Förintelsens historia och historiografi
Kursplan, Avancerad nivå, 5HG016
- Kod
- 5HG016
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 mars 2018
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Allmänt
Hugo Valentin-centrum, Uppsala universitet, ansvarar för kursen.
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- kritiskt analysera och redogöra för de viktigaste händelserna under Förintelsen i samband med andra världskriget
- förklara och använda de viktigaste teoretiska begreppen och metodologiska angreppssätten inom studiet av Förintelsens historia
- analysera och kritiskt utvärdera primärkällor, samt relatera deras innehåll till relevanta historiska och regionala kontexter
- självständigt jämföra och diskutera olika former av förföljelse i Europa med särskilt fokus på de ockuperade territorierna i Östeuropa
- beskriva och analysera olika aktörers roll, med utgångspunkt i kategorierna förövare, offer och åskådare
- självständigt och kritiskt diskutera olika historiografiska tolkningar av specifika händelser och processer
- jämföra historieskrivningen i Europa med den i andra delar av världen, särskilt USA och Israel
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupade kunskaper om Förintelsens historia, vilket omfattar dess omedelbara förhistoria och genomförande i olika politiska och sociala kontexter i Europa. Till ämnena som behandlas hör europeisk antisemitism, fascism, nationalsocialistisk rasism och förföljelse i såväl Tredje Riket som med Tyskland allierade stater, samt i de ockuperade territorierna. Särskild vikt fästs vid aspekter såsom deportation, inrättandet av getton och läger, samt massutrotningen av den judiska samhällsgemenskapen. Vi kommer att analysera centrala händelser, studera olika aktörers roll samt relatera dessa till specifika kontexter med hjälp av primärkällor och forskningslitteratur. Kursdeltagarna kommer på så vis att lära sig identifiera regionala skillnader i genomförandet av ”Den slutgiltiga lösningen av den judiska frågan”. Särskilt fokus kommer att ligga på Östeuropa (inklusive Balkan), där majoriteten getton och läger fanns och där massutrotningen huvudsakligen ägde rum. Jämförelser kommer också att göras med andra grupper, med särskild betoning på minoritetsgrupper och civila populationer i de ockuperade områdena. Under kursen diskuteras dessutom de begreppsliga ramverk som används för att beskriva och förklara Förintelsen. Detta sker genom kritisk analys av forskningslitteraturen i Europa över tid, samt genom jämförelser med forskningslitteraturen i USA och Israel.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppresentationer.
Examination
Studenternas examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.