Pris till snabbväxande företag som räknar på nya läkemedel

porträtt av Mats Karlsson

År 2001 utsågs Mats Karlsson till världens första professor i ämnet farmakometri. Foto: Marcus Holmqvist

Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris 2024 går till Mats Karlsson, professor i farmakometri. Det började med att tio forskare och läkemedelsexperter grundade ett konsultföretag tillsammans. Tio år senare har företaget Pharmetheus 100 anställda i Uppsala och andra länder.

”Tillsammans med sitt forskarteam har han framgångsrikt omvandlat akademisk excellens från en världsunik forskningsmiljö, till ett framstående och livskraftigt konsultföretag” står det i motiveringen till priset, som delas ut i april.

– Det är fantastiskt roligt att få den här uppmärksamheten, inte bara för min skull utan också för alla som jobbar i vårt företag, säger Mats Karlsson.

Farmakometri handlar om att med hjälp av matematiska modeller baserade på fysiologi och farmakologi försöka förbättra läkemedelsbehandling för patienter. På Pharmetheus arbetar man framförallt som konsulter åt stora läkemedelsföretag med att designa och analysera kliniska prövningar.

– Vi hjälper till att designa studier, analysera och tolka studier och ge underlag till beslutsfattande. Mycket arbete läggs ned inför att företagen ska ansöka om att få godkännande för sina läkemedel. Det handlar om hur läkemedel ska doseras, men också om att kvantifiera effekter och biverkningar, förklarar Mats Karlsson.

Världens första professor i farmakometri

Redan 1994 började Mats Karlsson bygga upp en stor forskargrupp inom det då relativt nya ämnet farmakometri vid Uppsala universitet. År 2001 utsågs han till världens första professor i ämnet.

Tema: Innovation

Marika Nestor håller i en lysande glödlampa i ett bibliotek.

Celsiustermometern, graviditetstestet och läkemedel mot Alzheimers sjukdom är alla sprungna ur forskning vid Uppsala universitet – uppfinningsrikt och innovativt sedan 1477!

Läs vårt tema om hur innovationer från forskningen kommer till nytta i samhället.

Parallellt med forskningen har han under de senaste tio åren varit med och utvecklat det snabbväxande konsultföretaget Pharmetheus, som i dag har kunder över hela världen.

– När jag jobbar i företaget är det som rådgivare, så det tar inte så mycket tid. Jag sitter i styrelsen också och var ordförande de första tio åren, men klev av förra året. Företaget börjar bli så stort nu att det känns tryggare att ha en professionell styrelseordförande. Men det har varit jättekul att lära sig hur man driver företag, säger han med ett leende.

Idag har Pharmetheus över 100 anställda och vid kontoret i Uppsala jobbar hälften av alla konsulter. De övriga är utspridda på tio kontor i världen.

Internationell forskargrupp

En stor del av Mats Karlssons arbete sker fortfarande på universitetet, där han undervisar och handleder doktorander. Även forskargruppen är mycket internationell och lockar doktorander från hela världen.

– Mindre än en tiondel av våra doktorander och postdocs är svenska så det är en internationell miljö. Vi är också väldigt välkomnande och säger aldrig nej om någon vill komma och besöka oss några månader och samarbeta med någon i gruppen, säger han.

Många som utbildas inom gruppen går sedan vidare till arbeten på läkemedelsföretag eller konsultfirmor som Pharmetheus. Mats Karlsson ser positivt på rörligheten mellan universitetet och näringslivet.

– Ibland tar våra doktorander eller postdocs en sabbatsperiod för en temporär anställning på företaget under kanske ett halvår. Det är ganska populärt och många tycker att det har varit nyttigt att få pröva på det.

Internationellt välkänd forskningsmiljö

Uppsala universitets forskargrupp inom farmakometri är välkänd internationellt. Gruppens metodutveckling och mjukvara används över hela världen.

– Varje år har vi en stor sommarskola i Uppsala som lockar doktorander från många olika länder. Vi delar också ut stipendier till några av studenterna, berättar Mats Karlsson.

Han ser det som en stor fördel att kunna bedriva både nydanande akademisk forskning och mer tillämpad verksamhet i konsultbolaget. Företaget Pharmetheus har fått priset Årets Gasell från Dagens Industri hela fem gånger för sin snabba expansion, vilket visar att modellen är framgångsrik.

Annica Hulth

Grundarna bakom Pharmatheus

Det är ett helt team som tillsammans med Mats Karlsson grundat Pharmetheus. Samtliga personer är aktiva i företaget idag i olika roller: Mats Karlsson, Lena Friberg, Ulrika Simonsson, Martin Bergstrand, Andy Hooker, Marie Sandström, Elodie Plan, Joakim Nyberg, Niclas Jonsson, Mats Magnusson.

Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris 2024

Ur motiveringen:

”Mottagaren av Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris 2024 har banat väg för ett helt nytt forskningsfält som skapar stora värden för patienter, läkemedelsindustri och samhälle. Tillsammans med sitt forskarteam har han framgångsrikt omvandlat akademisk excellens från en världsunik forskningsmiljö, till ett framstående och livskraftigt konsultföretag. Deras kollektiva engagemang och expertis har skapat en stark koppling mellan akademin och läkemedelsvärldens aktörer, och varit avgörande för att positionera företaget som en nyckelspelare inom läkemedelsutveckling, världen över.”