Uppsala centrum för hållbar utveckling

Bildtext

Från och med 1 januari 2007 inrättas ett nytt centrum vid Uppsala universitet – Uppsala centrum för hållbar utveckling.

Uppsala centrum för hållbar utveckling hör till teknisk-naturvetenskapliga fakulteten och bildas av de tidigare enheterna Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS), Baltic University Programme (BUP) och Kollegiet för Utvecklingsstudier (KUS).

– I Uppsala finns framgångsrik forskning inom området hållbar utveckling. Det nya centret är en kraftsamling för att utveckla och stärka forskningen inom området. Centret kommer också ha ett ansvar för särskilda utvecklingsmedel för arbetet med införandet av utbildning för hållbar utveckling vid universitetet, säger Irene Kolare, kanslichef vid teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet.

Uppsala centrum för hållbar utveckling drivs i samarbete med SLU. Den nuvarande föreståndaren vid CEMUS, Eva Friman, har utsetts till t.f. föreståndare.

Anna Malmberg