Orienteringskurs i indoeuropeiska språk: från Indien till Island
Kursplan, Grundnivå, 5JS015
- Kod
- 5JS015
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Indologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 december 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
30 hp i ett språkvetenskapligt ämne.
Mål
Utbildningens syfte är att studenten ska tillägna sig elementära kunskaper om den indoeuropeiska språkfamiljen och dess enskilda grenar genom tiderna. Vidare ska studenten utveckla kunskap om relevanta kulturförhållanden och problematiken kring arkeologin och urhemsfrågan.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera de språk och lista de huvudgrupper ("subfamiljer") som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen,
- redogöra för kronologin, de äldsta språkliga källorna och traderingssätten av enskilda språk och språkgrupper,
- redogöra för kriterier för etableringen av ett genetiskt släktskap mellan de indoeuropeiska språken,
- skissera subgrouping och tillämpa metoden på valda grenar,
- urskilja och översiktligt beskriva särdrag hos valda språk eller språkgrupper inom den indoeuropeiska språkfamiljen,
- förklara problematiken kring arkeologisk evidens, urhemsfrågan och ett gemensamt indoeuropeiskt kulturarv,
- självständigt sammanställa och bearbeta material kring en vald frågeställning och presentera det skriftligt eller muntligt.
Innehåll
Översikt över språk som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen samt diskussion om genetiskt släktskap. Genomgång av enskilda språk och språkgrupper som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen med diskussion om deras särdrag, traderingssätt, äldsta bevarade källor och relevanta kulturförhållanden. Elementär introduktion i det gemensamma indoeuropeiska diktarspråket. Diskussion beträffande ett gemensamt kulturarv, arkeologisk evidens och urhemsfrågan.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning är obligatorisk.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment är muntliga och skriftliga. De äger rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), alternativt är sådana som studenten utför på egen hand. Skrivande av ett PM ingår.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.