Människa-datorinteraktion: Förkroppsligad interaktion

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV126

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2IV126
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Människa-datorinteraktion A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Allmänt

Delkurs inom masterprogrammet i människa-datorinteraktion samt som en fristående kurs. Kursen ges på engelska.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp och 15 hp människa-datorinteraktion. Kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå

Mål

Kursen fokuserar på designteorier och designprocesser för interaktionsdesign, när tekniken går från att vara skärmbaserad till att vara inbyggd i artefakter, kläder och vår omgivning. Med utgångspunkt i teorier om 'förkroppsligad interaktion' lär sig studenterna analysera befintliga interaktionslösningar samt skapa egna. Kursen ger också en introduktion till teorier för rörelse, kroppsuppfattning och arkitektur och tillämpar dessa inom interaktionsdesign.

Vid examinationen av kursen förväntas studenterna kunna:

Förstå och förklara teoretiska perspektiv på förkroppsligad interaktion.

Visa viss insikt i teorier om rörelse, kroppsuppfattning samt grundläggande begrepp inom arkitektur.

Tillämpa kvalitativa metoder för observation och analys av sociala och rumsliga användningssituationer, och använda teorier och begrepp som introduceras i kursen för att diskutera och förklara observationerna.

Tillämpa ett fenomenologiskt förhållningssätt i designlösningar för interaktiva artefakter och miljöer.

Uppvisa färdighet i muntlig och skriftlig presentation.

Uppvisa färdighet i att ge och ta designkritik.

Innehåll

Kursens teoretiska innehåll utgår från Merleau-Ponty's tankar om 'perceptionens fenomenologi' och Dourish definition av förkroppsligad interaktion som forskningsfält och designpraktik. Från denna grund går kursen vidare med två fokusområden: ett kroppsligt orienterat med syfte att utveckla en designförståelse för teknik vi bär på våra kroppar, och en rumsligt orienterad med syfte att utveckla designförståelse för interaktiv arkitektur. I kursen ingår en orientering om teorier för kroppsuppfattning och kroppsrörelse (exempelvis somaestetik och fysiologi) samt arkitektur. I kursen ingår också ett eller flera designprojekt, med syfte att utveckla studenternas förmåga att tillämpa kunskaperna från kursen, arbeta i grupp, och att ge och ta designkritik.

Kursen fördjupar studentens kunskap inom flera områden.

Fenomenologiska perspektiv på interaktionsdesign

Designprocesser för och utveckling av interaktiva artefakter

Samspelet mellan sociala miljöer och informationstekniska artefakter

En introduktion till teorier om kroppsrörelse, kroppsuppfattning och arkitektur

Kvalitativ metodik för studier och utvärderingKursen förbereder studenterna för att arbeta med interaktionsdesign med nya tekniska material samt är forskningsförberedande. I kursen kan ingå studiebesök till forskningsgrupper och företag där förkroppsligad interaktion är i fokus.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, projektarbete, kollegial bedömning.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier, projektarbete och workshops. Kvalitet på inlämningsuppgifter, projektarbete och kollegial bedömning (peer review).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin