Introduktionskurs masterprogram i fysik
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA002
- Kod
- 1FA002
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Antagen till masterprogrammet i fysik
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar,
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- värdera nya rön genom att kritiskt använda litteratur och databaser inom teknik och naturvetenskap,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
- tillämpa tidigare kunskaper i fysik för att utföra ett projekt med en simulering, ett experiment eller en litteraturstudie inom fysikområdet, och presentera resultat enligt gällande vetenskaplig praxis,
- kritiskt och systematiskt analysera och bedöma fysikaliska frågeställningar, även med begränsad information
Innehåll
Föreläsningar/seminarier: praktiska frågor om studier vid Uppsala universitet, fysik vid Uppsala universitet, fysik och samhället, kunskapsteori, vetenskapligt förhållningssätt, aspekter av hållbar utveckling. Självständigt arbete, kollaborativt lärande, rapportskrivning, presentation av data, etik, samt plagiat och fusk. Lika villkor avseende samtliga diskrimineringsgrunder.
Projekt: specificeras i samråd med programansvarige och studievägledare med hänvisning till individuella behov och en viss inriktning i masterprogrammet i fysik. Exempel: MATLAB, datorstyrning av mätinstrument, astronomiska observationstekniker.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier med studentpresentationer. Projektarbete under handledning av lärare eller forskare.
Examination
Aktivt deltagande (1 hp). Godkända grupppresentationer/inlämningsuppgifter (1 hp). Projektarbete samt muntlig och skriftlig presentation (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.