Kognitiv lingvistik
Kursplan, Grundnivå, 5LN242
- Kod
- 5LN242
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B, C eller D.
Behörighetskrav
30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.
Mål
Utbildningen syftar till att ge grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området kognitiv lingvistik med visst fokus på ordförrådet.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget godkänd minst kunna:
- använda sig av grundläggande begrepp i analysen såsom kategorisering, semantisk ram, prototyp, metafor, metonym och blending
- använda sig av semantiska lexikala databaser som WordNet och FrameNet med kännedom om de underliggande teoriernas starka och svaga sidor
- kritiskt utnyttja metoder utvecklade inom korpusbaserad kognitiv lingvistik
- aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner genom att presentera forskningsuppgifter i kognitiv lingvistik
Innehåll
Kursen ger en översikt av grundläggande teorier inom kognitiv lingvistik. Grundläggande teoretiska begrepp presenteras och diskuteras såsom kategorisering, ramar/domäner/semantiska fält, prototyper, polysemi, metafor, metonymi och blending samt betydelserelationer (sense relations) såsom hyponymi, meronymi och antonymi. Översikt av olika kognitiva "skolor" såsom Langackers kognitiva grammatik, Lakoffs metaforteori och Fillmores ramsemantik, Crofts radikala konstruktionsgrammatik och fen användarbaserade modellen (the usage-based model). Teorin tillämpas bland annat på tvärspråkliga och korpusbaserade jämförelser av ordförrådets struktur. Ett viktigt inslag är individuella hemuppgifter, främst i form av kortare undersökningar baserade på data hämtade från översättningskorpusar eller andra jämförbara korpusar mellan språk som den studerande själv väljer.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment löpande under kursens gång eller vid kursens slut. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. Aktiv närvaro krävs vid gruppövningstillfällen, vid redovisningar (t.ex. av hemuppgift) samt skriftlig tentamen.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.