Materialbehov – en flaskhals för omställning till hållbar energi

Möt Mikael Höök, lektor vid institutionen för geovetenskaper, i ett samtal i den digitala samtalserien UppTalk Weekly, om hur en ökad andel förnybar energi skapar ett ökat materialbehov som kan vara en utmaning för miljö och medborgare.

Mikael Höök, lektor vid institutionen för geovetenskaper och forskare i globala energisystem vid forskningsprogrammet Naturresurser och Hållbar Utveckling, forskar om energisystem och energiomställning.

– Energisystem är en lång serie konverteringsprocesser. Den så kallade primärenergin, det vill säga energi som vi hittar i naturen som t ex vindrörelser eller råolja, måste omvandlas till våra behov i form av till exempel elektricitet. För att göra detta behöver vi en mängd olika tekniska komponenter och material, berättar Mikael Höök.

81 procent av världens primärenergi kommer från fossila energislag idag, med oljan som största energikälla men också från kol och naturgas.

– Det är viktigt att minska den andelen i framtiden genom att fasa in kolsnåla eller gröna energikällor. Man vill ju att förnybar energi ska expandera i framtiden, menar Mikael Höök. Men även om man använder förnybar primärenergi som exempelvis sol och vind så krävs det mycket annat material och metaller för att konvertera för våra behov. Ju mer förnybar energi vi får i samhället, desto starkare bli kopplingen mellan materialsektorn och energisektorn. Behovet av råmaterial för en grön energiomställning skapar komplexa utmaningar för råmaterialproduktionen och miljön.

Lyssna till samtalet:
"Materialflöden - en flaskhals för omställning till hållbarare energi?"

Anna Malmberg

Om UppTalk Weekly

UppTalk Weekly är en populärvetenskaplig seminarieserie via Zoom där man varje vecka kan ta del av intressanta samtal och tvärvetenskapliga panelsamtal med forskare från Uppsala universitet. Samtalen kretsar kring samhällsrelevanta ämnen. UppTalk Weekly är gratis, digitalt och för alla.