Matematik II för grundlärarprogrammet årskurs 4-6

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE044

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE044
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 8 december 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

Matematik 1 för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6, 7,5 hp

Mål

Syftet med kursen är att ge en breddning och fördjupning av matematikämnet utifrån matematiska och didaktiska perspektiv. Kursens innehåll bygger vidare på kursen Matematik I och utgör en grund för den avslutande kursen i matematik för grundlärarprogrammet årskurs 4-6.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • självständigt lösa uppgifter inom det för kursen aktuella matematikinnehållet, samt kunna diskutera olika lösningsalternativ
  • utifrån olika didaktiska perspektiv ge exempel på, förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för elevers lärande i matematik
  • planera en undervisningssituation och motivera sina val utifrån matematiska begrepp, didaktiska perspektiv och skolans styrdokument
  • förklara och tillämpa modeller för bedömning av elevers matematiska förmågor i mellanåren
  • använda och värdera estetiska uttrycksformer för att representera ett matematiskt innehåll
  • analysera och värdera matematikuppgifter utifrån teorier gällande problemlösning, matematisk begreppsförståelse och språkets betydelse för matematikinlärning
  • använda och värdera olika problemlösningsstrategier utifrån matematiska begrepp och didaktiska perspektiv
  • analysera vetenskapliga texter inom matematikdidaktik.

Innehåll

Under kursen behandlas nedanstående områden:

  • Lärande och undervisning för årskurserna 4-6 avseende geometri och algebra.
  • Omkrets, area, volym, vinklar, skala, geometriska konstruktioner, likformighet, implikation, ekvivalens samt enkla geometriska satser och bevis.
  • Praktiskt arbete i matematik i samarbete med bildämnet.
  • Algebraiska uttryck, ekvationer, mönster, former, grafer och funktioner.
  • Pedagogisk planering.
  • Formativ och summativ bedömning, olika kvaliteter i elevlösningar, diagnosmaterial.
  • Problemlösningsstrategier.
  • Språk och begrepp i matematiken samt matematiska argumentation.
  • Laborativa material och digitala lärresurser i matematikundervisningen.
  • Matematikdidaktik som vetenskapsområde.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och lektioner.

Examination

Skriftliga och/eller muntliga examinationer under kursens gång.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin