Inledande programmering med Java
Kursplan, Grundnivå, 2IS233
- Kod
- 2IS233
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Informationssystem G1N, Programvaruteknik G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 november 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
- Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik, 180 hp
- Kandidatprogram i digital affärsutveckling, 180 hp
Ges även som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- Förklara begrepp inom programmering och objektorientering
- Beskriva datatyper och principer för felhantering
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- Konstruera enkla strukturerade objektorienterade program
- Kommunicera och motivera lösningsförslag
- Dokumentera kod
- Formulera testplaner och genomföra grundläggande enhetstestning
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- Värdera lösningar utifrån givna kriterier
Innehåll
Kursen behandlar hur man skapar strukturerade objektorienterade program med hjälp av programmeringsspråket Java. För att uppnå detta behandlas programmeringsbegrepp såsom variabel, metod, selektion och iteration. Kursen ger även en introduktion till objektorientering där klasser, objekt, arv och komposition är centralt. Andra delar som behandlas är dokumentation, felhantering, felsökning och test. De teoretiska kunskaperna tillämpas kontinuerligt i övningar och laborationer.
Moment 1: Introduktion, 2,5 hp
Momentet introducerar objektorientering och programmeringsbegrepp, teoretiskt och praktiskt.
Moment 2: Färdighetsövning i programmering, 2,5 hp
Momentet låter studenterna öva och fördjupa sina programmeringstekniska färdigheter.
Moment 3: Tillämpning, 2,5 hp
Momentet låter studenterna tillämpa sina kunskaper och färdigheter där fokus ligger på att skapa strukturerade program som är enkla att bygga vidare på.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar och övningsuppgifter.
Examination
Momenten examineras genom inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på Campus Gotland samt som distanskurs.