Matematik II för grundlärarprogrammet årskurs 4-6

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE044

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE044
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 10 juni 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom ramen för grundlärarprogrammet.

Behörighetskrav

Matematik 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Mål

Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursens innehåll bygger vidare på kursen Matematik I och utgör en grund för den avslutande kursen i matematik för grundlärarprogrammet årskurs 4-6.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- självständigt lösa uppgifter inom det för kursen aktuella matematikinnehållet, samt kunna diskutera olika lösningsalternativ.

- utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande i matematik.

- planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån matematiska begrepp, didaktiska perspektiv och skolans styrdokument.

- förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers matematiska förmågor i mellanåren.

- använda och värdera estetiska uttrycksformer för att representera ett matematiskt innehåll.

- konstruera matematikuppgifter utifrån teorier gällande matematisk begreppsförståelse och språkets betydelse för matematikinlärning.

- använda och värdera olika problemlösningsstrategier utifrån matematiska begrepp och didaktiska perspektiv.

- analysera vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.

Innehåll

Under kursen behandlas nedanstående områden:

- Lärande och undervisning för årskurserna 4-6 avseende geometri och algebra.

- Omkrets, area, volym, vinklar, skala, geometriska konstruktioner, likformighet, implikation, ekvivalens samt enkla geometriska satser och bevis.

- Praktiskt arbete i matematik i samarbete med bildämnet.

- Algebraiska uttryck, ekvationer, mönster, former, grafer och funktioner.

- Pedagogisk planering.

- Formativ och summativ bedömning, olika kvaliteter i elevlösningar, diagnosmaterial.

- Problemlösningsstrategier.

- Språk och begrepp i matematiken samt matematiska argumentation.

- Laborativa material och digitala lärresurser i matematikundervisningen.

- Matematikdidaktik som vetenskapsområde

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.

Examination

Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin