Kognitiv lingvistik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LN242

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LN242
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lingvistik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 november 2015
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B, C eller D.

Behörighetskrav

30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.

Mål

Utbildningen syftar till att ge grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området kognitiv lingvistik med visst fokus på ordförrådet.

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget godkänd minst kunna:

  • använda sig av grundläggande begrepp i analysen såsom kategorisering, semantisk ram, prototyp, metafor, metonym och blending
  • använda sig av semantiska lexikala databaser som WordNet och FrameNet med kännedom om de underliggande teoriernas starka och svaga sidor
  • kritiskt utnyttja metoder utvecklade inom korpusbaserad kognitiv lingvistik
  • aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner genom att presentera forskningsuppgifter i kognitiv lingvistik

Innehåll

Kursen ger en översikt av grundläggande teorier inom kognitiv lingvistik. Grundläggande teoretiska begrepp presenteras och diskuteras såsom kategorisering, ramar/domäner/semantiska fält, prototyper, polysemi, metafor, metonymi och blending samt betydelserelationer (sense relations) såsom hyponymi, meronymi och antonymi. Översikt av olika kognitiva "skolor" såsom Langackers kognitiva grammatik, Lakoffs metaforteori och Fillmores ramsemantik, Crofts radikala konstruktionsgrammatik och fen användarbaserade modellen (the usage-based model). Teorin tillämpas bland annat på tvärspråkliga och korpusbaserade jämförelser av ordförrådets struktur. Ett viktigt inslag är individuella hemuppgifter, främst i form av kortare undersökningar baserade på data hämtade från översättningskorpusar eller andra jämförbara korpusar mellan språk som den studerande själv väljer.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment löpande under kursens gång eller vid kursens slut. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. Aktiv närvaro krävs vid gruppövningstillfällen, vid redovisningar (t.ex. av hemuppgift) samt skriftlig tentamen.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin