Strategisk utveckling av besöksnäringsföretag
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1TG426
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1TG426
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar destinationsutveckling A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Att driva och leda besöksnäringsföretag
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera hur entreprenörskap och företagande inom besöksnäringen kan bidra till hållbar regional utveckling,
- redogöra för innebörden av strategisk affärsutveckling med ett särskilt fokus på företagande inom besöksnäringen,
- analysera och problematisera innebörden av hållbart företagande inom besöksnäringen samt föreslå strategier och handlingsplaner för sådan affärsverksamhet,
- redogöra för hur det etablerade besöksnäringsföretaget kan bygga system och rutiner för att systematiskt bevaka och samverka med omvärlden ur ett strategiskt affärsutvecklingsperspektiv,
- redogöra för vilken roll extern finansiering (riskkapital) kan spela i olika typer av besöksnäringsföretag för strategisk affärsutveckling samt ur ett hållbarhetsperspektiv,
- redogöra för och kritiskt resonera kring olika sätt att förhålla sig till affärsutveckling ur särskilt etiska perspektiv och hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
- att engagera kunden i strategiska affärsutvecklingsprocesser för hållbart företagande.
- att samarbeta med strategiska partners (myndigheter och företag) med ett hållbarhetsperspektiv.
- kundanalys, segment och segmentering (målgrupper i hållbar destinationsutveckling).
- att förstå värde och värdeskapande för olika aktörer i värdekedjan.
- strategisk marknadspositionering och marknadskommunikation som utgångspunkt för strategiskt utvecklingsarbete.
- utvecklingsarbete i praktiken. Att leda och utveckla på plats.
- utvecklande ledarskap och hållbarhet.
- etiska perspektiv på affärsutveckling i företag i besöksnäringen.
- att förstå och hantera CSR-strategier och deras roll i företagets strategiska utveckling.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och självstudier. Ett större projektarbete som genomförs i grupp. Ett viktigt inslag är gästföreläsningar och case hämtade från lokala företag samt företrädare för besöksnäringen såväl nationellt som globalt.
Examination
Skriftlig examination (5 hp) samt muntliga och skriftliga gruppuppgifter (2,5 hp).