Kemisk molekylär design
Kursplan, Avancerad nivå, 1KB453
- Kod
- 1KB453
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kemi A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för kemi - BMC
Behörighetskrav
120 hp med 60 hp kemi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva, diskutera och genomföra design av molekyler för igenkänning av små organiska molekyler såväl som större biomolekyler, framförallt proteiner
- beskriva och diskutera egenskaper och principer som är gemensamma för bindning av molekyler till varandra och för enzymkatalys
- planera design och kemisk modifikation av proteiner
- utvärdera förhållandet mellan nytta och insats vid design och syntes av organiska molekyler som binder till olika målmolekyler
- redogöra för hur grundläggande principer för kemisk molekylär design kan tillämpas vid design av funktionella biomaterial
Innehåll
Studier och jämförelse av molekylär igenkänning mellan olika typer av molekyler: små vs små (supramolekylär kemi), små vs stora (läkemedel-protein och substrat-enzym interaktioner), stora vs stora (protein-protein interaktioner).
Tillämpning av dessa principer vid design av molekyler som inhiberar växelverkan mellan biomakromolekyler samt mellan ligander och biomakromolekyler, för utveckling av kemiska verktyg och läkemedel.
Modifiering och design av enzymer och katalytiskt aktiva polypeptider.
Design av funktionella ytor och polymera biomaterial.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, litteratursökningar, grupparbeten och teoretiska projekt. Träning ges i muntlig och skriftlig kommunikation. Seminarier och projekt är obligatoriska.
Examination
En skriftlig tentamen ges vid kursens slut och motsvarar 7 hp. Seminariet och projektet motsvarar 3 hp. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultatet av det skriftliga provet och de obligatoriska momenten.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.