Invigning av excellenscentrum inom livets kemi

grupporträtt på styrgruppen

Centrumets styrgrupp, fr v professor Máté Erdélyi, professor Katja Petzold, professor Ingela Lanekoff och professor Sebastian Westenhoff.

Den 12 april 2024 invigs det nya excellenscentrumet Livets Kemiska Mekanismer vid Uppsala universitet. Syftet är att skapa ett nav där forskare med olika bakgrund och expertis kan hitta samarbetspartners över de traditionella ämnesgränserna.

– Om vi ska få en djupare förståelse för hur kemiska mekanismer hänger ihop måste vi jobba brett, säger föreståndaren Ingela Lanekoff, professor i analytisk kemi vid institutionen för kemi-BMC.

Centrumet är en av fem forskningsmiljöer vid universitetet som fått bidrag inom Vetenskapsrådets excellenssatsning 2022. Under fem år får varje forskningsmiljö mellan fyra och sex miljoner kronor årligen, med möjlighet till ytterligare fem års finansiering efter utvärdering.

Kemiska interaktioner på detaljnivå

Inom centrat för Livets Kemiska Mekanismer ska forskare kombinera kunskaper inom gener, proteiner och små molekyler för nya rön om livets kemi. Några kan exempelvis studera vilka kemiska interaktioner som kontrollerar dygnsrytmen. Andra kan undersöka vad som styr cancerutveckling och progression. Fokus ligger på att förstå kemiska interaktioner på detaljnivå.

– Hela livet handlar om att celler är motståndskraftiga och kompenserar för att kunna bevara ett levande system. Men det görs nere på en kemisk nivå som fortfarande är rätt outforskad, säger Ingela Lanekoff.

Jobba över gränserna

Förhoppningen är att kunna knyta fler forskare och forskargrupper till centrumet, både nationellt och internationellt. Centrumet kommer även att anordna kurser, workshops och seminarier.

– Alla som vill vara med och jobba över gränserna för att förstå livets kemiska mekanismer inom olika områden är välkomna.

Anneli Björkman

Centrum för Livets Kemiska Mekanismer

• Invigningsevenemanget äger rum den 12 april 2024
  • Centrum för Livets Kemiska Mekanismer är ett av fem excellenta forskningsmiljöer vid Uppsala universitet som fått bidrag från Vetenskapsrådet. Medlen ska gå till långsiktiga programverksamheter där forskare från olika discipliner samlas kring ett tema eller en frågeställning. Kring det ska de bygga upp ett centrum för forsknings- och utbildningsverksamhet.