Musikprofessorn Mattias Lundberg får kunglig medalj

Porträtt Mattias Lundberg

Mattias Lundberg, professor vid institutionen för musikvetenskap, tilldelas kunglig medalj för framstående folkbildande insatser som musikvetare. Foto: Mikael Wallerstedt

Mattias Lundberg är känd från flera radioserier i Sveriges radios P2, nu senast ”Fråga musikprofessorn”. Nu tilldelas han en kunglig medalj.

– Jag är glad att musikvetenskapen och humaniora uppmärksammas i de här sammanhangen, säger han.

Mattias Lundberg får Hans Majestät Konungens medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band ”för framstående folkbildande insatser som musikvetare”. Hans specialområde inom musikvetenskapen är liturgisk musik från reformationstiden. Förutom forskning och undervisning ägnar han mycket tid åt att nå ut med sin forskning, den så kallade ”tredje uppgiften”.

Det började år 2015 med programserien ”Den svenska musikhistorien” som producerades av Sveriges radio. Sedan har det fortsatt med programserien ”Fråga musikprofessorn” i Sveriges Radio P2.

– Att jobba med Sveriges radio är nästan samma jobb som undervisning men för allmänheten. Jag brukar få ungefär samma frågor från studenter som jag får i programmet, säger Mattias Lundberg.

Blivit en del av tjänsten

Mattias Lundberg är professor vid institutionen för musikvetenskap vid Uppsala universitet. För honom har arbetet med radioprogrammen blivit en del av tjänsten, vid sidan av forskning och undervisning. Det hade kanske inte varit möjligt inom andra ämnesområden, konstaterar han.

– Musik har de flesta en relation till. Svenska folket utsätts dagligen för musik och då har de en ingång till det.

Mattias Lundberg ser fram emot att ta emot medaljen från Kung Carl Gustaf den 13 juni.

– Det är väldigt roligt med medaljförläningen. Jag är glad att musikvetenskap och humaniora uppmärksammas i de här sammanhangen.

Vid samma medaljutdelning uppmärksammas också Martin Kragh, docent vid Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier vid Uppsala universitet. Han får en medalj i 8:e storleken i högblått band ”för framstående historisk och säkerhetspolitisk forskning”.

Annica Hulth