Hebreiska D
Kursplan, Grundnivå, 5HE425
- Kod
- 5HE425
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G2E
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 november 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2007-11-08 och gäller från 2008-01-19.
Behörighetskrav
Hebreiska A1 och B1, eller Hebreiska A2 och B2, samt minst 22,5 hp från Hebreiska C.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Avseende delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap
redogöra för vetenskaplig metodik och teori rörande analys och tolkning texter
översiktligt redogöra för litteraturvetenskapliga teorier och tolkningsmetoder
översiktligt redogöra för olika sätt att beskriva språk
översiktligt redogöra för språkvetenskapliga metoder att analysera språkligt material
Avseende delkurs 2: Inledning till hebreisk filologi
redogöra för hur litteraturvetenskaplig metod kan tillämpas på hebreiska litterära texter
redogöra för olika metoder och teorier för en korpusbaserad studie av hebreiska språkvetenskapliga problem
översiktligt redogöra för principerna i en hebreisk textedition
översiktligt redogöra för problem och metoder vid en hebreisk dialektstudie
Avseende delkurs 3: Specialarbete
genomföra en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en frågeställning med anknytning till de teman som behandlas i den första delkursen
korrekt transkribera hebreisk text med ett reversibelt transkriptionssystem
dra egna slutsatser och argumentera för dessa utifrån empiriska data och andras ståndpunkter på ett korrekt sätt
planera (sätta upp mål, urskilja deluppgifter och disponera tidsramarna för) denna arbetsuppgift, följa denna plan och ta självständigt ansvar för deluppgifter
finna för uppgiften relevant och lämplig litteratur, samt läsa in och göra korrekta
referat av relevanta delar av denna litteratur
tillgodogöra sig mera avancerad facklitteratur som är relevant för studien
skriftligen presentera resultatet av denna studie i en uppsats strukturerad utifrån frågeställningen, resultatet och den stödjande argumentationen, skriven på en i stort sett grammatiskt korrekt prosa och med korrekt behandling av fackterminologi
följa vedertagna formella konventioner vad gäller struktur och typografi och på ett
korrekt sätt citera och referera källor samt skriva hänvisningar och referenser
bedöma en studie och uppsats inom utbildningsområdet på liknande nivå vad gäller dess frågeställning, resultat, argumentation och presentation
muntligen presentera och diskutera en sådan studie för en publik av jämbördiga studenter
Innehåll
Delkurs 1: Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap, 7,5 hp (Introduction to the theory of science and linguistics)
Delkurs 2: Inledning till hebreisk filologi, 7,5 hp (Introduction to Hebrew philology)
Delkurs 3: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp (Exam paper for the bachelor's degree).
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början. För att erhålla betyget VG krävs VG på examensarbetet och minst en av de övriga delkurserna.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen avser fjärde terminens studier inom utbildningsområdet hebreiska. Kursen ger vad som krävs av huvudämnet i filosofie kandidatexamen, under förutsättning att 90 hp från Hebreiska A1 och B1, eller A2 och B2, samt Hebreiska C är klara.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Kurslitteratur:
Delkurs 1, Introduktion till vetenskapsteori och språkvetenskap:
Bar Efrat, Sh., Narrative Art in the Bible, Sheffield: Almond Press 1999
Bergsten, Staffan, Litteraturhistoriens grundbegrepp, Lund: Studentlitteratur, 1994.
Dahl, Ö, Tense and Aspect Systems, Oxford: Blackwells, 1985
Kittang, Atle m.fl., En introduktion till den moderna litteraturteorin, Stockholm/Stehag: Symposion 1997.
Kraft, H., Editionsphilologie, Frankfurt aM, Lang, 2001
Lyons, J., Language and Linguistics, Cambridge: CUP, 1981
Referenslitteratur:
Comrie, B., Aspect. An introduction to the study of verbal aspect and related problems, Cambridge, CUP, 1976
Comrie, B., Tense, Cambridge, CUP, 1985
Entzenberg, C., Hansson, C., (red) Modern litteraturteori, 1-2, Lund: Studentlitteratur 1993.
Föllesdal, D. - Wallöe, L. - Elster. J., Argumentationsteori, språk og vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget 4:e utg. 1986 och senare.
Licht, J., Storytelling in the Bible, Jerusalem 1978
Lyons, J., Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge: CUP, 1971
Lyons, J., Semantics I-II, Cambridge: CUP, 1977
Kayser, W., Das sprachliche Kunstwerk, Bern-München: Francke 1971 och senare
Romberg, B. Att läsa epik, Lund: Studentlitteratur, 1987
Säfström, C.A. och Östman, L., (ed.) Textanalys, Lund: Studentlitteratur, 1999
Delkurs 2, Inledning till hebreisk filologi:
Alter, R., The Invention of Modern Hebrew Prose - Modern fiction and the language of realism, Seattle, University of Washington Press 1988.
Brenner, R.F., Inextricably Bonded: Israeli Arab and Jewish Writers Re-Visioning Culture, Madison: University of Wisconsin Press 2003.
Blau, The Renaissance of Modern Hebrew and Modern Standard Arabic- Parallels and Differences in the Revival of two Semitic Language, Berkely-Los Angeles-London: University of California Press 1981
Kraft, H., Editionsphilologie, Frankfurt aM, Lang, 2001
Miller, C.L., (ed.). The Verbless Clause in Biblical Hebrew, Winona Lake: Eisenbrauns, 1999.
Eskhult, M., Studies in Verbal Aspect and Narrative Technique in Biblical Hebrew Prose, Uppsala 1990.
Garr, W.R., Dialect Geography of Syria-Palestine 1000-586 B.C.E., Winona Lake: Eisenbrauns, 2004.
Moscati, S., An Introduction to the Comparative Grammar of the Semitic languages, Wiesbaden: Harrassowitz 1980
Longacre, R.E., Joseph - A Story of Divine Providence, Winona Lake: Eisenbrauns, 2003.
Niccacci, A., "Basic facts and the theory of the Biblical Hebrew verb system in prose", i van Wolde, E. (ed.), Narrative Syntax and the Hebrew Bible, Leiden: Brill, 1997, sid. 167-202.
Sáenz-Badillos, A History of the Hebrew Language. Cambridge: CUP 1993.
Referenslittertur:
Brockelmann, C, Grundriss der vergleichenden Grammatik der Semitischen Sprachen, 1908-13, repr. Hildesheim: Olms 1982
Fassberg, S. and Hurvitz, A., Biblical Hebrew in its Northwest Semitic Setting, Winona Lake: Eisenbrauns, 2006.
Hamilton, M.M., - Portnoy, S.J. - Wacks, D., Wine Women and Song: Hebrew and Arabic Literature of Medieval Iberia, Newark: Juan de la Cuesta, 2004
Kutscher E.Y., A History of the Hebrew language, Jerusalem: Magnes, 1982.
Miller, C.L., Representation of Speech in Biblical Hebrew Narrative Winona Lake: Eisenbrauns, 2003.
Lipinski, E., Semitic languages - Outline of a Comparative Grammar, Leuven:Peeters 2001
Waxman, M., A History of Jewish Literature, New-York-London: South Brunswick Thomas Yoseloff 1960 (1933)
Delkurs 3, Examensarbete för kandidatexamen:
Litteratur för examensarbetet väljs i samråd med handledaren.