Syntax i världens språk
Kursplan, Avancerad nivå, 5LN140
- Kod
- 5LN140
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 23 september 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde alternativt Lingvistik C.
Mål
Kursens mål är att ge en fördjupad översikt över ett antal centrala syntaktiska konstruktioner i världens språk.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- redogöra översiktligt för hur ett urval av centrala syntaktiska konstruktioner realiseras i världens språk,
- relatera denna kunskap till motsvarande strukturer i svenska och engelska,
- redogöra för hur de aktuella konstruktionerna beskrivs och diskuteras i den lingvistiska litteraturen, och
- redogöra för hur den teoretiska kunskapen om de aktuella syntaktiska konstruktionerna ska tillämpas vid analys av empiriskt språkmaterial.
Innehåll
Kursen ger en fördjupning i ett urval av syntaktiska konstruktioner med syfte att belysa deras typiska egenskaper i världens språk. Exempel på syntaktiska konstruktioner som tas upp på kursen är ordklassystem (typiska karakteristika för huvudordklasserna; hur universella är ordklasserna substantiv, verb, adjektiv och adverb) och satsfogningskonstruktioner (koordination, subordination, satskedjor, serieverbskonstruktioner). Analys och diskussion av de behandlade syntaktiska företeelserna ska illustrera hur syntaktiska mönster i svenska och engelska överensstämmer med eller skiljer sig från mönster som är allmänt förekommande i världens språk.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.