logga in med BankID)

Om du redan finns registrerad hos Danske Bank för annan utbetalare behöver du ändå gå in och registrera dig som Ny betalningsmottagare.

Inloggat läge i DanskeBank

Fyll i alla efterfrågade uppgifter i formuläret.
Kundnummer för Uppsala universitet är 79221. Glöm inte att markera att du samtycker angående personuppgiftshanteringen och välj Skicka.

Danske Banks anmälningsformulär

Du får nu en bekräftelse på din registrering i ett mejl som även innehåller en länk.
Om du inte får något mejl kan det ha fastnat i spamfiltret, följ då steg 6-10.

Bekräftelsemejl på anmälan från Danske Bank

Om du har fått ett mejl med en länk kan du nu logga in med BankID och slutföra din registrering från db-lut-support@visma.com. Följ länken och logga in.

Har du inte fått något mejl, gå vidare till Steg 6-10.

bild på inloggningsmöjligheter med BankID

Fyll i fälten i Anmälan – Mottagarkonto, steg 2.

Anmälan mottagarkonto steg 2

Klicka Uppdatera för att spara dina inrapporterade uppgifter. Bank kommer upp automatiskt när du gör det.

Uppdatera och spara

Nu ska du kunna se dina kontouppgifter under "Min profil". Din registrering hos Danske Bank är klar.

se kontonummer - registrering klar

Om du inte får ett mejl med en länk, följ dessa steg:

• Följ länken till Danske Banks Lönetjänst
  • Välj Logga in.
  • Välj inloggningssätt och logga in med ditt BankID
  • Gå in på Min Profil
registrera utan länk steg 1

I boxen kontouppgifter väljer du Lägg till kontouppgift.

instruktion lägg till kontouppgift

Välj Uppsala universitet i rullisten och fyll i ditt kontonummer (format för de olika bankerna står längre ner på Danske Banks webbsida).

Fylla i kontouppgifter

Klicka på Enter, då anges automatiskt banken ditt clearingnummer tillhör.
Det ska se ut så här och då kan du spara.

Min bank anges när jag fyllt i kontonummer

Nu ska du kunna se dina kontouppgifter under Min profil. Din registrering hos Danske Bank är klar!

se kontonummer - registrering klar