Turkiska språk: självständigt arbete
Kursplan, Avancerad nivå, 5TU800
- Kod
- 5TU800
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Turkiska språk A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Kandidatexamen med turkiska som huvudområde
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt genomföra en undersökning inom turkisk språk- eller litteraturvetenskap,
- självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodisk reflexion,
- samla in, ordna och analysera ett empiriskt material,
- söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur,
- på vårdat vetenskapligt språk skriftligt presentera den genomförda undersökningen,
- försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten,
- diskutera relationen mellan språk och förståelsen av genus.
Innehåll
Ett examensarbete inom språk eller litteratur redovisas i form av en uppsats om 30-40 sidor, företrädesvis på engelska. Såväl innehållsmässigt som formellt ska arbetet visa prov på självständighet och god tillämpning av vetenskaplig metodik. Handledare utses i särskild ordning. Ämnesval görs i samråd med denne.
Undervisning
Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning.
Examination
Examination sker i form av ventilering och försvar av den egna uppsatsen, samt opposition av annan uppsats. Formen för det senare kan variera beroende på om aktuella uppsatser finns tillgängliga. Uppsatsen skrivs på engelska eller svenska. Ventilering sker på engelska eller svenska. Efter ventilering har studenten en med examinator överenskommen tid (normalt två-tre veckor) att inkomma med en slutversion av det självständiga arbetet, där de synpunkter som inkommit vid ventilering kunnat beaktas.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.