Jämförande indoeuropeisk språkforskning B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5JS201

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5JS201
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Indologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs. Kursen kan räknas till biområdet Jämförande indoeuropeisk språkforskning i kandidatexamen.

Behörighetskrav

Jämförande indoeuropeisk språkforskning A

Mål

Utbildningen syftar till att ge den studerande vidgade kunskaper i fornindiska (sanskrit och vediska) och komparativ språkforskning och förmåga att utnyttja dessa för jämförande studier i andra språk, samt att ge elementära kunskaper i ytterligare något indoeuropeiskt språk.

Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna

- redogöra för vedatexternas kronologi och centrala innehåll,

- ha grundläggande kännedom om den vediska religionen och tillhörande ritualpraxis,

- redogöra för vediskans språkliga särdrag,

- behärska det viktigaste av vediskans flexions- och ordbildningsmorfologi samt grundläggande syntax,

- transkribera vediska devanAgarItexter inklusive accentuering,

- analysera och översätta både enklare och mer komplexa vediska texter till svenska,

- redogöra för tolkningsproblem och olika tolkningar av utvalda vediska texter,

- hantera de viktigaste vetenskapliga hjälpmedlen (grammatik, syntaxlära, ordböcker, etymologiska ordböcker) samt relevant facklitteratur,

- inhämta och bedöma nätbaserad information,

- redogöra för de morfologiska grunddragen av det rekonstruerade pie. verb- och nominalsystemet,

- redogöra för de proto-indoeuropeiska verbkategoriernas morfologi och semantik,

- redogöra för teoribildning kring accent- / avljudklasserna i det proto-indoeuropeiska nominalsystemet,

- redogöra för de viktigaste typerna av proto-indoeuropeisk ordbildning,

- redogöra för den interna rekonstruktionsmetoden

- redogöra för ett vetenskapligt räsonemang kring frågor om verbkategorier, nominalbildningar och intern rekonstruktion,

- redogöra för det valda ie. språkets plats inom de indoeuropeiska språken,

- behärska grunddragen av det valda språkets fonologiska systemet samt grundläggande flexions- och ordbildningsmorfologi,

- visa grundläggande kännedom om det valda språkets syntax,

- beskriva förändringarna som skett mellan proto-indoeuropeiska och det valda språket

- översätta (med lexikon) enkla texter från det valda språket till svenska på en rimlig stilnivå,

- beskriva huvuddragen av det valda språkets fonemsystem, flexionsmorfologi och ordbildning och deras respektive semantiska innebörd samt grundläggande syntax med användning av språkvetenskaplig terminologi.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser. I delkurs 1 och 2 ingår författande av PM.

Delkurs 1. Vediska, 15 hp

Moment 1: introduktion i vediska

Moment 2: textläsning med språkhistorisk kommentar

Delkurs 2. Jämförande indoeuropeisk språkvetenskap, 7,5 hp

moment 1: indoeuropeisk språkstruktur II

morfologi (verb- och nominalsystem; ordbildning)

moment 2: historisk och komparativ språkvetenskap II

Delkurs 3. Introduktion i ett annat indoeuropeiskt språk, 7,5 hp

Efter intresseinriktning och med hänsyn tagen till vilka kurser det ges undervisning i den aktuella terminen väljer studenten i samråd med examinator en valfri språkhistoriskt inriktad introduktionskurs som t.ex. introduktion i avestiska eller hettitiska eller introduktion i tochariska eller introduktion i forngermanska språk (gotiska mm.)

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Kursen har följande examinerande moment:

dk 1: 1. fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter, 2. pm;

dk 2: hemskrivning;

dk 3: fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin