Donationer ger förnyelse och spets

Agneta Stålhandske, chef för Development Office, och Johan Tysk, rektorsråd för externa relationer. Foto: Mikael Wallerstedt
Under de senaste åren har Uppsala universitet arbetat mer systematiskt med att få in donationer till forskning, utbildning och kulturarv. Och det har gett goda resultat. Nu startar en kampanj med målet att attrahera en miljard kronor till universitetet.
Agneta Stålhandske är chef för Development Office, en avdelning vid universitetsförvaltningen som koordinerar universitetets arbete med filantropiskt stöd. Den sjunde oktober startar universitetet en jubileumskampanj inför 550-årsfirandet år 2027 av Nordens äldsta universitet.
– Ett jubileum är ju något roligt och trevligt. Om någon fyller år vill många ge en present, men framförallt sätter jubileet ett skarpt slutdatum för kampanjen. Det ger lite nerv i arbetet för oss själva men också för universitetets externa vänner som stöder oss i arbetet, såsom ledamöterna i vår kampanjkommitté, säger Agneta Stålhandske.
Förutsättningslösa diskussioner
Hon och hennes kollegor träffar ofta människor som på olika sätt vill bidra till universitetets verksamhet. För att ge dessa en övergripande bild av universitetets styrkeområden har de tagit fram skriften ”Gränslös kunskap”. Men diskussionerna med donatorerna brukar vara helt förutsättningslösa, framhåller hon.
– Ofta har de redan då de kontaktar oss en tanke om ett ändamål de vill stödja. Kring detta för vi sedan diskussioner i vilka vi har stöd av en eller flera forskare som är specialister inom det aktuella området. För naturligtvis ska det ändamål som stöds vara relevant för universitetet. Det har också funnits tillfällen då vi, efter samråd med den akademiska ledingen, har tackat nej till en donation. Det är ju rektor eller vicerektorerna som slutligen ska skriva på gåvobrevet, och bakom deras beslut finns en kollegial process.
Bygga en relation och skapa förtroende
Ansvarig för planeringen av det kommande 550-årsjubileet är professor Johan Tysk, rektorsråd för externa relationer, som inom ramen för sitt uppdrag arbetar nära Development Office. Att ha med en senior akademisk företrädare vid möten med externa intressenter är väsentligt, menar Agneta Stålhandske.
– Det handlar ju om att bygga en relation mellan universitetet och givaren och att skapa ömsesidigt förtroende. Och även om många av våra externa intressenter har studerat vid ett universitet så betyder ju inte det att de förstår hur ett universitet fungerar.
Kampanjkommittén en framgångsfaktor
En viktig framgångsfaktor för universitetets fundraising är också kampanjkommittén. I denna ingår personer med ledande roller i det offentliga eller det privata och som själva har ett stort nätverk.
– De är otroligt viktiga som våra dörröppnare. Detta att andra människor talar väl om oss är avgörande för att skapa intresse i omvärlden för universitetet och därmed också för kampanjens framgång, säger Johan Tysk.

Johan Tysk, rektorsråd för externa relationer, är ansvarig för planeringen av det kommande 550-årsjubileet och arbetar nära Development Office och Agneta Stålhandske. Foto: Mikael Wallerstedt
Under bara år 2024 har ett drygt tiotal betydande donationer kommit in till universitetet till forskning om vätgas i sjöfarten, en ny latinprofessur, och mycket mer. Bredden är stor och alla vetenskapsområden är representerade. Och fler donationer är på gång.
Vilken roll spelar donationerna idag för vad universitetet kan åstadkomma?
– Rent ekonomiskt kan man säga att då universitetet årligen omsätter åtta miljarder kronor innebär kampanjens mål på en miljard bara ”the frosting on the cake”. Men det här är viktiga pengar då det möjliggör forskning som kanske aldrig annars skulle blivit av, säger Agneta Stålhandske.
Men donationer betyder också mer än pengar understryker hon.
– Det handlar även om att bygga nya långsiktiga relationer med nya intressenter och att öka universitetets synlighet såväl i Sverige som internationellt. På så sätt stärks universitetet långsiktigt samtidigt som nya kontakter och samarbeten skapas.
Stärka kontakten med alumner
I Development Office´s uppdrag ingår även koordineringen av universitetet alumnverksamhet med målet att vidga och stärka kontakterna med alumnerna.
– Naturligtvis mäts min avdelnings verksamhet i hög grad av hur mycket pengar vi bidrar till att attrahera till universitetet. Och många av våra donatorer är också alumner. Men alumnernas engagemang betyder mycket mer än så. De är våra allra viktigaste ambassadörer för att runt om i världen sprida ordet om Uppsala universitetet, säger Agneta Stålhandske.
Annica Hulth
Jubileumskampanj för gränslös kunskap
Den 7 oktober 2027 firar Uppsala universitet 550 år. Nu startar en jubileumskampanj, ”Gränslös kunskap – sedan 1477”. Syftet med kampanjen är att ytterligare stärka universitetets forskning. Målet är att till år 2027 samla in en miljard kronor, och redan nu har man nått halvvägs.