Medicinsk mätteknik
Kursplan, Grundnivå, 1TE786
- Kod
- 1TE786
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
Introduktion till medicinsk teknik och Elektriska mätmetoder
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för uppkomsten av mätbara fysiologiska signaler i människokroppen,
- redogöra för funktion och tillämpning av moderna medicintekniska givare och mätprinciper, bearbetning och presentation av mätresultat,
- redogöra för uppkomst och eliminering av störningar,
- redogöra för principer och användningsområden bakom de vanligaste mätmetoderna inom klinisk fysiologi, patientövervakning och klinisk mikrobiologi,
- praktiskt använda några medicintekniska mätsystem för att mäta fysiologiska signaler t.ex. temperatur, blodtryck, SpO2, EKG och EEG,
- värdera fördelar och nackdelar med olika mätsystem samt redogöra för dessas begränsningar,
- förklara innebörden av kvalitetssäkring vid mätningar och redogöra för begreppen mätosäkerhet och spårbarhet,
- redogöra för olika kalibreringsmetoder av medicinteknisk utrustning.
Innehåll
Biosignalernas uppkomst och betydelse. Metoder för att mäta temperatur, tryck, flöde och volym för blod och andningsgaser. Fysiologiska givare. Egenskaper hos olika givare. Instrumentering i fysiologisk mätteknik. Möjligheter, begränsningar och felkällor i olika metoder. Kvalitetssäkring inom medicinsk mätteknik. Kalibreringsmetoder för medicinteknisk utrustning.
Undervisning
Föreläsningar, seminarium. Laborationer där klinisk medicinteknisk utrustning används för mätning och bearbetning av fysiologiska signaler. Studiebesök på ackrediterat medicinskt laboratorium.
Examination
Skriftlig tentamen (4 hp) samt skriftlig och muntlig redovisning av laborationer (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.