Reproduktiv hälsa i ett livscykelperspektiv samt barnmorskans profession
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG067
- Kod
- 3OG067
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 4 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Särskild behörighet: legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 1 års heltidstjänstgöring.
Mål
Kursen är en delkurs i termin 1 inom barnmorskeprogrammet.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för barnmorskeprofessionen ur ett historiskt, nationellt och globalt perspektiv samt dess nationella och internationella styrdokument
- redogöra för grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa och genus
- beskriva reproduktionsorganens anatomi, endokrinologi samt embryologi
- beskriva sexualitet och sexualvanor ur ett mångfaldsperspektiv
- redogöra för abort och omhändertagande vid abort
- beskriva internationellt och nationellt arbete beträffande våld mot kvinnor samt beskriva våldets kännetecken, dynamik och effekter
- definiera sexuella övergrepp samt beskriva lämpligt bemötande samt beskriva och resonera kring betydelsen av bemötande och attityder
- redogöra för spårsäkring, provtagning, dokumentation omhändertagandet och uppföljning vid sexuella övergrepp samt anmälningsskyldighet/möjlighet
- beskriva fysiska och psykologiska aspekter för kvinnor och män kring infertilitet och diskutera lämplig utredning och olika behandlingsmetoder
- sammanfatta internationella konventioners sexuella och reproduktiva rättigheter
- beskriva de viktigaste reproduktiva folkhälsoproblemen ur ett globalt perspektiv
- diskutera hinder för optimal reproduktiv hälsa bland kvinnor ur ett fattigdomsperspektiv samt redogöra för kort- och långsiktiga åtgärder
- redogöra för lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
- belysa vetenskapsteoretiska traditioner, samt teoribildning inom reproduktiv hälsa
- redogöra för olika forskningsmetodologiska ansatser
- beskriva kvantitativa och kvalitativa forskningsresultat, bedöma dess giltighet samt när de ska tillämpas
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:
- integrera kunskap, analysera komplexa situationer samt sociala, ekonomiska och politiska faktorer som påverkar:
- ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
- kvinnor och mäns behov och problematik vid infertilitet
- våld mot kvinnor i nära relationer och sexuella övergrepp
- behov och problematik kring abort
- fattigdomens avtryck på reproduktiv hälsa
- självständigt kunna på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till, patienter, närstående, personal och studenter samt fortlöpande kunna analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation
- föreslå och argumentera för kvalitets- och förbättringsarbete i klinisk och pedagogisk verksamhet
- formulera bedömningar och hypoteser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- ta tillvara sin egen personliga och etiska kompetens och påbörja en professionell utveckling mot ett nytt kompetensområde - barnmorskans.
- visa hur etiska teorier och begrepp kan hjälpa till att strukturera den etiska avvägningen mellan olika värden
- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån genus, sociokulturella och vetenskapliga aspekter samt föreslå åtgärder
- självständigt kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till tillämpbarhet.
Innehåll
Barnmorskeprofessionen i ett nationellt, globalt och historiskt perspektiv
Internationella och nationella styrdokument för professionen
Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa/ohälsa i relation till faktorer som kön, klass, identitetsutveckling, mänskliga rättigheter och familjebildning
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi
Ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
Klimakteriet
Abort och abortetik
Sexualiserat våld
Infertilitet och in vitro fertilisering
Internationell reproduktiv hälsa
Lagar och förordningar
Forskningsetiska principer
Vetenskapsteori och teoretiska begrepp inom reproduktiv hälsa
Evidensbaserad vård
Forskningsdesigner
Kvantitativa metoder
Kvalitativa metoder
Undervisning
Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier. För studerande på barnmorskeprogrammet måste samtliga följande provmoment vara godkända för tillträde till termin 2.
Provmoment
Moment 1:
Inlämningsuppgift 0,5 hp
Moment 2:
Seminarium om forskning kring reproduktiv hälsa 2 hp
Moment 3-5:
Litteraturseminarier 3 hp
Moment 6:
Individuell skriftlig tentamen 2 hp
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1