Ledarskap för ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE002
- Kod
- 4PE002
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningsvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 3 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom den utbildningsvetenskapliga kärnan för ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 90 hp. Kursplanen gäller från och med ht 2011.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om lägst 210 hp i två för gymnasieskolan relevanta ämnen samt två självständiga arbeten om 15 hp vardera alternativt ett självständigt arbete om 30 hp. Ett av ämnena måste omfatta 120 hp och det andra lägst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Kursen riktar sig till studenter som läser ämneslärarprogrammet. Syftet med kursen är att studenten ska få den kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling, diskriminering och mobbing. Studenten ska introduceras i centrala begrepp och perspektiv samt få en inblick i aktuell forskning. Teorier om lärande, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap förankras i konkreta undervisningssituationer. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- baserat på autentiska fall reflektera över orsak och verkan i samspelet mellan lärare och elev
- baserat på autentiska fall analysera hur samspelet mellan elever och lärare påverkar lärandesituationen och relationen mellan lärare och elever
- baserat på autentiska fall identifiera och analysera sociala och psykologiska processer inom och mellan grupper
- formulera och värdera olika handlingsstrategier och deras konsekvenser vad gäller ledning av grupper i ett kortare och längre perspektiv
- baserat på autentiska fall redogöra för lärares rättigheter och skyldigheter i juridiska frågor
Innehåll
Följande tas upp i kursen:
- forskning och teorier med implikationer för ämneslärares ledarskap i klassrummet
- för skolan relevant teoribildning avseende ledarskap, gruppdynamik, mobbing, kränkande behandling och konflikter
- kommunikation i syfte att kommunicera och förankra skolans värdegrund
- centrala delar av lärarens arbete såsom planering, kontroll, motivation, gruppering och individualisering
- juridiska utgångspunkter och etiska ställningstaganden avseende ledarskap i skolan
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.
Examination
Examination sker genom bedömning av muntliga och skriftliga uppgifter, enskilda eller i grupp, vilka ges i anslutning till seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examination.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011