Hälsovikt för barn börjar med små förändringar

Ett av Paulina Nowickas råd är att undvika förbud och att istället uppmuntra barnet, till exempel att äta mer grönsaker. Foto: Getty Images

Övervikt hos barn blir allt vanligare. Vad kan man göra som förälder för att hjälpa sitt barn till en mer hälsosam vikt? Det är enklare att börja tidigt med små förändringar än att göra insatser i tonåren, berättar Paulina Nowicka, professor i kostvetenskap vid Uppsala universitet.

Porträtt Paulina Nowicka.

Paulina Nowicka. Foto: Mikael Wallerstedt

Paulina Nowicka har forskat om barn och övervikt i 20 års tid, och kom nyligen ut med boken "Hälsovikt för ditt barn" som riktar sig till föräldrar. Ett av hennes råd är att undvika förbud och att istället uppmuntra barnet, till exempel att äta mer grönsaker.

– Ge chansen, servera, gör det lustfyllt. Det är viktigt att involvera barnet i matlagningen och att berömma: "Vad bra att du tog en tugga, hur har det smakat?" Att man gör det till en lustfylld lek istället för: "Nu måste du äta dina grönsaker och när du har gjort det så kan du äta det här goda istället".

För att lyckas genomföra förändringen mot en mer hälsosam livstil behöver föräldrarna ha "svart bälte" i tålamod. Det är också bra att involvera hela familjen – och även mormor, förskolan och grannen.

Annica Hulth

Tema: Mat

Mat så som bönor och hamburgare och ägg fotade ovanifrån.

Vår kost kan påverka både hälsa och miljö. Ta del av forskning som rör vårt ätande.

Tema: Mat