Hebreiska D

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5HE425

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5HE425
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Semitiska språk G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 november 2007
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2007-11-08 och gäller från 2008-01-19.

Behörighetskrav

Hebreiska A1 och B1, eller Hebreiska A2 och B2, samt minst 22,5 hp från Hebreiska C.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Avseende delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap

redogöra för vetenskaplig metodik och teori rörande analys och tolkning texter

översiktligt redogöra för litteraturvetenskapliga teorier och tolkningsmetoder

översiktligt redogöra för olika sätt att beskriva språk

översiktligt redogöra för språkvetenskapliga metoder att analysera språkligt material

Avseende delkurs 2: Inledning till hebreisk filologi

redogöra för hur litteraturvetenskaplig metod kan tillämpas på hebreiska litterära texter

redogöra för olika metoder och teorier för en korpusbaserad studie av hebreiska språkvetenskapliga problem

översiktligt redogöra för principerna i en hebreisk textedition

översiktligt redogöra för problem och metoder vid en hebreisk dialektstudie

Avseende delkurs 3: Specialarbete

genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning med anknytning till de teman som behandlas i den första delkursen

korrekt transkribera hebreisk text med ett reversibelt transkriptionssystem

dra egna slutsatser och argumentera för dessa utifrån empiriska data och andras ståndpunkter på ett korrekt sätt

planera (sätta upp mål, urskilja deluppgifter och disponera tidsramarna för) denna arbetsuppgift, följa denna plan och ta självständigt ansvar för deluppgifter

finna för uppgiften relevant och lämplig litteratur, samt läsa in och göra korrekta

referat av relevanta delar av denna litteratur

tillgodogöra sig mera avancerad facklitteratur som är relevant för studien

skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en i stort sett grammatiskt korrekt prosa och med korrekt behandling av fackterminologi

följa vedertagna formella konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett

korrekt sätt citera och referera källor samt skriva hänvisningar och referenser

bedöma en studie och uppsats inom utbildningsområdet på liknande nivå vad gäller dess frågeställning, resultat, argumentation och presentation

muntligen presentera och diskutera en sådan studie för en publik av jämbördiga studenter

Innehåll

Delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap, 7,5 hp (Introduction to the theory of science and linguistics)

Delkurs 2: Inledning till hebreisk filologi, 7,5 hp (Introduction to Hebrew philology)

Delkurs 3: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp (Exam paper for the bachelor's degree).

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början. För att erhålla betyget VG krävs VG på examensarbetet och minst en av de övriga delkurserna.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen avser fjärde terminens studier inom utbildningsområdet hebreiska. Kursen ger vad som krävs av huvudämnet i filosofie kandidatexamen, under förutsättning att 90 hp från Hebreiska A1 och B1, eller A2 och B2, samt Hebreiska C är klara.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Kurslitteratur:

Delkurs 1, Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap:

Bar Efrat, Sh., Narrative Art in the Bible, Sheffield: Almond Press 1999

Bergsten, Staffan, Litteraturhistoriens grundbegrepp, Lund: Studentlitteratur, 1994.

Dahl, Ö, Tense and Aspect Systems, Oxford: Blackwells, 1985

Kittang, Atle m.fl., En introduktion till den moderna litteraturteorin, Stockholm/Stehag: Symposion 1997.

Kraft, H., Editionsphilologie, Frankfurt aM, Lang, 2001

Lyons, J., Language and Linguistics, Cambridge: CUP, 1981

Referenslitteratur:

Comrie, B., Aspect. An introduction to the study of verbal aspect and related problems, Cambridge, CUP, 1976

Comrie, B., Tense, Cambridge, CUP, 1985

Entzenberg, C., Hansson, C., (red) Modern litteraturteori, 1-2, Lund: Studentlitteratur 1993.

Föllesdal, D. - Wallöe, L. - Elster. J., Argumentationsteori, språk og vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget 4:e utg. 1986 och senare.

Licht, J., Storytelling in the Bible, Jerusalem 1978

Lyons, J., Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge: CUP, 1971

Lyons, J., Semantics I-II, Cambridge: CUP, 1977

Kayser, W., Das sprachliche Kunstwerk, Bern-München: Francke 1971 och senare

Romberg, B. Att läsa epik, Lund: Studentlitteratur, 1987

Säfström, C.A. och Östman, L., (ed.) Textanalys, Lund: Studentlitteratur, 1999

Delkurs 2, Inledning till hebreisk filologi:

Alter, R., The Invention of Modern Hebrew Prose - Modern fiction and the language of realism, Seattle, University of Washington Press 1988.

Brenner, R.F., Inextricably Bonded: Israeli Arab and Jewish Writers Re-Visioning Culture, Madison: University of Wisconsin Press 2003.

Blau, The Renaissance of Modern Hebrew and Modern Standard Arabic- Parallels and Differences in the Revival of two Semitic Language, Berkely-Los Angeles-London: University of California Press 1981

Kraft, H., Editionsphilologie, Frankfurt aM, Lang, 2001

Miller, C.L., (ed.). The Verbless Clause in Biblical Hebrew, Winona Lake: Eisenbrauns, 1999.

Eskhult, M., Studies in Verbal Aspect and Narrative Technique in Biblical Hebrew Prose, Uppsala 1990.

Garr, W.R., Dialect Geography of Syria-Palestine 1000-586 B.C.E., Winona Lake: Eisenbrauns, 2004.

Moscati, S., An Introduction to the Comparative Grammar of the Semitic languages, Wiesbaden: Harrassowitz 1980

Longacre, R.E., Joseph - A Story of Divine Providence, Winona Lake: Eisenbrauns, 2003.

Niccacci, A., "Basic facts and the theory of the Biblical Hebrew verb system in prose", i van Wolde, E. (ed.), Narrative Syntax and the Hebrew Bible, Leiden: Brill, 1997, sid. 167-202.

Sáenz-Badillos, A History of the Hebrew Language. Cambridge: CUP 1993.

Referenslittertur:

Brockelmann, C, Grundriss der vergleichenden Grammatik der Semitischen Sprachen, 1908-13, repr. Hildesheim: Olms 1982

Fassberg, S. and Hurvitz, A., Biblical Hebrew in its Northwest Semitic Setting, Winona Lake: Eisenbrauns, 2006.

Hamilton, M.M., - Portnoy, S.J. - Wacks, D., Wine Women and Song: Hebrew and Arabic Literature of Medieval Iberia, Newark: Juan de la Cuesta, 2004

Kutscher E.Y., A History of the Hebrew language, Jerusalem: Magnes, 1982.

Miller, C.L., Representation of Speech in Biblical Hebrew Narrative Winona Lake: Eisenbrauns, 2003.

Lipinski, E., Semitic languages - Outline of a Comparative Grammar, Leuven:Peeters 2001

Waxman, M., A History of Jewish Literature, New-York-London: South Brunswick Thomas Yoseloff 1960 (1933)

Delkurs 3, Examensarbete för kandidatexamen:

Litteratur för examensarbetet väljs i samråd med handledaren.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin