Jämförande indoeuropeisk språkforskning B
Kursplan, Grundnivå, 5JS201
- Kod
- 5JS201
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Indologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs. Kursen kan räknas till biområdet Jämförande indoeuropeisk språkforskning i kandidatexamen.
Behörighetskrav
Jämförande indoeuropeisk språkforskning A
Mål
Utbildningen syftar till att ge den studerande vidgade kunskaper i fornindiska (sanskrit och vediska) och komparativ språkforskning och förmåga att utnyttja dessa för jämförande studier i andra språk, samt att ge elementära kunskaper i ytterligare något indoeuropeiskt språk.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna
- redogöra för vedatexternas kronologi och centrala innehåll,
- ha grundläggande kännedom om den vediska religionen och tillhörande ritualpraxis,
- redogöra för vediskans språkliga särdrag,
- behärska det viktigaste av vediskans flexions- och ordbildningsmorfologi samt grundläggande syntax,
- transkribera vediska devanAgarItexter inklusive accentuering,
- analysera och översätta både enklare och mer komplexa vediska texter till svenska,
- redogöra för tolkningsproblem och olika tolkningar av utvalda vediska texter,
- hantera de viktigaste vetenskapliga hjälpmedlen (grammatik, syntaxlära, ordböcker, etymologiska ordböcker) samt relevant facklitteratur,
- inhämta och bedöma nätbaserad information,
- redogöra för de morfologiska grunddragen av det rekonstruerade pie. verb- och nominalsystemet,
- redogöra för de proto-indoeuropeiska verbkategoriernas morfologi och semantik,
- redogöra för teoribildning kring accent- / avljudklasserna i det proto-indoeuropeiska nominalsystemet,
- redogöra för de viktigaste typerna av proto-indoeuropeisk ordbildning,
- redogöra för den interna rekonstruktionsmetoden
- redogöra för ett vetenskapligt räsonemang kring frågor om verbkategorier, nominalbildningar och intern rekonstruktion,
- redogöra för det valda ie. språkets plats inom de indoeuropeiska språken,
- behärska grunddragen av det valda språkets fonologiska systemet samt grundläggande flexions- och ordbildningsmorfologi,
- visa grundläggande kännedom om det valda språkets syntax,
- beskriva förändringarna som skett mellan proto-indoeuropeiska och det valda språket
- översätta (med lexikon) enkla texter från det valda språket till svenska på en rimlig stilnivå,
- beskriva huvuddragen av det valda språkets fonemsystem, flexionsmorfologi och ordbildning och deras respektive semantiska innebörd samt grundläggande syntax med användning av språkvetenskaplig terminologi.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser. I delkurs 1 och 2 ingår författande av PM.
Delkurs 1. Vediska, 15 hp
Moment 1: introduktion i vediska
Moment 2: textläsning med språkhistorisk kommentar
Delkurs 2. Jämförande indoeuropeisk språkvetenskap, 7,5 hp
moment 1: indoeuropeisk språkstruktur II
morfologi (verb- och nominalsystem; ordbildning)
moment 2: historisk och komparativ språkvetenskap II
Delkurs 3. Introduktion i ett annat indoeuropeiskt språk, 7,5 hp
Efter intresseinriktning och med hänsyn tagen till vilka kurser det ges undervisning i den aktuella terminen väljer studenten i samråd med examinator en valfri språkhistoriskt inriktad introduktionskurs som t.ex. introduktion i avestiska eller hettitiska eller introduktion i tochariska eller introduktion i forngermanska språk (gotiska mm.)
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har följande examinerande moment:
dk 1: 1. fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter, 2. pm;
dk 2: hemskrivning;
dk 3: fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.