Elektronik i extrema miljöer
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA259
- Kod
- 1FA259
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
120 hp med Elektronik I och Signaler och system.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma rymdmiljöns inverkan på elektroniska komponenter
- identifiera felkällor hos analoga komponenter
- bedöma strålnings- och uppladdningsrisker med olika satellitbanor
- bedöma kvalitet och tillförlitlighet för givna komponenter
- utföra strålningstester av elektronik
- konstruera enkla kretsar för fundamentala funktioner i satellitsystem och mätningar i rymdplasma
- välja adekvata AD-omvandlare för olika ändamål
- bedöma elektromagnetisk kompatibilitet på kretsnivå
- utföra "worst-case"-analys av kretsar med hjälp av SPICE
Innehåll
Rymdmiljön. Joniserande strålnings inverkan på aktiva komponenter. Felkällor i analoga komponenter. Kvalitet och tillförlitlighet hos rymdelektronik. Kretslösningar för fundamentala funktioner i satellitsystem och för mätning av rymdplasma, t.ex. differentialförstärkare, mätförstärkare med låg och hög impedans, analog till digitalomvandlare, överföring av analoga och digitala signaler. EMC på kretsnivå. "Bootstrapping" (positiv återkoppling).
Laborationer: Totaldostest av analoga och digitala kretsar i en Co60 strålkälla vid TSL. "Worst-case" analys av kretsar genom numerisk simulering med hjälp av SPICE.
Miniprojekt: Konstruktion av delsystem för mätning av plasmaparametrar.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, laborationer och miniprojekt
Examination
Skriftlig tentamen efter kursens slut (3,5 hp). För godkänt slutbetyg fordras även godkända laborationer och godkänt miniprojekt (1,5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.