Verksamhetsförlagd utbildning 3 med inriktning mot ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE050

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE050
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N, Pedagogik A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet 90 hp. Kursplanen är giltig från och med ht 2012.

Behörighetskrav

45 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1 och 2, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier.

Mål

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att förstå och förhålla sig till faktorer som styr och formar undervisningens villkor och utgör ramar för verksamheten såväl lokalt som nationellt. Kursen syftar vidare till att utveckla fördjupade kunskaper och god förmåga till planering, genomförande och värdering av egen undervisning samt att kunna motivera sina didaktiska val i relation till relevant teoribildning och beprövad erfarenhet. Kursen ska utveckla studentens förmåga till kommunikation och samarbete samt utveckla förmågan att värdera och använda information.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna

• omsätta en ämnesstruktur till undervisning i skolan så att elever lär och utvecklas

• relatera sin undervisning till teoretiska resonemang byggda på forskning och beprövad erfarenhet, och därmed tydligt kunna motivera sitt resonemang

• visa fördjupade didaktiska kunskaper inom ämnen och ämnesområden och därmed utveckla kunskaper om hur lärande och utveckling kan ske hos elever

• förmedla och förankra samhällets och demokratins värdegrund

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten visa förmåga

• att undervisa och aktivt delta i pedagogisk verksamhet samt visa för lärarprofessionen relevanta ledarskapsförmågor

• att använda digitala lärarresurser och självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och annan pedagogisk verksamhet

• att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över både egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat

• att analysera, bedöma, dokumentera och värdera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt informera och samarbeta med föräldrar och vårdnadshavare

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten

• visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med kollegor, elever och föräldrar

• visa förmåga att i den egna pedagogiska praktiken göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande skolans värdegrund

• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Innehåll

• Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor

• Styrdokument

• Ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet

• Dokumentation, bedömning och betygsättning

• Ledarskap och lärande

• Ta del av lokala lärarutbildarens användning av digitala lärarresurser och digital administration

Undervisning

Kursen genomförs i form av auskultationer och undervisning under handledning av lokala lärarutbildare (LLU ), deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier. Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter aktiv och obligatorisk närvaro.

Examination

Studenten examineras och bedöms i relation till kursens mål. Detta sker dels genom ventilering av vetenskapligt baserad VFU-rapport, dels genom samråd med skolans lärarutbildare.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till ytterligare ett examinationstillfälle. Om synnerligare skäl föreligger kan Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett tillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin